Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3568 ggr
Whippet
6/24/14, 9:49 AM

Vad är ssd?

Vad är ssd det finns ju på datorer men vad är det för något?

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Niklas
6/24/14, 9:53 AM
#1

SSD är en förkortning för Solid State Disk. Det är en lagringsenhet utan rörliga delar. Man lagrar datat på elektroniska kretsar. De är betydligt snabbare än vanliga snurrande diskar och de är inte känsliga för stötar på samma sätt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ryttarn
6/24/14, 9:55 AM
#2

En SSD, solid-state disk, är en form av "hårddisk" utan rörliga delar. Den är baserad på halvledarminnen istället för rörliga diskar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Whippet
6/24/14, 10:02 AM
#3

Är det bra att ha det på datorn eller helt onödigt?

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
6/24/14, 10:03 AM
#4

#1 såg inte ditt inlägg dörrens mitt blev skickat ;)

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
6/24/14, 10:03 AM
#5

#1 såg inte ditt inlägg dörrens mitt blev skickat ;)

I'm out Vilar huvudet i handen

Niklas
6/24/14, 10:10 AM
#6

#3: Jag tycker att det är jättebra eftersom datorn blir betydligt snabbare. Nackdelen är att de än så länge är lite dyrare i inköp. Jag skulle tro att man vinner tillbaks det på att de håller längre än vanliga hårddiskar. #4: :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
retep
6/24/14, 10:37 AM
#7

Installerade min SSD i huvudsak för att datorn nu startar och jobbar så mycket snabbare. Klonade allt från min hårddisk till min nya SSD och behövde därmed inte installera om något

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

kissidor
6/24/14, 3:00 PM
#8

datorn är som andra sagt betydligt snabbare med en ssd-disk. dessutom är den stöttåligare, och så fragmenteras den inte. enda nackdelen jag kan komma på är som sagt att vill man ha lika mycket lagringsutrymme som man är van vid med en traditionell hårddisk så kostar det många kulor.

men ssd-disk är verkligen en sån där "never going back"-grej 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
6/27/14, 10:21 AM
#9

SSD diskar kommer troligen framöver att ersätta alla andra hårddiskar som ju är av rörliga modeller där skivan snurrar (såvida ingen kommer på en ännu bättre metod för diskar).
En vanlig disk där skivan snurrar kräver en laser som läser skivan och eftersom det inte alltid är säkert att just ditt data finns på plats just under lasern så måste den vänta tills skivan snurrat dit där ditt data finns. Detta kan ju tyckas vara en liten sak då diskskivan snurrar väldigt fort men betänk att du kanske behöver göra 10 000  läsningar/skrivningar för att få tag i en fil så blir det ju många bäckar små och därför får du längre svarstider på en sådan disk.
En SSD disk är helt fast och data ligger placerat på en adress. Avläsaren vet då alltid exakt vilken adress den skall gå till och behöver inte vänta på att just den platsen kommer fram. Avläsaren har heller inga rörliga delar så det behöver heller inte till någon mekanisk förflyttning för att få tag i datat. Därför går det MYCKET snabbare med en SSD disk (framför allt läsning). Vad gäller skrivning går det fortfarande mycket snabbare med en SSD disk men trots allt långsammare än läsning detta därför att på en SSD disk måste operativsystemet först "rensa" området dit det skall skrivas för att sedan skriva ner datat. Detta kan man ställa in så att så fort man tar bort data så sker "rensningen" i bakgrunden. Nästa gång man vill skriva dit data så är området redan rensat och det går snabbt att skriva dit nytt data.

Och som redan nämnts så har SSD diskar inga rörliga delar och är således okänsliga för stötar od.
En USB minnessticka kan du jämföra som en SSD disk även om det inte är riktigt samma sak. Mest beroende på att en USB sticka går på USB bussen som inte är lika snabb som den interna bussen som en SSD disk sitter på. Men principen är densamma.

kissidor
6/27/14, 11:13 AM
#10

Kaj var gör man den inställningen så att den rensar i bakgrunden 🙂?

och en annan sak - när vi ändå är inne på ämnet och du förklarar detta på ett bra sätt - kan du berätta lite om hybriddiskar? gör den där cachen nån märkbar nytta vid den allmänna användningen, eller bara vid uppstart? och hur stor bör cachen vara för att det ska vara nån mening med den och inte bara för syns skull i produktspecen?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
6/27/14, 1:03 PM
#11

Om du har Windows 7 så tror jag att SSD inställningen redan är gjord. Den inställningen fungerar bara på kompatibla SSD enheter. Om din SSD stöder detta s är det TRIM funktionen som du söker efter för det är den som "rensar" i bakgrunden. Om du installerat din SSD disk i Win 7  och den SSD disken stödjer TRIM så skall Win 7 aktivera detta automatiskt.

Man skall heller aldrig ha defragmenteing påsagen på en SSD disk. SSD diskar behöver/skall aldrig defragmenteras för det ger ingen prestanda förbättring eftersom data läses direkt från respektive adress och det ör ingen skillnad om  varje I får en adress skild från den tidaare. Faktum är att defragmntering bara kortar livslängden på en SSD disk. Defragmenteringen i sig ger absolut 0 i prestnda förbättring.
Win7 skall själv slå av defragmentering så man skall inte behöva tänka på det men kör aldrig manuell defragmentering på en SSd disk för det behövs ite.

Här är 2 bra länkar om SSDatt tänka på
SSD 1 12 tips
SSD 2 TRIM

kissidor
6/27/14, 1:58 PM
#12

nej jag har win 8.1. men nu när jag vet att det är TRIM jag ska leta efter så får jag googla lite, så tack för det.

det med defragmenteringen visste jag dock om, jag nämnde det ju själv i #8 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
6/27/14, 2:11 PM
#13

jo jag hade TRIM.

men hur var det med hybriddiskar, hade du nån info att dela med dig av där kaj 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Kaj
6/28/14, 11:59 AM
#14

En hybrid disk är egentligen inget annat än en vanlig hårddisk och en mindre SSD disk. Den mindre är oftast till för att lagra OSet på så att uppstart och OS funktioner går snabbare. Vanligen är en SSD disk ca 8-10 gånger snabbare än en vanlig hårddisk så även uppstarten av Windows kommer gå moerhört mycket fortare.
Om man enbart är efter hybrid funktionen så räcker det med en SSD som är ganska liten där OSet kan lagras. Ju större hybrid SSD (cache) ju mer kan lagras där men oftast finns en begränsning av hur mycket utrymme OSet verkligen behöver och då kan en allt för stor Hybrid SSD bli oanvänd till stora delar.
Men vill man ha större möjlighet att lagra egna program och data så bör man köpa en vanlig SSD disk eftersom den kan du själv välja vad du vill lägga där.
Och jovisst blir datorn snabbare även under drift - alltså inte enbart vid uppstart och avslut.  Men det kommer inte märkas lika mycket som vid just uppstart av OSet. Men även uppstart av program kommer gå snabbare givet att man lagt sina program på hybrid SSD disken (vilket man kanske inte gör då den i regel är för liten för att även innehålla program. Det är där man bör köpa en "riktig SSD men tillräckligt med GIGAbyte för att även kunna lagra program och data.

SSD disken i en hybrid skall hanteras på precis samma sätt som en vanlig SSD

PS.
en SSD disk blir defragmenterad precis som vilken annan disk som helst men det spelar ingen roll för varje läsning av data sker på en direkt adress till datat. SSD diskens läs/skriv mekanism behöver inte vänta på att platsen kommer till läs/skriv mekansimen utan det går direkt. Därför spelar det ingen roll om data ligger sekvensiellt bredvid varandra eller på flera olika ställen. Varje IO är en läsning/skrivning och tar lika lång (kort) tid oavsett var datat ligger på disken.

Nya USB 3.1 gränssnittet kommer upp i samma hastighet som SSD eller till och med mer (teoretiskt 10 gigabit/s). Om vi i framtiden (säg 1 år eller så) får USB3.1 diskar som inte har rörliga delar (typ stora usb-stickor) så kommer dessa att kunna användas som ultra snabba hårddiskar som kommer vara mer prisvärda och snabbare än SSD diskar. För både USB3.1 och SSD diskar är läs och skirv hastigheten beroende av på vilken bus de sitter. Därför är en SSD disk långsammare än en USB3.1 minnessticka eftersom USB3.1 interfacet har 10 gig/s som spec medans en SSD disk kanske sitter på en SATA eller PCI Express bus som har en max transfer rate på ca 5 gig/s
Än så länge är USB3.1 minnen ganska dyra men priset lär falla

kissidor
6/28/14, 12:49 PM
#15

jaså var det så det var, den blir defragmenterad men det gör inget - ja då mindes jag lite fel på den detaljen 🙂.

ang hybriddiskar så är orsaken att jag undrar den att jag har själv bara en ssd-disk på 256GB i min lilla ultrabook. för ett par månader sen köpte jag en ny bärbar till dottern och hon har andra behov. hon vill spela spel och göra små videosnuttar och ville ha 15"-skärm så  det blev ju en helt annan  sorts dator som var mest relevant för henne. i hennes är det quad core i7 gen 4 och hyfsat grafikkort  jämfört med min dual core i7 gen 3 och integrerade Intel HD graphics 4000 (8GB RAM i bägge). jag tittade på ssd-disk till hennes också men tyckte det blev lite onödigt mycket pengar om man dessutom skulle ha velat ha en ganska stor disk för att lagra alla hennes bilder och små filmer, så det fick duga med en hybriddisk med 8GB ssd-cache till den. 

det jag tänker på är att min startar nästan löjligt snabbt, märkbart snabbare än hennes, och även överlag så känns min lite rappare på det mesta - även om hennes förstås då klarar av vissa saker mycket bättre. så därför blev jag lite nyfiken på hur mycket nytta det var med det den där ssd-cachen egentligen? 8GB cache är ju det man oftast ser, men en del har ju 24GB - mer än så tror jag inte jag har sett på en hybriddisk. var 8GB för lite, eller bör det räcka för att ge en påtagligt ökad snabbhet jämfört med en vanlig hårddisk och det är bara jag som blivit bortskämd?

jag har också funderat lite smått på att ev själv skaffa mig en bärbar med 17"-skärm, för det skulle funka lite bättre när jag jobbar hemma - men då är det betydligt mer sällsynt med ren ssd-disk. den snabbheten jag har nu kan jag inte tänka mig att gå tillbaks från, och därför undrar jag om den skulle kunna bli iaf nästan lika snabb om cachen var 24GB istället?

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
6/28/14, 3:27 PM
#16

rättelse, jag har nog sett upp till 64 GB ssd-cache när jag tänker efter

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
6/28/14, 4:04 PM
#17

Ja 8GB i SSD cache är inte mycket. Den lär nog bara marginellt bli snabbare eftersom hela OSet inte får plats där. Jag skulle tro att den är konfigurerad så att växlingsfilen ligger där och om man jobbar med många program samtidigt så att RAM minnet tar slut så börjar systemet att spara delar av RAM minnet i växlingsfilen. Om den ligger på en SSD disk är den så klart mycket snabbare än om den ligger på en vanlig hårddisk.
Men uppstart tvivlar jag på blir något snabbare överhuvudtaget faktiskt.
Skall det ge någon effekt så skall SSD hybriden vara på minst 32 och helst 64 gig.

Om du vill se var växlingsfilen är konfad för ditt system så gå till kontrollpanelen och välj system och underhåll och välj sedan system. I Menyn till vänster väljer du Avancerade inställningar. Välj flik Avancerat och sedan knappen Inställningar. Välj fliken Avancerad och sedan knappen Ändra under Virtuellt minne.

kissidor
6/28/14, 6:23 PM
#18

det var en sökväg  som hette duga det 😃! den hade jag nog inte hittat fram till själv, så tack för det 🙂, jag får se när jag kommer åt att sätta mig vid hennes dator en stund så ska jag kolla det. hon är ju hursomhelst jättenöjd med sin dator, som sig bör för en tioåring som får såpass skapliga grejer - så det är inte så att hon klagar, utan det var mest jag som funderade lite.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
6/29/14, 9:19 AM
#19

kan lägga en länk här till vad det står om datorn och den här ssd-cachen: http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE59409434/lenovo-ideapad-y510p-15-6-barbar-dator#tab-more-info

men det är bara rappakalja alltså eller?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zariah
7/3/14, 9:39 PM
#20

Jag ska köpa en liten bärbar dator. Är det så att SDD är det bästa man kan ha? Om det står att den har SSHD, är det inte lika bra då?

Annons:
kissidor
7/3/14, 10:37 PM
#21

sdd vet jag inte om det finns nåt som heter - ett skrivfel kanske? ssd däremot står alltså för solid state drive och jag kan tänka mig att sshd helt enkelt skulle stå för solid state hard drive - dvs betyda samma sak 🙂. men rätta mig gärna om jag har fel!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zariah
7/3/14, 11:04 PM
#22

Ja ett skrivfel, menade SSD. :-)

Aniara14
7/4/14, 1:30 PM
#23

SSHD betyder hybridhårddisk. För dom som inte vet vad en hybridhårddisk är, så är det en vanlig mekanisk hårddisk med en liten SSD där dom vanligast använda filerna lagras. Läs mer om SSHD:ar t ex här, samt i inlägg #10 och framåt i den här tråden.

Kan tillägga att jag inte har haft nån dator med varken SSD eller SSHD hittills, så det lilla jag vet om dessa hårddisktyper är tyvärr bara teoretiskt än så länge.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: