Annons:
Etikettdatorköp
Läst 2138 ggr
Lamina
2014-08-04 02:33

Tips på bra dator?

Börjar bli redigt trött på min laptop som, trots det höga priset, ibland inte tycks klara av även den enklaste sak. Den duger att ha till jobbet och kolla filmer på, typ. Jag vill ha något jag kan spela på! Så jag funderar på en ny. Lutar åt en stationär (var jag nu ska få plats med den… 🤔) då jag har fått för mig att en sådan skulle matcha mina krav bättre.

Jag är verkligen totalt lost när det gäller datorer. Jag vet inte vad som gör en dator bra eller inte. Jag vet bara att jag vill ha en dator som jag kan spela på, en som klarar av att ha massa olika spel installerade. Den ska klara av t.ex. Fable, Assasins Creed och The Sims med expansioner. Priset är inget problem egentligen, men jag pundar ju inte gärna ut typ 20 000 om det går att få något billigare. Så… Några tips..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Anders49
2014-08-04 09:55
#1

Ett bra tips är att du lär dig lite mer om datorer. Då borde du kunna få din gamla dator att fungera bättre.  Alla datorer fungerar sämre om man inte underhåller dem. Oavsett pris eller prestanda.

Jag har haft flera olika märken och inte märkt någon skillnad. Men det kanske finns dåliga märken.

I dagens läge är nog laptop det bästa för de flesta på grund av bekvämligheten. Hållbarheten är kanske lite sämre men datorn är ändå omodern om 3 år.  Prisskillnaden för samma prestanda är marginell.

Stationär dator är nog en bra ide om vill ha extrema prestanda eller om man helst bygger själv.  Jag tror att det är ganska få användare som behöver extrema datorer. Men om man spelar mycket spel så krävs ofta mycket kraft.

[PeterWem]
2014-08-04 10:46
#2

http://www.sweclockers.com/artikel/18983-sweclockers-sommardator-2014/12#pagehead

Du har normalversionen för 10000 och lyxversionen för 15000. Du kan köra på normalversionen och byta ut grafikkortet till ett R9 290. Du behöver någon som kan bygga ihop datorn åt dig.

Lamina
2014-08-04 19:46
#3

#1 Aa, fast jag tar ju bort allt jag inte använder. Kör CCleaner med jämna mellanrum för att rensa ut sånt som ligger och skräpar. Defragmemtering har jag förstått att datorn ska göra själv. Jag har försökt, men inte lyckats lista ut hur jag ska göra det manuellt. Virusprogram har jag självklart. Jag vet inte om det räcker för att hålla datorn i topptrim, men jag har lyckats hålla liv i andra datorer bra mycket längre än vad folk sagt att som skulle hålla på det viset. Jag har kanske 100-150 bilder, några avsnitt av ett TV-program och en ynka låt på datorn. Surfar bara på Facebook, iFokus, youtube och min hemsida. Har tagit bort alla spel jag hade utom NFSU för att kunna installera och spela The Sims 3 med tre expansioner och två prylpaket. Det går inte. Datorn klagar konstant på för lite minne, kvarteret visas inte korrekt och spelet hackar. Jag pallar inte den skiten. Jag antar att jag skulle kunna ta med mig några av mina lite mer datakunniga systrar och gå runt och kolla lite på olika affärer. Men det känns som att även med deras hjälp skulle jag lätt bli lurad…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[TooLoover]
2014-08-04 21:59
#4

Om du tycker det blir dyrt att köpa en stationär dator. kan du bygga ihop den själv:) Bara att köpa delar och en skärm! Det gjorde jag iallafall med mig :)

Lamina
2014-08-04 22:44
#5

Ha ha, nä, jag är inte rädd för att betala för bra kvalitet. Bygga själv kan jag inte. Datorn jag har nu kostade 12 000. Hade den varit värd dom pengarna hade jag inte ångrat mitt köp. Men 15 000 kan jag tänka mig om jag får vad jag vill ha. Mer än så är egentligen inte ett problem om det verkligen behövs. Men då vill jag ha en prisvärd dator. Vill inte sitta där med ännu en svindyr dator som inte kan göra det jag vill.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

kissidor
2014-08-05 08:17
#6

antagligen råkade du bara köpa fel sorts dyr bärbar dator, som var inriktad på helt andra styrkor än spel. man kan mycket väl köpa en laptop i den prisklassen som är ganska oduglig till spel, utan att det är nåt konstigt med det. laptopar i de högre prisklasserna kan delas in i åtminstone två grupper, de som är avsedda att användas ganska så stationärt och där prio är prestanda för spel och annat, och de som man ska kunna springa runt med under armen för jämnan och bara slänga upp och köra med, där är prio batteritid och låg vikt. kostar de såpass mycket brukar de iofs ha bra processorer och kanske ssd-disk som gör dem riktigt rappa och trevliga att jobba med - utom just för grafikkrävande saker.

men du kan absolut få tag i en bärbar dator för 15000 och även 12000 för att inte rentav säga 10000 som går jättebra att spela med om man inte har totalt extrema krav.

kan du gå in i kontrollpanelen och ta reda på vad den dator du har nu för hårdvara? så kan man se om den borde kunna klara av spelen och det är nåt annat fel, eller om det är så som man kan misstänka att grafikkortet helt enkelt inte är avsett för sånt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Upp till toppen
Annons: