Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1879 ggr
Razzora
2014-07-29 11:00

Bra program för att hämta data från kraschad disk?

Jag har en Asus laptop som för ett tag sedan fick för sig att lägga av totalt. Det har visats sig att min hårddisk har havererat och även om jag har delat upp disken i sig i flera partitioner så verkar jag ha lite problem med att hämta upp datat igen. Jag undrar då finns det några bra program, spelar ingen roll om de kostar lite eller så. Men som gör att jag kan få tillbaka datat? Jag har kört checkdisk på d: partitionen men dock så körde jag den på en ganska gammal dator som fick för sig att krascha efter ett par dagar och nu har även den datorn lagt av (dock är det inte hårddisken utan grafikkortet som har lagt av på den) Jag har skickat in den på lagning så jag har inte datorn tillgänglig just nu, men förhoppningsvis så får jag tillbaka den denna veckan. Så jag vore extremt tacksam om jag kunde få lite hjälp med detta problem.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Inkanyezi
2014-07-29 12:07
#1

Problemet kan vara hårddiskens drivkretsar, och när man professionellt tar hand om en sådan hårddisk är det inte bara frågan om program, utan man byter ut hårddiskens styrkort och styr den från ett felfritt kort.

Det vanligaste felet är dock läsfel på skivan, och då särskilt där filtabellerna eller hårddiskens startfil, MBR, ligger. Om det bara är MBR, så är problemet rätt enkelt, och man kan hitta filerna om man sätter in hårddisken i ett externt kabinett eller ansluter den i en dator som fungerar.

Är det filtabellerna kommer de särskilda programmen in, och då hänger det på hur pass samlat filerna ligger, och om det finns ytterligare en filtabell som är intakt och går att läsa.

NTFS fungerar lite annorlunda, eftersom det är journalförande, men om man kan hitta partitionen och det bara var att disken inte startade, så brukar det inte vara några problem att få fram data. Det kan man göra från i stort sett vilken Linux live-CDROM som helst, och det enklaste är då att kopiera över alltihop till en extern hårddisk.

Vid enkla läsfel när man inte kan starta från hårddisken är det oftast bara MBR eller filerna som ska starta systemet som är trasiga, och då brukar resten av skivan oftast vara fullt läsbar om det är den vanligaste typen av hårddiskkrasch.

Razzora
2014-07-29 17:33
#2

Jag testatde redan att lägga disken i en hårddiskvagga, grejen var att jag fick fram de olika delarna på disken men jag kunde varken läsa C: eller D:, C: vet jag är defekt men D: verkade vara intakt men jag kunde ändå inte läsa från den. Vet inte om det berodde på att jag har Windows 7 på den datorn som gick sönder och Windows Vista på den datorn jag försökte att komma åt disken ifrån. Det är lite därför jag letar efter program som kanske kan göra att jag kan komma åt informationen igen.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Sångfågeln752]
2014-07-29 18:11
#3

Detta tycker jag fungerar bra "GetDataBack".

http://www.runtime.org/

Razzora
2014-07-29 21:08
#4

#3 Fungerar det bra på stora diskar?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Sångfågeln752]
2014-08-08 21:35
#5

#4, Ja det ska det göra.

Zepp
2014-08-10 22:34
#6

Recuva är ett annat program!

https://www.piriform.com/recuva/download

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Razzora
2014-08-11 20:57
#7

Får testa med dom programen när datorn kommer hem igen. Vilket verkar ta längre tid än vad jag trodde.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: