Annons:
Etikettdatorköp
Läst 786 ggr
Misarn
6/29/14, 3:37 PM

Det som inte får hända

Nu har min gamla trotjänare gett upp, har haft denna dator i över 5 år och den har varit lite "risig" och påhittig nåt år nu och jag visste att den gick på sista versen men igår sa den upp sig helt och jag skulle behöva hjälp med att hitta en ny bärbar dator. Den här är det jag har nu : http://alatest.se/produkttester/barbara-datorer/compaq-presario-cq61/po3-89706913,30/#details Det jag gör på datorn är att spela, Sims 3, Diablo 2 men vill att datorn ska klara av sims 4 sen också. Sitter och pillar i illustrator och Photoshop (äldre versioner) men bara som hobby. Kraven på datorn är att den ska vara bärbar då vi har en stationär redan, och sen helst en stor skärm. Hur ska jag tänka med ett nytt datorköp, vill inte lägga ner alltför stora summor på en ny, men vill ha en som är långlivad.

Annons:
deeman
6/29/14, 4:12 PM
#1

-Vilken är maxbudget?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Misarn
6/29/14, 4:35 PM
#2

Max 5000:-

ru4real
6/29/14, 6:37 PM
#3

Ngn av dessa funkar säkerligen; http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s177038382. Hoppa över Chromebooks bara.

Misarn
6/29/14, 9:25 PM
#5

#4 åh tack, är dom likvärdiga min gamla dator?

deeman
6/29/14, 9:42 PM
#6

Likvärdig plus massa extra till verkar det som. Din nuvarande ser ut att ha en vanlig dual AMD eller Intel- processor.  Har inte hunnit fördjupat mig dock.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Misarn
6/29/14, 9:47 PM
#7

#6 så om jag skulle vilja ha en likvärdig dator så skulle det finnas billigare?

deeman
6/29/14, 11:43 PM
#8

Om du vill ha en som är helt och hållet likvärdig med den du har så finns det säkert billigare alternativ. Men jag tycker att du ska satsa på något nyare och bättre. Liksom, - varför vara dumsnål när du ändå har en budget på 5 000 kr?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Misarn
6/29/14, 11:50 PM
#9

#8 jo det är sant, kanske dumt att snåla om man ändå ska köpa en ny dator.

johan
6/30/14, 9:09 AM
#10

Tänk så här.. Hur många år kommer du ha datorn och hur många dagar om året och timmar om dagen kommer du använda den? Om du räknar på att du kommer ha den nya datorn i fem år så blir det en kostnad på 2,73 kr / dag eller 11 öre per timme.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

deeman
6/30/14, 12:57 PM
#11

#10 Helt korrekt, 👍man bör vara mer företagssam och se sitt datorköp som en investering och gärna beräkna värdet på 3-5år, per månad och/- eller dag.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Misarn
6/30/14, 3:39 PM
#12

Det är just det att jag nöjer mig med att kunna spela lite sims3, har alltid ärvt mina datorer och det har fungerat. Men efter att ha pratat med gubben så är vi mer inne på en stationär istället. Man får ju mer för pengarna, ska man bygga ihop en egen eller köpa en klar?

deeman
6/30/14, 4:01 PM
#13

Ja man får oftast mer prestanda i en stationär dator, så din gubbe är klok.
Köp en som är klar så slipper ni stöta på ev. besvär. Det är inte alltid lätt även för den vane att bygga och sätta samman en själv. 

Då är nu frågan i stället: - Gäller det endast datorn, d vs "lådan" eller ett komplett paket med skärm, tangentbord, mus och hela fadderullan för ca 5 000kr?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: