Annons:
Etikettinternet
Läst 1210 ggr
musculus
6/22/14, 12:40 AM

Mycket segt internet

Hej

Något som jag stör mig väldigt mycket på är segt internet.

Vi har inte den bästa internet hastighet så de går så segt.

Vi har typ 2mbit/s så de är väldigt segt, men nu ibland så blir internet mycket segare. 

Jag skulle vilja ha mesta delen av de internet som routern ger ut, hur fixar man det? (kan inte så mycket inom datorer) så tacksam för svar

Annons:
_Fisken
6/22/14, 12:44 AM
#1

Jag bytte router. Ny teknik är alltid bättre. Sen kanske ledningarna du har (ADSL?) inte är snabbare än det - eller sämre.

musculus
6/22/14, 12:47 AM
#2

Asså själva routern är jätte ny (ca 1/3 år gammal) ja vi har ADSL

_Fisken
6/22/14, 12:49 AM
#3

Då bör det inte vara routern. Koppla in datorn med kabel. Routern har väl säkert 4 portar eller nåt. Det kanske är trådlösa LAN:et som är segt? Jag upplevde stundtals relativt stora förbättringar med kabel. Men du kanske använder det redan?

_Fisken
6/22/14, 12:50 AM
#4

Sen måste jag påpeka att leverantören står för en stor del av segt internet. Jag hade Telia och de hade aldrig problem. Det var min router som var gammal. En kompis har Boxer och där varierar hastigheten ganska rejält.

musculus
6/22/14, 12:53 AM
#5

Jag använde förut kabel men hade samma problem, jag bytte nu sen till trådlöst för jag behövde kabeln till mitt xbox, 

min dator är 2 meter ifrån routern eller mindre

musculus
6/22/14, 12:53 AM
#6

Ja vi har Glocalnet

Annons:
_Fisken
6/22/14, 6:19 AM
#7

Har du googlat på vad andra anser om Glocalnet?  Hittade detta här.

Andelen missnöjda kunder 2006 enligt SKI

Glocalnet 41,9%
Tele2 36,4%
Telia35,6%
BredBandsBolaget (BBB)   35,2%
Comhem 35,1%

Saxxat ur ett äldre forum..  "Självklart ska du inte välja Glocalnet. Man får vad man betalar för. Jag rekomenderar Telia. Väldigt bra uptime, och man får bra hastighet och ping."

Så förr var din leverantör ingen höjdare. Det kanske är så nu också?

Ladydragon
6/22/14, 12:29 PM
#8

Vilken hastighet betalar du för? borde stå på internetfakturan 

har du kollat vilken faktiskt hastighet du har hos www.bredbandskollen.se

musculus
6/22/14, 11:14 PM
#9

Farsan betalar nått på 200-250kr i månaden för en hastighet av 2,5mbit/s, (på tok för mycket!) Jag har sagt åt han att byta men som vanligt så blir det inte så. 

Jag bor på landet så det blir inte den bästa hastigheten men jag tyck att mer än 2mbit/s ska man kunna få för ett så högt pris

_Fisken
6/22/14, 11:15 PM
#10

Jag har 8Meg+telefonnummer för 269kr/mån.

musculus
6/22/14, 11:17 PM
#11

de lät inte dumt, bor du på landet/skogen?

_Fisken
6/23/14, 1:09 AM
#12

Jag bor i ett bostadsområde i ett mindre samhälle. De har dragit in fiber i alla hyreshus. Jag bodde i hus förut och då bet jag 300 kr för 8 Meg ADSL, Telia. Helnöjd.

musculus
6/23/14, 9:59 AM
#13

Okej, det har varit snack i byn om att skaffa fiber men då alla gubbar som bara klagar på att det kommer att kosta för mycket, och för dom aldrig använder det

Annons:
_Fisken
6/23/14, 6:29 PM
#14

Det går nog med ADSL också bara man har rätt leverantör. Det fanns förr en test-sida hos Telia där man skrev in vilket telenr man hade och så fick man den högsta möjliga hastigheten man kunde ha presenterad. Den byggde, så vitt jag vet, på avståndet mellan växelstationen och huset. I växelstationen sätter man ju upp ADSL-modemet (andra vet nog mer om detta).

Aniara14
6/23/14, 7:05 PM
#15

#14 Den testsidan hos Telia verkar finnas fortfarande här.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zepp
6/23/14, 8:48 PM
#16

2 är segt.. min far har det.. han är snål!

Själv bor jag i skogen.. där kopparkablarna hänger i stolpar.. ibland i träden.. och får 6-8!

Funkar hur som helst bättre än 2!

6-8 är minimum skulle jag vilja säga..  utan att få psykbryt.. det svajar ibland.. ofta när det blåser och regnar.. och varannan timme så startar modemet om.. med ny handskakning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
6/24/14, 7:46 AM
#17

jag bor också på landet/i skogen med gamla halvruttna luftledningar och dessutom delade ledningar mellan två hushåll så alla kan inte ens ha ADSL. när vi hade det var det högsta vi kunde ha 2 mbit/s, men med förbehållet att vi var på gränsen i avstånd från masten. som regel hade vi ca 1,5 ner och 0,5 upp, men framförallt kopplade den ner helt och hållet ca en gång i halvtimmen. det var ingen rolig historia!

för oss blev mobilt bredband ett mycket bättre alternativ när det började byggas ut utanför storstäderna , inte minst när 4g kom. vi har nu som regel mellan 20 och 30 mbit/s, både ner och upp. lite svajigt kan det vara, men jämfört med adsl:en vi hade är det superstabilt. 

nu kan mobilt bredband vara ganska dyrt, och till skillnad från alla former av trådbundna anslutningar så är det ju en begränsad datamängd som ingår - men det kanske kan vara värt att kolla upp iaf, både vilken täckning ni har och hur mycket ni skulle få betala för en datamängd som skulle räcka till för ert användande. tre brukar vara de som ger mest mobilt bredband för pengarna, och vi har då turen att ha bra täckning med dem, bättre än med Telia tex.

eftersom man aldrig på förhand säkert kan veta hur täckningen för mobilt bredband blir på en specifik plats så brukar man ha två veckor på sig att prova.

Värd på Mobiltelefoner och Android

musculus
6/24/14, 11:07 AM
#18

Internet fungerade knappt för 2 dagar sedan till min dator, jag kunde inte ens komma in på google, jag blev helt rasande,  nu i morse så installerade jag om nätverkskortet men de fungerade inte heller då startade jag om modemet och efter de så har det fungerat (hittils) men de är ändå inte de snabbaste, fick upp den till knappt 2, men pappa fick upp det till 2,5.

Det har alltid varit så att han har haft det snabbaste, men han knappt använder det. Han går in nån gång för att kolla vädret eller nått sånt. Jag spelar online spel så det kräver ju lite snabbare, hur kan han ha fått en snabbare hastighet än alla oss andra?

#17 Vi har väldigt dålig täckning, ibland 0 staplar och som högst 2 staplar så vi har svårt att prata i mobil eller skicka sms.

kissidor
6/24/14, 2:57 PM
#19

vad synd att ni har dålig täckning på mobiltelefoni - men det kan vara helt annorlunda med 4G eller med en annan operatör vet du.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: