Annons:
Etiketthårdvara
Läst 603 ggr
annie-ess
2014-07-23 10:13

Får inte igång datorn ALLS..

Lillebror (min hund) pajade datorn igår.. Han fick bullefnatt å kom åt den så den rök i golvet Mitt liv krackelerar.. Tur jag har en stationär data oxå. 
Hur som helst, så den här rutan kommer upp, den är inte ovanlig till synes för någon, något den däremot får mig att bli fundersam på är att den står såhär å laddar för evigt.. Alltså, kan den inte reparera på egen hand (?) Men, jag har bara erfarenhet av att formatera förr i tiden, och det med skivor, nuförtiden medföljer inga skivor? Bara möjligheten å göra backup på tomma skivor (which I of course didn't do.. Alla bilder som eventuellt går bort om jag inte får igång den will break my heart..) 

Någon som är haj här och kan guida mig lite? 
Pretty please?

Annons:
Inkanyezi
2014-07-23 10:22
#1

Det jag skulle försöka i det läget är först att ta ut hårddisken och montera den i ett USB-kabinett, för att föra över filer och backa upp det som går att komma åt där.

Hårddisken kan ha blivit skadad mekaniskt, men det kan också vara något annat som skadades eller ändrades i datorn när den gick i golvet. Om hårddisken alls går att läsa, så kan den monteras, exempelvis via ett USB-kabinett, och läsas från en annan dator.

När man har backat upp filer som går att rädda, kan man prova att fixa systemet på skivan som inte funkar.

Vill man leva lite farligare försöker man fixa det direkt, genom att starta i felsäkert läge och åtgärda vad som har gått sönder i filsystemet.

Om det inte går att starta i felsäkert läge, går det troligen inte att starta från den hårddisken, men om du får upp någonting som ser ut som att den i alla fall kan läsa någonting från skivan, så går det kanske att få fram filerna genom att läsa från ett system som fungerar.

Upp till toppen
Annons: