Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1576 ggr
michellepetersson95
2014-07-29 14:31

Kylning till laptop

Hejsan. Jag har blivit en liten WoW nörd. 
Har en laptop som jag spelar på. - vilket funkar utmärkt. 

Det är bara att datorn blir så fruktansvärt varm. Så hade behövt någon typ av kylning. Vilket hade varit bäst? - har 16-17"

Har just nu en bordsfläkt som ligger jämte mig och kyler datorn. - låter väldigt lustigt, men fungerar tills jag väl köpt en redig till datorn.. :)

Annons:
[Rödbull]1
2014-07-29 17:21
#1

Du kanske kan ta en titt på: https://www.komplett.se/cooler-master-notepal-u2-plus-nb-kylare/780285

Nu har jag modellen som är för 17-19" men den borde göra jobbet.

Självklart kan jag inte garantera något, men min kyler fint. Att man kan flytta fläktarna hur man vill gör den inte sämre!

Aniara14
2014-07-29 18:18
#2

#1 Har du testat och mätt datorns temperatur med och utan kylplattan igång? Jag såg nämligen en video recension av just den som du har på Youtube, och enligt honom så skilde det bara ca 5 grader i temp.

Jag funderade på att själv köpa den modellen, för större laptops, med 3 fläktar, men om det inte gör mer skillnad så känns det ju inte som det är mycket lönt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Rödbull]1
2014-08-06 13:30
#3

Woops, missade att det skrivits här. My bad!

Har inte dokumenterat temperaturerna, men dom är lägre. Och att säga "bara 5 grader" är inte så bra. 

5 grader mindre är alltid bättre än 5 grader mer. Överhettning är inte något man vill ska hända, med kompakta system. Inga system egentligen, men det är lite svårare med bra luftflöde och kylning med en laptop än en stationär burk där du kan trycka in vattenkylning, tonvis med fläktar, etc.

Jag rekommenderar den. Det är bra kylning, för en liten peng. Men tänker inte tvinga någon att köpa den :>

Liten update: Kollade temperaturer med och utan platta medan jag skrev detta och gjorde lite annat, men utan plattan låg jag på runt 51-52 grader på processorn. 

Med så hamnar jag på ungefär 44-46 grader. Grafikkorten belastas inte direkt just nu men dom ligger på  runt 50 grader, glömde kolla utan plattan. Dumt nog.

Värt att minnas är att värmen i vårt avlånga land just nu är lite väl dryg. Alldeles för varmt för min smak :)

Tjo så länge

Aniara14
2014-08-07 11:42
#4

#3 Nej, det kanske inte är så "bara" att temperaturen blir 5 grader lägre, men jag hade nog ändå av nån anledning väntat mig lite mer skillnad, åtminstone så där en 8-10 grader, eller nåt sånt.

Ja, det är ju välkänt att laptops mycket lättare blir överhettade än stationära datorer. Det märks ju särskilt när man gör mera krävande saker, som t ex spelar dataspel. Då väsnas dom inbyggda kylfläktarna rätt rejält. Laptops är ju helt enkelt inte i grunden avsedda för spelande, sen får tillverkarna av s k gaming laptops säga vad dom vill.

Nej, jag förstår att du inte försöker tvinga nån att köpa nåt, utan bara berättar om dina egna erfarenheter. Jag är för övrigt ganska "svårtvingad" så det behöver du inte oroa dig för. Och om jag skulle bestämma mig för att ändå köpa den här kylplattan, men sen inte bli nöjd med den, så skulle jag inte komma på tanken att skälla på dig för det. Som vuxen människa så måste man kunna fatta sina egna beslut, och sen stå för det.

En sak jag funderar på när det gäller kylplattor med egna fläktar, hur påverkas laptopens inbyggda fläktar av det? Man brukar ju alltid få höra att om man ska dammsuga eller blåsa rent med tryckluft, så måste man sätta i nåt i fläkten så den sitter still, annars kan den ta skada. Kan inte kylplattans fläktar åstadkomma ett liknande skadligt luftflöde om man stänger av datorn först, så att dess fläktar stannar medan kylplattans fortfarande snurrar? Eller löser man detta genom att alltid tänka på att stänga av plattan först?

Efter dina mätningar så verkar det ju som om det stämmer ganska bra det som recensenten på Youtube videon sa, att tempen sänks runt 5 grader. Vilket program brukar du använda för att mäta temperaturen? Själv har jag testat Speccy och HWMonitor.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: