Annons:
Etikettdatorköp
Läst 3350 ggr
Hiro
2014-06-22 01:51

Vilken dator ska jag ha?

Långt inlägg, tyvärr

Jag funderar på att köpa en mer speldator än vad min nuvarande är, jag har många spel på lager men som jag inte kan spela på min nuvarande dator av okänd anledning. Jag spelade mycket sims förr vilket jag skulle vilja återuppliva och Sims 4 är förbokat så det ska komma i postlådan.

Jag undrar vad ni tycker om HP Envy 17-j165eo?

Jag vill ha en kraftfull dator som gör jobbet helt enkelt.
Min förra dator funkade jättebra men batteriet funkade inte (bytte 3-4ggr) och fläkten funkade knappt dock en bra dator för vad jag krävde då och gjorde jobbet fint och jag hade den i strax över 2 år innan jag var tvungen att lägga undan den då fläkten inte kunde hantera värmen. Det var en HP Pavilion d2.

Min nuvarande dator är en HP Pavilion g6 som är jättebra gällande surfing och täcker mitt surfingkrav men på spelfronten är det dåligt. Jag har inte fått igång något av mina sims spel (1-3) och inte heller flertalet andra spel. Jag har problem med minecraft då det är mycket på G men annars flyter det på fint.

Jag söker en dator som klarar spel över vad jag kräver dvs den ska inte ligga på gränsen eller kanske klara spel jag ska spela den ska klara det utan problem.
- Gärna knottrig musplatta (upplevde bättre grepp på g6 än på d2 som hade slät)
- Gärna bakgrundsbelysning som går att stänga av lätt och sättas på
- Gärna Windows 8.1 jag hade Win7 på gamla och Win 8.1 på nya och jag gillar det skarpt dock kan jag tänka mig att ha win 7
- Fullt tangentbord är ett krav
- Gärna mörk färg
- Gärna en skärm som inte reflekterar ljus dvs inte blänker vilket jag har problem med nu
- Webbkamera är ett krav
- Inte under 16 tum skärm
- Mellanrum mellan tangenterna
- Gärna delad höger/vänster knapp

Jag är verkligen ingen datorvetare men jag såg detta lite snabbt
+
- Beats Audio (har på mobilen, låter fantastiskt)
- Bra skärmstorlek
- Webbkamera
- Belyst tangentbord, vet dock ej om det går att stänga av
- Fullt tangentbord
- Win 8.1


- Ljus färg
- Ihopsatt höger/vänster knapp

Kan någon säga är Envyn en bra dator för mig? Har du den och vad tycker du om den samt vad gör du med den? Vilken annan dator skulle kunna passa mig?

Priset får gärna ligga under 10.000kr går dock att sträcka sig lite längre beroende på hur bra den datorn är

Annons:
Hiro
2014-06-22 02:32
Aniara14
2014-06-22 15:41
#2

Såvitt jag kan se så har den här datorn precis allt på listan över saker som du vill ha, och kostar dessutom under 10000:- 

Den har också mycket bättre prestanda än dom andra två datorerna som du länkar till, både vad gäller processor, grafikkort och minnesmängd.  I synnerhet den andra datorn i #1 är ganska klen, och kommer troligen inte att uppfylla dina krav och önskningar. Skärmen är ju också bara 15,6" vilket är lite för smått för att spela på, tycker i alla fall jag.

Och om du skulle vilja betala med faktura så använder Webhallen Klarna, vilket enligt min åsikt är en mycket bättre faktureringstjänst än Resurs bank som Netonnet erbjuder.

Här är en länk till Passmarks sajt med jämförelse mellan processorerna i dom tre datorerna.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zepp
2014-06-22 17:33
#3

Skall du ha speldator skall du stå för specen själv!

Någon som dessa skall du ha!

http://www.inet.se/kategori/84/speldator-taurus

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara14
2014-06-23 17:31
#4

Såg tyvärr att Webhallen redan höjt priset på datorn i #2. När jag skrev det inlägget kostade den 9999:-  nu  höjd till 11490:- istället. Vad tråkigt.😕 Men 9999:- för en dator med så hög prestanda var väl för billigt för att få vara kvar, antar jag.

De tre övriga butikerna som har den datorn på Prisjakt har också exakt samma pris allihop nu.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Hiro
2014-07-02 20:43
#5

#2 Det lät bra det du skrev men 11490 är inte under 10000 :s
#3 Jag är bara intresserad av laptops
#4 Jo tyvärr :/

Rumblebee
2014-07-05 15:38
#6

Fast varför vill du inte ha en stationär? Nyfiken fråga bara :) Personligen så tycker jag att stationära är överlägsna laptops när det gäller just spel i och med att allt i en laptop är så ihoptryckt och att man inte kan byta ut hårdvaran i den. Känns bättre för plånbok och miljö än att köpa nytt Men alla har ju olika smak :P

Annons:
deeman
2014-07-05 16:57
#7

Jag likväl som #6 är också lite nyfiken varför en laptop då du får mer "Speldator" av en stationär dator. Annars finns här lite jyssta  bärbara speldatorer från MSI: http://www.inet.se/kategori/80/notebook-16-eller-storre/411/msi

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Hiro
2014-07-06 09:40
#8

#6 Jag har skilda föräldrar och bor på internat på skolan så det är lite jobbigt att bära med sig en stationär ;)

#7 Är inte alla MSIs datorer utan operativsystem så man måste skaffa det själv?

Aniara14
2014-07-06 10:58
#9

Jag instämmer med #6 och #7 i att stationära datorer är helt överlägsna för spel. Enligt min åsikt så är stationära faktiskt överlägsna laptops på precis allt, förutom en sak och det är såklart flyttbarheten. Om man absolut måste kunna ta med sig datorn fram och tillbaka till olika ställen hela tiden, som i Hiros fall, så är en bärbar det enda alternativet.

#8 Jag har inte sett att MSI datorer brukar säljas utan operativsystem, men jag har ju å andra sidan inte kollat alla deras modeller överallt. Men dom jag har kollat på har haft Windows 8.1 förinstallerat. Dom tre MSI gaminglaptopsen i Deemans länk är ju däremot för dyra. Ingen kostar under 10000, och dom tre som finns i lager ligger på mellan 13999:-  och 16990:- Lite väl saftigt pris, eller vad säger du Hiro?

Här har jag hittat en annan gaming laptop som är väldigt lik den som jag länkade till i #2. Den har exakt samma processor och grafikkort som den i #2, men 8GB RAM istället för 12, och 750GB hårddisk istället för 1000GB. I gengäld så är hårddisken en SSHD, även kallad hybridhårddisk, vilket förmodligen ger något bättre prestanda än en vanlig hårddisk. Dessutom kostar den bara 9990:- vilket är betydligt bättre pris än 11490:-

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Hiro
2014-07-06 12:19
#10

#9 Jag har bara sett MSI datorer utan operativsystem haha. Det är redan lite saftigt att ligga på 10.000 under är bäst.

Den du nu länkade till verkade väldigt intressant och den verkar ha rejäla fläktar. Spelet som intresserar mig mest i nuläget är Sims 4 som kommer ut den 4.e September om det jag sett stämmer. Jag vet ännu inte vad den har för krav men denna dator verkar vara en riktigt klassad speldator. Kan du översätta siffror, nummer och namn på den tekniska specificeringen åt mig och berätta? Jag vet inte mycket om vad något heter :/

Aniara14
2014-07-06 13:30
#11

#10 Ja, det stämmer att detta är en laptop som är designad helt och hållet för krävande spel. Det gäller också för den mycket nära släktingen i #2. Det märks särskilt på den extra effektiva kylningen, valet av högprestanda grafikkort och processor, och full HD upplösning på skärmen.  8GB minne bör räcka till det mesta, det är vad jag har i min stationära speldator, men om du skulle vilja sätta i mer i framtiden så finns det 2 lediga platser. Max mängd minne som får plats är 32GB, (=4x8GB) vilket borde räcka mer än väl för dom flesta.

Jag tror också att det ska finnas en ledig hårddiskplats i denna laptop, isåfall så kan du sätta i en supersnabb SSD vid behov. Då skulle du alltså inte behöva ta bort SSHD hårddisken som redan sitter i, utan kan ha kvar den som stor lagringsplats.

Kan du säga exakt vilka saker på den tekniska specificeringen som du vill ha "översatta" så blir det lite enklare.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Hiro
2014-07-06 16:44
#12

#11 Kan du inte berätta om det som är bäst och sämst med den? Jag vet som sagt inte vad så mycket betyder…

Datorn jag läkade till hade Beats Audio, är det något extra bra ljud i den dator du rekommenderar?

deeman
2014-07-06 16:45
#13

#9 Angående priset så säger TS själv att  "Priset får gärna ligga under 10.000kr går dock att sträcka sig lite längre beroende på hur bra den datorn är". 

De billigaste MSI- datorer i min länk ovan ligger på 10 690 kr vilket jag tycker är att sträcka sig lite längre.  De finns just nu inte i lager, men kanske något som går att beställa?
I fallet då man kommer närmare 12, 13 000 kr så har man och andra sidan kanske sträckt sig för långt;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Hiro
2014-07-06 18:19
#14

#13 Jag vill helst att det ska vara under 10.000 jag kan sträcka mig lite längre men helst inte :o

Aniara14
2014-07-07 15:19
#15

#12 Det bästa med datorn i #9 är att den uppfyller alla kraven på din önskelista i #0 plus att den har full HD upplösning på skärmen.

Det sämsta är väl att den inte har Beats Audio ljud, eftersom det är ett så pass viktigt krav för dig. Hurdant ljudet är på den i #9 vet jag tyvärr inte, eftersom jag inte har nån sån själv.

Tyvärr såg jag att den ena butiken som säljer denna dator, Netonnet, hade höjt priset med 1000:- till 10990:- så nu är det bara Siba som fortfarande har den för 9990:-

En sak som du kan fundera över är exakt hur viktigt det är för dig att få en dator med Beats Audio ljud, eftersom jag tror att det bara är HP som har det, och då blir du ju begränsad till att köpa en av just det fabrikatet, oavsett alla övriga faktorer vad gäller färg och utseende, funktion och utrustning, prestanda osv.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Hiro
2014-07-07 17:25
#16

#15 Det är bara HP som har det av datormärkerna men jag tänkte om den hade bra ljud för att vara dator eller bara "normalt"

Hiro
2014-07-08 10:57
#17

Nu har både Siba oc NetOnNet höjt till 10990  :/

Hiro
2014-07-08 11:02
#18

Har du någon annan dator att tipsa om?
Jag kommer inte beställa än så standardpriset skulle gärna få vara under 10.000 men länka ändå gärna till rabbaterade…

Aniara14
2014-07-08 12:30
#19

#17 Ja, jag såg det också, vad trist. 😕Dessutom är den slutsåld i nätbutiken hos Siba, och det är jag inte alls förvånad över. 9990:- är onormalt billigt för en dator med så hög prestanda.

Eftersom priserna ändras så mycket hela tiden så känns det inte mycket lönt att länka till olika datorer redan nu, om du inte ska köpa den förrän längre fram. Som t ex dom här extrabilliga i #2 och #9, om du hade velat ha en av dom så hade du varit tvungen att beställa direkt, innan dom höjdes i pris och/eller slutsåldes.

Angående det här med Beats Audio, så tycker jag du ska tänka igenom grundligt vad som är det viktigaste för dig.  Är det hur ljudet är för uppspelning av musik, eller att få så bra spelprestanda som möjligt? Om du väljer Beats Audio före spelprestanda, så blir det ju automatiskt en HP dator du måste köpa. Och då har du ju redan hittat en själv som du länkar till i #0.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

deeman
2014-07-08 16:50
#20

Någon av Komplett's mest sålda kanske kan vara något?
https://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=5460&listGroup=11156&gclid=CMPBzez5tb8CFfMgtAod03MAWQ
Titta på dator: 2, 5 och 7

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: