02. Microsoft Office

Office 365

2014-07-05 19:26 #0 av: Elyria

Jag funderar på att köpa nytt Officepaket. Frågan är om jag ska köpa ett "gammalt" eller satsa på 365. Kan jag använda 365 även om jag inte är uppkopplad? Ni som har det - vad ser ni ser fördelar och nackdelar?

Anmäl
2014-07-05 19:55 #1 av: [Jens]

Måste fråga vikten av att just använda Windows Office ?

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2014-07-05 20:08 #2 av: Elyria

För att jag kan Office och det som jag skrivit hemma vill jag kunna använda även på jobbet.

Anmäl
2014-07-05 20:37 #3 av: [Jens]

Har man pengarna och tycker det är värt så självklart så ska man satsa på 365 men vill man förenkla det lite och spara slantar så rekommenderar jag libreoffice som man kan ställa in så att man sparar filer i doc, docx, xml, xmlx mf.l utan problem.

Med LibreOffice kan man öppna dessa filer som jag skrev ovan också.

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2014-07-05 21:02 #4 av: Elyria

Och varför ska man satsa på 365 istället för 2013?

Anmäl
2014-07-05 21:08 #5 av: deeman

Största nackdelen är väl att det kostar x antal kr/mån eller x antal kr/mån.

#1
Vikten av MS Office beror snarare på användningsområdet, i vissa fall även regler/upphandling. En del grejer kan man bara göra i Office.
Men i fallet för användning i alla enkelhet, då man endast ska skriva lite då och då så lämpar sig Libre Office ypperligt.  Libre Office är bakåtkompatibelt med MS Office och fungerar från Office till Libre Office och tvärtom. Jag har dock inte provat hur t. ex ett dokument det ser ut i ett sådan scenario, d v s Office till Libre eller Libre till Office.

Jag skulle kunna tänka mig köpa den enkla ugåvan Hem & Student och komplettera Access och Publisher med annat.

#TS
Får man fråga vad du använder mest hemma och i jobbet?
Använder du t.ex endast MS Word och i bland Excel så är hela paketet till överdrift.
Molnlösning/lagrin kan du anskaffa via Amazon, Google(Google Drive), DropBox, One Drive(f.d Skydrive) osv.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Anmäl
2014-07-07 10:52 #6 av: Elyria

Tack för tips och synpunkter. Ska fundera ett tag till...

Anmäl
2014-07-10 17:39 #7 av: Inkanyezi

Det som inte funkar med LibreOffice eller OpenOffice är samarbete med andra program som är programmerade att använda MS Office. Det innebär att man kanske måste ha Microsoft-programmet på jobbet för att kunna få analyser, offerter, order och utskrifter från företagets ekonomisystem, medan man kan använda LibreOffice hemma och alla filer man gör på jobbet eller hemma fungerar i båda systemen.

Det är alltså den eventuella kopplingen mellan företagssystemet och Office som inte funkar i en dator som saknar Microsoft Office och eventuella övriga komponenter som behövs, för att man ska kunna dela data i kontorsmiljön.

Däremot om man har jobbat på en fil hemma i LibreOffice och sedan tar den med sig till jobbet, så funkar allt som vanligt när man är där, om man öppnar den med Microsoft Office. Man kan också ha LibreOffice installerad på en dator som har Microsoft Office, och då kan man öppna filerna i programmet man föredrar. Filerna är kompatibla, förutsatt att de inte innehåller objekt som saknas i programmet man använder. Layouten passar inte perfekt mellan de olika Office-paketen, så den kan behöva justeras om man har gjort filen i ett annat program än det man använder när man skriver ut. Om man bara vill skriva ut en fil man har gjort i LibreOffice eller OpenOffice, och den ska skrivas ut på kontoret och LibreOffice inte finns där, är det enklast att spara en PDF genom att klicka på pdf-knappen. Då kan den skrivas ut på vilken dator som helst som kan läsa PDF.

Office-paketen har lite olika utseende och menysystemet, gränssnittet mot användaren, är inte precis lika. En del saker kallas olika, som textrutor och andra objekt, men det lär man sig rätt snart. Utseendemässigt skiljer det lite när man lägger in grafiska objekt, så att kanske textrutor, bilder och annan grafik måste justeras lite innan man skriver ut om man har bearbetat filen i ett annat program än det man använder för att skriva ut. 

Om man inte behöver det som har kommit till i de senaste MSOffice-paketen är det ganska onödigt att göra en uppgradering. Man kan fortsätta använda det gamla, och filer man har gjort där funkar i det nya. Tvärtom går också om man tänker på att spara i rätt format för det äldre programmet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.