Annons:
Etikettwindows
Läst 2536 ggr
Patriszija
2014-07-24 00:44

laptop som bara dör

Hej! Har en acer aspire e1-571 som är 1 år gammal. Har haft problem med den länge. Först lossnade skärmen från sina fästen och jag fick lägga ut typ lika mycket som jag gav för hela datorn då butiken ansåg att det var jag som haft sönder den.. Efter att jag fått tillbaka den började problemen med att den inte ville starta. Den startar men skärmen är svart(men samtidigt "upplyst"). Efter ett antal omstarter går den igång men det tar minuter att logga in då den är så seg. Vissa gånger funkar den dock felfritt, undviker däremot att stänga av den nu och sätter den hellre i viloläge. Nyaste problemet är att den förmodligen blir överhettad då den bara dör tvärt. Startar man den direkt efter burrar den som jag vet inte vad eller så startar den utan problem och dör efter ca 15min igen. Spelar ingen roll vilket underlag den står på. Har aldrig använt den till att spela med utan endast som skoldator så den har varit sparsamt använd! Vad ska jag göra? Vågar inte gå tillbaka till butiken med den ännu en gång och få en räkning på ytterligare 3000kr..

Annons:
Liz85
2014-07-26 08:04
#1

Vad jag kan se tycker jag det verkar som att den dör/stänger av sig lite då och då. Har du tur skulle problemet kunna bero på något så enkelt som en glappande hårddisk då jag känner igen en del av det där problemet fast min dator behagade hålla sig vid liv mellan 3-5 min innan den stängde av sig utan förvarning, flera gånger om.

Du skulle kunna börja med att om du vågar,  skruva upp luckan och ta ut hårddisken och sätta tillbaka den och se om det hjälper över huvud taget i ditt fall.

deeman
2014-07-26 11:48
#2

#0 får du fram någon information från loggboken?

Windows 7

  • Öppna utforskaren ( [ Win]+[E] ) och klistra in följande i adressfältet:
    Kontrollpanelen\System och säkerhet\Administrationsverktyg  
  • Tryck Enter.  
  • Dubbelklicka på loggboken.
  • Bläddra igenom Administrativa händelser och alla Windows-loggar.

Windows 8 

  • Tryck på Windowstangent och V samtidigt. 
  • Det kommer upp en sökryta, typ "EV" eller  "Event view" i rutan.
    Klicka på Visa händelseloggar.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Patriszija
2014-07-26 16:05
#3

#1 Den har bara stängt av sig några gånger och då alltid varit skållhet så tror det beror på överhettning snarare än glapp någonstans :/.

#2 Har tittat igenom loggarna men det står inget mer än att datorn oväntat stängts av/kernel-power: Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har kraschat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Folk på facebook tipsade om att dammsuga rent fläkten och köpa en kylplatta, värt att testa kanske?

deeman
2014-07-27 11:57
#4

Ok, Ja det kan oftast vara vad som helst fasktiskt men då det framgår att det är något med "kernel power"  tyder på att det är något med strömförsörjningen/batteriet.
Ett scenario kan vara att någon krets blir för varm, och för att det inte ska överhettas så slår batteriet ifrån och du får en s. k Blåskärm ,det händer t.om att man kan få en svart skärm eller en automatisk omstart.
Det man kan göra är att se över energischemat för datorn och testa sig fram där.
Annat man kan göra är att justera  datorns timeoutvärde, återkommer i det ärendet då jag f.n inte sitter vid rätt dator som har den informationen.

Du kan öppna upp och titta om det skulle behövas blåsas rent.
En kylplatta är absolut värt något bra.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Patriszija
2014-07-27 12:43
#5

#4 Tack för svaren! Ska börja med en kylplatta o rengöring och hoppas att det löser problemet! Har aldrig fått blåskärm på den utan den stendör som om man inte hade något batteri kvar (trots att den vid tillfället var ikopplad i väggen).

deeman
2014-07-27 13:58
#6

Vill påpeka att blås rent med tryckluft på burk.
Att den var kopplad till väggen spelar ingen roll vid kernel- problem som äen handlar om problem för viloläge, strömsparläge osv . Ofast akn man även se en kodid 41, 46 i samband med kernel- fel

Titta på så att energialternativet är inställda på balanserat eller hög prestanda.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: