Annons:
Etikettprogramvara
Läst 2421 ggr
Pialinn
7/13/14, 3:11 PM

AVG antivirus

Jag har fått "problem" med AVG. "Dom" vill att jag ska starta om datorn flera ggr/dag senaste veckorna.  Jag har haft gratisversionen i flera år på denna dator och inget problem tidigare.

"De" säger att jag inte är skyddad, men "de" säger inte vad som är problemet.

Vad göra?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
[Stefan Rönnlund]
7/13/14, 3:24 PM
#1

Avinstellera AVG och installera om det igen..brukar lösa det mesta om man gör det.

Pialinn
7/13/14, 9:38 PM
#2

Tack för svaret.  Kommer problemet tillbaka vet jag  vad jag ska göra.

Jag scannade datorn idag och det tog väldigt lång tid.  Mycket längre än det gjorde förra månaden.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
7/16/14, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har försökt installera om AVG Free men misslyckats både idag och igår.

Har fått upp denna "bild", men när det bara är text vågar jag inte installera.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Halvdansken
7/16/14, 1:00 PM
#4

Det är ju bara en standardtext, inget underligt alls.  Klicka Next.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
7/16/14, 1:04 PM
#5

Har du gått in på AVG och kollat vad de menar? Ibland får jag också sådana meddelande, men när man kollar så är det nån mobil-virus grej som jag inte vill ha på min maskin. Så klickar man ok, tror jag….? I varje fall brukar det försvinna när man liksom "uppmärksammat" meddelandet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pialinn
7/16/14, 9:29 PM
#6

När jag klickade next, kom nästa "bild" upp. Klickade "decline" då stannade hela datorn. Startade om den. Då var den bilden borta.

Har fortfarande inte fått in AVG Free fast jag försökt 5 ggr,

Helt plötsligt startade IE eller Firefox utan att jag öppnat nån med förfrågan om jag ville till Australien. När jag avinstallerade en del program som inte fanns där igår fick jag förfrågan både på franska och portugisiska(?).

Har troligtvis fått nåt s**t för har flera ord med grön text.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
annia1
7/16/14, 11:21 PM
#7

Pialinn det du skriver i #6 så ja du har fått in så kallade PUP:s. Jag har skickat ett Pm till dig.

.

bamse6311
7/17/14, 4:06 PM
#8

PUP:s kan du ta bort med Malwarebytes.

https://www.malwarebytes.org/

Angående AVG så har jag kört det ganska länge nu och tycker att det är ett bra AV.

Bästa hälsningar,
Bertil

Pialinn
7/17/14, 6:40 PM
#9

#8 Laddade ner Microsoft "säkerhet" igår. Har alltid haft AVG tidigare på alla datorer. På denna i 3 år och aldrig haft problem. Blev lite jobbigt att hela tiden starta om datorn.

Fått rådet att installera ett annat program  (ADW-nånting?)och gjort scanning med det, för jag fick hela tiden upp nya webbsidor. Ibland med text, ibland utan.

Ännu har inga nya sidor dykt upp.

Men jag har sparat Malwarebytes om problemet dyker upp igen

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

bamse6311
7/17/14, 7:08 PM
#10

Fint att det löste sig med AdwCleaner.

Rekommenderar att du också laddar ner Malwarebytes free och skannar med den lite då och då.

Om du fortfarande har problem med AVG som AV så kan jag rekommendera Avast som av en del anses som ännu bättre än AVG.

http://www.avast.com/sv-se/index

Bästa hälsningar,
Bertil

Pialinn
7/18/14, 2:24 PM
#11

Så det var Avast det AV hette. Kom inte på namnet, så jag tog Microsoft"säkerhet" i stället.  Minnet är bra, men kort. ;-)

Har Advanced System Care som jag scannar datorn med. Det är väl samma sak som det programmet du rekommenderar?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

bamse6311
7/18/14, 4:28 PM
#12

Jo Advanced System Care är också ett bra program men om det tar PUP:s vet jag inte.

Har själv inte använt det på några år sedan jag gick över till CCleaner .
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.124629

Dock så har jag även som sagt var Malwarebytes free som jag skannar med lite då och då.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
7/18/14, 4:30 PM
#13

Advanced System Care(ASC) och AdWare Cleaner(AWC) är inte samma typ av program. ASC är mer en programsvit med flera olika små städ/underhållningsprogram för att underhålla datorn medan AWC är helt inriktat på att ta bort annonsprogram eller s.k PUP:er.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
bamse6311
7/18/14, 4:47 PM
#14

#13  deeman
Jovisst är det olika typer av program.

Malwarebytes är som namnet låter ett antimalware som upptäcker hot som inte alla AV hittar och som sagt så tar den också bort PUP:s.
Om man har betalvarianten så går det i realtid och plockar bort både malware och PUP:s . Har man gratisversionen så får man skanna manuellt då och då.

Själv har jag som sagt Malwarebytes men också SUPERAntiSpyware som jag tycker kompletterar varandra.

CCleaner har jag för både filstädning samt registret och så finns det även en del praktiska verktyg.

Ville inte förvilla TS så därför rekommenderade jag henne både och.

Bästa hälsningar,
Bertil

Pialinn
7/18/14, 6:08 PM
#15

Jag älskar er! grabbar&tjejer. Vad får man inte lära sej om man ställer en fråga här.

Hade Ccleaner tidigare, men så sa min kompisåt mej att byta till ADC då han tyckte det var bättre.

Hur får man in alla olika saker?  Hoppar de bara in i datorn?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

deeman
7/18/14, 9:50 PM
#16

Tja, vad ska man svara på det. I fallet om allmänt skräp,  så kommer mycket skräpfiler och rester från installationer och uppdateringar. I annat fall så kan "saker" komma från lite varstans i dag.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


annia1
7/18/14, 9:54 PM
#17

Pialinn vilka saker menar du. Är det PUP:sen så följer de med som lite extra "godis" när du installerar program, då främst gratisprogram. Gäller inte alla program, men väldigt många program idag har så man får med extra.  Och det gäller inte bara vanliga program utan även tillägg till webbläsaren. Fick själv in ett PUP:s häromdan när jag installerade ett tillägg till chrome. 

Så när man installerar program av nåt slag så får man vara vaksam.

.

deeman
7/18/14, 10:10 PM
#18

Viktigt är också att göra sig själv en tjänst och även tänka på att t.ex ladda hem drivrutiner eller program direkt från tillverkarens webbplats.
Ladda det inte från någon annan sajt. Och som #17 säger ovan, var vaksam vid installation.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Pialinn
7/18/14, 10:28 PM
#19

Det enda jag laddar ner är uppdateringar och spel från Gametop.com.

Försöker skydda datorn från otäcka saker, men som sagt så lyckas jag inte alltid.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

deeman
7/19/14, 12:34 AM
#20

En bidragande faktor av potentiella  riskfyllda eller mindre trevliga "saker" är just sidor som Gamestop. I dag kan man snart inte vara nog försiktig utan att ändå ev. drabbas av något otyg. Det man i stället kan göra är att försöka vara relativ, därmed bör du t. ex  hålla dig borta från sådana sidor som  klassas som ett riskfyllt område. I detta fall, Gamestop  etc.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
annia1
7/19/14, 12:46 AM
#21

Pialinn idag är det nästan omöjligt att skydda datorn, i alla fall helt. Jag är väldigt försiktig av mig och jag har två bra skydd på datorn ändå åkte jag på PUP när jag installerade ett tillägg till chrome. Inget av mina skydd sa ett pip när det hände utan ena upptäckte det efteråt när det gjorde sin vanliga genomskanning.

Laddade du hem spel från gametop så är det med största sannolikhet därifrån det kom. Så var extra vaksam nästan gång du laddar hem ett spel. 

Det du kan göra. Du skrev lite längre upp att du laddat hem malwarebytes anti-malware, så har du det så skanna igenom datorn då och då med det. Och göra det direkt efter du laddat hem nåt, alltså innan du klickar på programmets exe för installation. Hoppas du förstod hur jag menade, känns som det blev lite rörigt.

.

bamse6311
7/19/14, 1:50 AM
#22

Själv så fick jag en massa skräp och skit när min AdwCleaner ville att jag skulle uppdatera.

Tog då denna från cnet och där fanns inga kryssrutor att "avkryssa/avbocka".
Dock en jäkla massa engelsk text och eftersom det dels var mycket att läsa och dels att jag har svårt att läsa engelska så tryckte jag på "next" tre gånger .

Förstod då att något inte stod riktigt rätt till så när jag trycket på "back" så fungerade inte detta heller.

Tryckte då på X för att avsluta.
Trots detta så fick jag en del skräp. Bland annat en ny startsida samt en ny sökmotor samt tre andra program.

Detta trots att jag som sagt var skulle uppdatera/installera ett säkerhetsprogram!

De tre programmen var enkelt att avinstallera men det var varken den nya startsidan eller sökmotorn.

Även om jag avinstallerade dessa med Revo unistaller så återinstallerades dessa av sig själv.

Nåväl, till sist så blev jag av med dem men som sagt var så även om man installerar ett säkerhetsprogram så kan man få skit och skall vara väldigt noga med varifrån man installerar dessa ifrån.

Kan tillfoga att jag normalt är en väldigt "försiktig general" vad det gäller att ladda ner nya programvaror.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
7/19/14, 3:00 AM
#23

De tidigare renommerade samlingssidor av program som t.ex CNET bör man numera tydligen också se upp med då de troligtvis finansieras av div.  annonser och ting vilken i sig också troligtvis är anledningen till att,  får du in oönskade annonsprogram eller liknande - om oturen är framme.

Det finns en del program som sägs kunna hålla ditt system ajour gällande uppdateringar av program och drivrutiner mm. De är dock inte att lita på, och jag har så vitt jag vet inte stött på ett endaste som gör vad det är tänkt att göra, är aktuellt eller korrekt.  Idén är god, om det hade fungerat - men de flesta av denna typ av program stjälper mer än hjälper,

Den bästa metoden för att uppdatera något, är trots modern ålder fortfarande den bästa metoden den manuella via tillverkaren.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Pialinn
7/19/14, 11:24 AM
#24

Jag har klarat mej med AVG och ASC i flera år på denna dator och trott mej vara säker.

Har uppdaterar windows några ggr de senaste veckorna (innan alla problem) och då säger "dom" att 2-3 viktiga uppdateringar inte gick att installera.

Igår försökte jag ladda ner spel från Gametop.com och när jag skulle installera dom fick jag varning att de inte var säkra, så det blev inga nya spel.

Så länge ni inte hör av mej igen, funkar allt som det ska.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

annia1
7/19/14, 11:58 AM
#25

Nu kan jag komma ihåg fel, men det var väl nån gång förra året allt "exploderade" och man började se trådar om extra reklam och ord som var understrukna plus lite annat som ändrad startsida. Visst det har funnits förut också, men här i sverige var det nog förra året som det började dyka upp.

Pialinn bra att du fick varningar. Flesta antivirusprogram skyddar bra mot virus, men PUP:s är inte virus utan oönskade program. Så inte många har det som standard att skydda mot PUP:S. Inte ens alla antivirusprogram har det som val så man kan klicka i.

.

deeman
7/19/14, 12:26 PM
#26

I AVG fanns det redan 2008 ett visst förstärkt skydd mot PUP:er. Hur länge det har funnits i Avast vet jag inte, men Avast hänger också med trenden, där finns skydd/åtgärdesalternativ mot PUP:er likt AVG att anpassa i inställningarna, men pga. PUP:er i dag inte klassas som virus, så är det tyvärr inte någon inställning som är aktiv från början etc.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Pialinn
7/19/14, 12:28 PM
#27

JO, nog var det för ca ett år sen det blev blåa ord och extra sidor. Hur jag fick bort det då, vet jag inte, men körde AVG och ASC då oxå.

Nånstans har jag hört/läst att man inte kan ha dubbla AV-program. Stämmer det? Typ AVG och Microsoft "säkerhet".

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
annia1
7/19/14, 12:35 PM
#28

deeman du har rätt när det gäller avast. Där finns inställning så man kan klicka i. Men det är det enda jag vet förutom mitt eget som är ESET, men ESET är ju betalprogram.
Nej det är inte standardinställning eftersom PUP:s inte är klassad som skadligt, så det är nåt man får välja om det nu ens finns. Jag tror dock att det kommer ändras framöver att alla antivirusprogram kommer ha plus att det kommer vara iklickat från början.

Pialinn de som var i början var enklare att få bort. Det har sen ändrats både vad dom "ställer till med" och att en del är väldigt svåra att få bort.

.

deeman
7/19/14, 1:00 PM
#29

Ja, PUP:Er klassas inte idag som hot/virus och tyvärr är det så att PUP:er gottar sig i den gråzonen ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
7/19/14, 8:19 PM
#30

#26 deeman

Jag hittar inga sådana inställningar på mitt AVG free. Har kollat på Advanced settings och klickat runt där lite överallt men inte hittat något om PUP:s.

Kanske är det min dåliga engelska som gör att jag inte hittar även om jag som sagt klickar runt så finns det inget som heter vare sig PUP eller Potentially unwanted program.

Nåväl, nu har jag personligen inte så stora problem med det då jag som sagt är väldigt försiktig och skulle det sedan hända så är det bara att skanna med Malwarebytes Anti-Malware (free) så hittar den det/dem.

Bästa hälsningar,
Bertil

Pialinn
7/27/14, 9:52 AM
#31

Jag laddade ner Malware, och fick genast problem med det programmet.

De ville jag skulle uppdatera, så jag tryckte på knappen. Någon minut senare ville de jag skulle uppdatera och så fortsatte det.

Så nu har jag avinstallerat Malware.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

bamse6311
7/27/14, 11:39 AM
#32

#31
Konstigt att du fick problem med det.
Jag har haft det ganska länge och för mig så har det funkat perfekt.

Visst måsta man uppdatera databasen men det brukar gå snabbt för min del.

https://www.malwarebytes.org/

Kom just på att jag inte skannat på ett par veckor så jag gör det nu.

Bästa hälsningar,
Bertil

annia1
7/27/14, 10:18 PM
#33

Pialinn det finns 2 eller 3 (beroende på hur man ser på det) olika malwarebytes.

Ena är gratisversionen. Den ligger på skrivbordet och den får man klicka i gång när man vill att den skanna igenom datorn. När man klickar igång den och väljer skanna så brukar den tala om att databasen är gammal och behöver uppdateras. Vilket man då gör.

Andra är betalversionen. Den ligger på skrivbordet, men det finns då även en blå symbol längst nere till höger bredvid klockan. Det ligger då och arbetar aktivt hela tiden för att skydda datorn. I betalversionen ställer man in under inställningar hur ofta man vill att den ska uppdatera databasen och likaså ställer man in hur ofta man vill att den ska skanna igenom datorn. men man kan naturligtvis om man vill även klicka igång det självt.

Den tredje är en blandning av de två ovan. Det är en testversion, man kan ha i 14 dar. Och under de 14 dagarna så funkar den på samma sätt som betalversionen. Efter de 14 dagarna så övergår den till att funka som gratisversionen.

Hade du den blåa symbolen nere till höger så hade du troligen laddat hem testversionen och att den varit inställd på att kolla efter uppdatering i realtid alltså i stort sett hela tiden.  För gratisversionen den ska inte efterfråga uppdatering mer än alldeles när man laddat hem programmet och sen när man vill skanna igenom datorn. Visserligen har dom gjort om malwarebytes, men tror att gratisversionen ska funka som den gjort förut. Fast kan ju vara så att man numera  måste göra inställning även på gratisversionen hur ofta den ska kolla efter uppdatering.

Här på den här länken kan du ladda hem gratisversionen. Skrolla ner lite och klicka på den gråa download. Då borde det inte vara nå problem. Utan du får då klicka igång det när du vill att det skanna igenom datorn.

.

annia1
7/27/14, 11:29 PM
#34

Kom på en sak här. Nu är det så länge sen jag själv laddad hem en gratis version, men det är möjligt att när man laddar hem gratisversionen så kan det nånstans under installationen stå nåt om att aktivera trial-period. Det ska man då inte göra.

.

Annons:
Pialinn
7/28/14, 9:43 AM
#35

Annia Inget av det du beskriver hände. Det kom upp en fyrkantig ruta ovanför klockan. Och den dök upp massor av gånger.

Hade bara en ikon på skrivbordet.

Har upptäckt att jag har en ikon från IObit malware fighter nu. Tidigare har jag bara haft IObit Uninstaller. Hur malware fighter kom in vet jag inte.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

annia1
7/28/14, 4:47 PM
#36

Då hade du som det verkar gratisversionen. Jag har betalversionen så jag kan inte testa hur gratis funkar. Men det låter konstigt för gratisversionen ska bara jobba när du sätter igång den.

När det gäller IObit så programmet du hade förut (advanced system care) är väl ett av IObit:s program. Så en vild gissning från min sida att IObit lagt till nåt ytterligare, men jag vet inte. Du får vara uppmärksam på datorn nu då ifall det dyker upp nåt som inte ska.

.

Pialinn
7/28/14, 6:01 PM
#37

Just nu funkar allt som det ska. Hör av mej om det strular.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

bamse6311
7/29/14, 12:47 AM
#38

#37

Fint att du har fått allt att funka.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: