Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2244 ggr
Stephanie
6/30/14, 8:45 PM

Vad göra med trasig laptop?

Mina föräldrars dator fungerar inte så bra då den stänger av sig i tid och otid, samt att skärmen inte går att vika ner. Den är på g att pensioneras för gott, då den inte fungerar så bra att använda. Men jag vill gärna ge mig på den och se vad man kan göra med den. Bland annat vill jag kolla hur mycket damm och hundhår det är i den… Men vad kan man göra med en laptop och inte? Har ni några råd till mig?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Zepp
6/30/14, 9:40 PM
#1

Man kan ha dem som brevpress.. sommarlekar, kast med liten dator!

Själv brukar jag lägga dem på hög i garaget.. tills jag får lust att sätta skruvmejsel i dem.

Ibland plockar jag ihop en hel av två trasiga.. resten leker jag kasta i återvinningsbingen på sopsorteringen med.

Senaste laptopens HD har jag som extern disk till min nya.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stephanie
6/30/14, 9:57 PM
#2

Inte riktigt vad jag menade :) Snarare - hur kan man öppna upp en laptop? Hur ser möjligheterna ut för att laga skärmen? Finns det några bra saker att tänka på när man försöker öppna upp en laptop? Ställen att kolla på efter damm? En stationär är ju lite enklare än en laptop. Men kanske det finns någon kunnig här som lagat bärbara tidigare och som kan ge mig tips?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zepp
6/30/14, 10:03 PM
#3

På undersidan sitter en massa skruvar och luckor.. ofta är de märkta med vad som finns innanför.

Det är väldigt lite i en laptop.. det mesta sitter lödat på moderkortet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
7/1/14, 1:17 AM
#4

Låter som det är någon äldre variant? Stressa och sätt fart och  liv i den med något Linux OS. Installerade själv i dagarna tre Zorin OS i en gammal bärbar som en kund ville få igång. Jag blev lite rikare :-)  men gissa om smilbanden sträckte på sig på denna 20 min senare fick med sig sin gamla  dator med ett fungerande OS. 

Zorin OS  - http://zorin-os.com - är en Linuxdistro likt Ubuntu som påminner om Windows gränssnittet.

Libre Office kommer förinstallerat bland mycket annat.
Finns både som 32 och 64 bitars.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Stephanie
7/1/14, 10:37 AM
#5

Tror att den bara är tre år eller nåt faktiskt. Ska kolla upp vad det är för nån.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

deeman
7/1/14, 1:09 PM
#6

Jaha, det går inte komma åt en ev. dold partition vid uppstart för en fabriksåterställning?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Facie
7/1/14, 7:39 PM
#7

Du skulle ju kunna stänga av den, ta ut batteriet och hålla nere strömknappen några sekunder för att se till att den är helt tom på ström. Sen skulle du kunna köpa  tryckluft och försöka få ut eventuell skit som finns i den. Blir datorn ofta varm? Funkar fläktarna?

Pretty wise //

Stephanie
7/2/14, 8:31 PM
#8

#7 Fläkten blir varm som bara den, därav tror jag att fläken kan behöva göras ren… Tror att den funkar som den ska, men den får ju kämpa, det hör man…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Facie
7/2/14, 8:37 PM
#9

#8 Men då var de ju ett enkelt problem :) Datorer stänger av sig när de blir för varma så de är helt klart ditt problem. Bara se till att datorn är helt tom på på el och använd tryckluft för att rengöra fläkten. Undvik alltid att ha datorn på tyg och en kylplatta skulle nog sitta fint :)

http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml

Pretty wise //

Stephanie
7/2/14, 8:40 PM
#10

Tyvärr tror jag inte att det bara är fläkten som är problemet, eftersom datorn ibland stänger av sig innan den hunnit bli varm också. Det var min första tanke, att den stängde av sig pga värmen.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Upp till toppen
Annons: