Annons:
Etikettprogramvara
Läst 928 ggr
Jalking
2014-06-12 13:51

Chrome var allt en nitisk jävel!

Jag håller på att ställa i ordning nya datorn som jag vill ha den. Installerar program och så… Tänkte ge Chrome en chans som default webbläsare. Har kört Firefox innan och bara kollat lite med Chrome nån gång ibland.
En av Chromes första uppgifter som ordinarie webbläsare blev att hämta hem Libre Office. När alla 209 MB var hämtade påstod Chrome att det var en farlig fil och hindrade mig från att använda den. Va fa…! Testade samma sak med samma resultat i gamla datorn. Hämtade den sen med Firefox från gamla datorn utan problem. Scannade filen med NOD32 innan jag flyttade den till nya datorn och installerade Libre Office.

Det blir Firefox som ordinarie webbläsare i nya datorn också!

Ska man tro att Chrome spärrar Libre Office därför att den tycker att jag ska använda Google Documents och inte vill ha konkurrens om det?

Annons:
deeman
2014-06-12 15:14
#1

Det är en default säkerhetsinställning(mot nätfiske bl.a) i den nyare versionen av Chrome. Men du kan avaktivera detta tillfälligt om du vet med dig att du laddar från en pålitlig källa, t.ex att ladda direkt från Libre och inte från någon annanstans.

Gå till Inställningar.
Bläddra ned och klicka på **Visa Avancerade inställningar…
**Vid Sektretess avmarkerar du Aktivera skydd mot lösenordsfiske och skadlig programvara.
Gå till Libre-sajten Ladda hem.
Gå tillbaka till inställningarna och aktivera skyddet igen.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Jalking
2014-06-12 17:11
#2

Chrome får vara förmyndare åt någon annan. Den har haft sin chans hos mig och gjorde bort sig direkt.

deeman
2014-06-12 17:29
#3

Jag tycker det är bra , dock kan man också tycka att användaren ska få en möjlighet att ställa in detta vid installationen.
Nu har jag ju visserligen inte installerat någon ny version från grunden utan bara uppdaterat den befintliga hela tiden.

Men det fanns inget alternativt val ang. detta vid nyinstallationen?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Jalking
2014-06-12 17:49
#4

Ingen fråga om det. Inte heller kunde jag på något enkelt sätt bara få en varning och sen köra filen ändå. Den var helt låst. Till råga på allt laddade den hem hela innan Chrome bestämde sig för att den var farlig.

Zepp
2014-06-13 17:20
#5

Konstigt.. för inga program jag laddat hem har jag någonsin haft något problem med i Chrome?

Det kanske snarare är som så att Libre lägger med någon PUP?

Det är ett otyg.. och sådana skall man bara bojkotta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jalking
2014-06-13 17:36
#6

Inget medskickat jävelskap med Libre Office. Har i alla fall aldrig sett eller hört talas om det.

Annons:
Zepp
2014-06-14 11:50
#7

Jag hade inga problem att ladda ner och installera Libre Office!

Visserligen blev den spärrad först.. men så skall det vara tills du själv tillåter den att bli installerad/köras.

Själv skulle jag inte lita på browsers som släpper fram *.msi-filer utan att användaren får avgöra om de skall få köras eller ej!

Problemet var.. tada.. att de gjort installationsfilen enligt Microsofts specefikationer för bästa kompabilitet med Microsofts operativsystem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: