Annons:
Etikettinternet
Läst 632 ggr
[krysopras]
8/6/14, 6:08 PM

långsamt internet

I sommar har jag kunnat streama Netflix med min telefon som hotspot, det har gått jättebra. De senaste dagarna har det inte gått. Det går att ansluta, men hastigheten är enormt seg och långsam. Det går ibland att ta sig i n på Netflix, se någon minut och sedan bara tuggar det. Vet någon varför det är så? Jag har samma abonnemang som förut, 3, med 2 GB surf, jag är på samma ställe som vanligt (kolonistuga inne i stan), jag har inte gjort slut på min surf och jag gör precis som vanligt. Kan man göra nåt åt det?

Annons:
[krysopras]
8/7/14, 10:15 AM
#1

Nu provade jag med en annan mobil, som har Telenor. iFokus och ett annat forum funkar att koppla upp sig till, men inte Netflix och Helsingborgs dagblad. Kan det vara nån slags överbelastning? Det verkar som att mobilerna väljer 3G nätet ist för 4G, kan det vara därför? Brukar ha 4G och befinner mig bara några hundra meter från en mast och som sagt, det brukar funka hur smidigt som helst.

Ingen skillnad morgon jfrt kväll. Kan det vara t ex att folk har kommit hem från semestrarna och mobilsurfar järnet i stan?

kissidor
8/7/14, 10:26 AM
#2

jadu, det vete sjutton - jag har haft ovanligt dålig hastighet med 3 själv ett par-tre veckor nu - jag har trott att det har varit våra routrar som inte har tålt värmen så bra, för det har funkat bättre direkt på morgonen när det är svalare. men nu vet jag inte vad jag ska tro 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
8/7/14, 11:08 AM
#3

3 kan ju ha problem och då styr om till 3G när de upptäcker en strömmad tjänst. Detta bör då vara tillfälligt.

Du har väl inte surfat upp din max kvot för månaden på mobilen? Om du har 2GB surf med 4G och förbrukar den datamängden (vilket kan ske rätt snabbt med strömmade tjänster som netflix, viaplay mfl) så brukar operatörerna strypa din hastighet till sisådär 128 kb/s resten av månaden för att nästa månad återigen gå upp till 4G hastighet tills datamängden är förbrukad igen.
Man kan också köpa till datamängd om man förbrukat hela potten men det bukar kostar en rejäl slant.

kissidor
8/7/14, 11:35 AM
#4

ja 2GB kan absolut gå åt i ett nafs! men nu skriver ju krysopras i startinlägget uttryckligen att hon inte har gjort av med surfen, så då får man väl förutsätta att hon har kollat det 🙂. sen tror jag inte 3:s abonnemang funkar så att hastigheten stryps heller, utan är det slut så är det slut. (så är det iaf med de abonnemang som man kan teckna där nu, det kan ju dock vara ett äldre abonnemang med andra villkor som krysopras har.)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
8/7/14, 11:48 AM
#5

Då ska jag aldrig välja 3 för mitt abonnemang.  Att helt spärra surf (ja du har rätt jag kollade på deras hemsida) då man uppnått max är ju helt bort i tok. Bättre då att åtminstone tillåta surf i lägre hastighet så man inte helt fastnar.

[krysopras]
8/8/14, 8:58 AM
#6

Tack så väldigt mycket för era svar!

Hittade detta:

http://hd.se/inrikes/2014/08/08/mobiltelefoni-drabbas-hart-vid/

Kanske åskan som ställt till det! Igår funkade internet nästan normalt här i stugan och idag funkar det fläckfritt.

2 GB surf räcker till 2 avsnitt av någon serie och sen har man ca 400 MB kvar att roa sig för. Man hade helt klart behövt mycket mer surf.

Annons:
Upp till toppen
Annons: