Annons:
Etikettprogramvara
Läst 584 ggr
maria6
2014-06-13 19:03

Lángsam dator.

Hejsan

Har fátt en länk frán Vimeo och har laddat ner en film som jag skall försöka översätta, den börjar otroligt lángsamt och hackigt och fastnar totalt efter 1.30 min. Har en PC laptop och använder firefox.

Finns det nágot jag kan göra för att fá igáng filmen?

Annons:
Inkanyezi
2014-06-13 19:20
#1

Det smidigaste är att ladda hem hela filmen med någon av pluggarna till FF, så att du har den lokalt på datorn. Då bör du kunna köra den utan att vara uppkopplad, och bara du inte har en massa program igång, så ska det gå bättre. Hacken kommer troligen snarare från din nätanslutning än från själva datorn.

Filmer i hög upplösning kräver ibland mer bandbredd än man kan få. Bandbredden beror inte bara på hur snabb din uppkoppling är, utan också på hur snabbt datapaketen kan resa över nätets knutpunkter och hur fort servern levererar dem. Så även om man har en bra anslutning, med fiber eller gigabit, kan det finnas flaskhalsar på nätet som man inte kommer runt, så att det hackar när man tittar på strömmad video.

Om man däremot laddar ner filmen till hårddisken och tittar på den med mediaspelaren i stället, kan man oftast få tillräcklig prestanda också med en äldre dator och måttligt mycket minne.

Öppna "Verktyg" i menyraden, klicka på "Tillägg" och sök video download, så hittar du vilka insticksprogram du kan installera i webbläsaren för att ladda ner strömmad video.

kissidor
2014-06-13 19:21
#2

har du gjort detta i samma dator förut?

exakt vilken dator har du  - eller ännu hellre, ge oss systeminformationen om datorn, vilken processor, hur mycket RAM, vilket grafikkort etc. 

och vilken internetanslutning har du?

Värd på Mobiltelefoner och Android

maria6
2014-06-13 19:33
#3

#1 Tack för svar, skall försöka, är dock ganska okunnig när det gäller datorer.

#2 Nej, det är första gángen. Har en hp och nätanslutning genom en router. Resten av frágorna fár jag nog rádgöra med  min son om…☺️

maria6
2014-06-13 23:15
#4

Fick tips om att klicka bort HD pá tidslinjen, nu funkar det fint!

Upp till toppen
Annons: