Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1796 ggr
jojjon
2014-07-18 01:30

Problem att ansluta till internet

Hejsan! Jag vänder mig nu till er som förhoppningsvis har större kunskap om detta än mig. Det är så att vi hemma har trådlöst internet. Vi har en stationär dator som internet är kopplat till och utöver det trådlöst också. Vi har en router (man kanske måste ha det för att få trådlöst?) men problemet är att de senaste åren så kan man inte ansluta till internet med trådlösa enheter. Den stationära har internet hela tiden (ikopplad med sladdar till den andra dosan som jag antar är internet bara) men med datorer, ipad, telefoner så försvinner det efter ett tag och då måste man dra ur sladden och sätta i den igen och då fungerar det och sen samma visa om och om igen. Det är olika hur länge den "håller igång", ibland fungerar den i 1-2 minuter och ibland i 1-2 timmar. Det sistnämnda är dock väldigt ovanligt men det har hänt. Internet finns där alltså, går man in på tex telefonen och ska ansluta till internet finns den där som alternativ men det går inte att ansluta. För det första, varför blir det såhär? Är det en helt ny router som behöver köpas eller finns det en anledning till detta? Tusen tack för svar! Så sjukt trött på detta nu.

Annons:
kissidor
2014-07-18 08:23
#1

ja wifi-routrar är en sak för sig, de är sällan helt stabila. fattar jag dig rätt så har ni haft den några år, och i ert ställe skulle jag förmoda att den med ålderns rätt hade packat ihop och köpa en ny - så hysteriskt dyra är inte routrar. se till att kolla upp lite bara först så ni hittar en bra och av rätt sort, här kan ni till exempel börja titta lite på vad folk säger om dem, priser och så: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386

Värd på Mobiltelefoner och Android

jojjon
2014-07-18 12:05
#2

Tack så mycket! Då hoppas jag att det löser problemet med en ny :) Hur vet man vilken som passar eller inte då? Vad är det som avgör om den passar eller inte? :)

kissidor
2014-07-19 09:33
#3

mja nu är ju inte jag nån router-expert förvisso 🙂, själva har vi mobilt bredband så för oss är det ett väldigt litet urval av routrar som står till buds. det beror alltså på vad du har för typ av internetanslutning (tex mobilt bredband , adsl, fiber), den router du köper måste stödja den. sen kan man väl rekommendera att ni väljer en router som har stöd för både 2,4GHz och 5GHz wifi. och slutligen så kan det finnas kompatibilitetsproblem mellan vissa routrar och vissa enheter - dvs alltså de plattor och telefoner mm ni använder. 

det visar sig först vid användning, det är inget ni kan hitta i produktbeskrivningar. så bäst att köpa routern nånstans där ni lätt kan lämna tillbaks den om ni skulle få problem, med detta (eller nåt annat - routrar kan vara knepiga). det enda man kan göra om man vill ha ett hum om det i förväg är väl isf att googla på den routerns modellbeteckning och den enheten och compatibility problems eller nåt sånt. jag vet tex att det var nåt med nån d-link router och Samsung galaxy s4, de funkade av nån anledning inte alls ihop.

men läs recensioner och användaromdömen på de routrar ni funderar på, det är iaf en bra början 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

jojjon
2014-07-19 13:41
#4

Oj herregud..jag behöver nog hjälp med att hitta rätt ;)

kissidor
2014-07-19 14:33
#5

Ja kan du få med dig nån som kan lite om routrar så är det nog bra, helt klart 🙂. Men du kan ju ha tur också och att första bästa bara funkar hur bra som helst

Värd på Mobiltelefoner och Android

Halvdansken
2014-07-21 13:59
#6

Kolla med leverantören, de vet vad som gäller. Förmodligen kan du köpa ny router därigenom också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
jojjon
2014-07-21 21:49
#7

Tack! Jag har nämligen noll koll på detta och min bror (han som kan) bor i Norge så har ingen som kan detta.. :)

Zepp
2014-07-23 20:44
#8

Ta med Routern till affären och säg att du vill ha en liknade eller bättre!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: