Annons:
Etikettövrigt
Läst 1080 ggr
Jonsson9
6/29/14, 6:57 PM

Återställa formaterat SD-kort?

Är det möjligt att återställa bilder på ett SD-kort som man har råkat formaterat genom kameran? I så fall hur?

Vänlig hälsning, Martin

Annons:
ru4real
6/29/14, 7:08 PM
#1

Det finns mjukvara som kan hitta den mesta informationen på minneskort. Men, du får inte ha sparat ngt annat på det. Vet inte riktigt hur kameror formatterar dem, dvs i vilket format men jag antar att det är ngn FAT-variant.

Leta efter memory card recovery software, det finns en mängd. Och när du använder programmet, se till att du läser från kortet och sparar det som den hittar på datorn.

Kaj
6/30/14, 10:39 AM
#2

Rör inte kortet eller på något sätt försöka återställa själv. Det kommer bara att minska dina chanser.

Recuva från Piriform är gratis och brukar vara bra.

farvendal
6/30/14, 9:38 PM
#3

Rekommenderar Recuva. Ju snabbare du använder det, desto större är chanserna att du får tillbaka bilderna. Använd inte kortet, då kan de borttagna filerna skrivas över.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[PeterWem]
7/1/14, 8:07 AM
#4

Har du använt lågnivåformatering i kameran mot din minneskort skulle jag vilja påstå att informationen för alltid är borta. Men ofta har gemene man inte den funktionen tillslagen. Den ska slås på då och då (Canon) för att hålla sitt minneskort så snabbt och driftsäkert som möjligt.

Tidigare rekommenderade jag Recuva, men jag hade någon gång problem med att återställa alla bilder och filer. Jag letade vidare och fann Photorec.

Jonsson9
7/1/14, 7:40 PM
#5

Tack för svaren! :)

#4: Jag använde inte lågnivåformatering så jag hoppas det ökar chanserna.

Ska testa nu, får se hur  det går!

Vänlig hälsning, Martin

Jonsson9
7/1/14, 10:11 PM
#6

Jag körde Photorec och det fungerad utmärkt! Fick tillbaks alla mina bilder, tack ska ni ha! :D

Vänlig hälsning, Martin

Annons:
Upp till toppen
Annons: