Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1229 ggr
[JeanetteK]
2014-08-07 09:35

Vad finns förutom skype?

Jag har under en längre tid haft problem med Skype. Jag loggas in och ur och det ställer till det då jag jobbar hemifrån på distans, med kontakt med företag via just Skype bland annat. Nu kommer jag inte in alls på Skype utan det står bara och snurrar. 

Finns det något annat liknade Skype som man skulle kunna använda?

Annons:
Leon1973
2014-08-07 09:44
#1

Har du installerat den senaste versionen av skype så att det inte är en gammal version du använder?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[JeanetteK]
2014-08-07 09:48
#2

Hmmm, där kanske du är något på spåren. Den är nog inte uppdaterad. Tack, jag kollar!

Maria
2014-08-07 09:52
#3

Jag hade problem med skype på min laptop och det visade sig att av någon anledning så var det appen jag hade installerat och inte "riktiga" skype om jag fattat det hela.

Sonen hjälpte mig😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[JeanetteK]
2014-08-07 10:37
#4

#3 Ha ha, ja söner är bra att ha. Ska konsultera min också, då jag inte alls hittar det jag letar efter…. 😉

Kaj
2014-08-07 10:53
#5

Skulle också tro att det nog är något fel på din skype. Även om du har senaste installationen så pröva att ominstallera. Det kan öra underverk ibland (för alla program).

[JeanetteK]
2014-08-07 10:54
#6

#5 Tack! Ja, jag ska testa. Hoppas du har rätt. 🙂

Annons:
deeman
2014-08-07 15:09
#7

Desktopversionen av Viber är ju inte helt olik Skype:
http://viber.com

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Anders49
2014-08-08 06:58
#8

Yahoo är inte lika känslig för dålig mottagning. 

Vid dålig mottagning är Skype hopplöst.

[JeanetteK]
2014-08-08 09:21
#9

#7 Det känner jag inte till. Det ska jag undersöka. Tack! 

#8 Okej, ja det kan ju vara så att mottagningen är för dålig här ute på landet.

Inkanyezi
2014-08-08 16:58
#10

Standarden för telefoni över nätet är SIP, och det finns många leverantörer som kan ansluta till vanliga telefonnätet. En av dem är norska Phonzo. Skype kör sitt eget race och använder inte standard.

Precis som med Skype kan man på nätet ansluta till alla siptelefoner som finns på nätet, men med abonnemang kan man också nå abonnenter på de vanliga telefonnäten. En fördel med SIP-telefoni är att man kan ha telefonnummer i nästan alla länder utan särskilt hög kostnad, så att man kan bli uppring lokalt i exempelvis Miami fast man är i Stockholm.

För att man ska kunna bli uppringd krävs att man har telefonen ansluten, och om man använder ett SIP-program på datorn måste ju datorn vara på. När man använder en adapter direkt på bredbandet ansluten till exempelvis Phonzo, kan datorn vara avstängd, och det funkar precis som en vanlig telefon. Phonzo håller också reda på var telefonen befinner sig om man uppdaterar det när man flyttar, så att ett 112-samtal spåras till den plats där Phonzo har fått besked om att telefonen finns.

[JeanetteK]
2014-08-11 10:52
#11

Tack för alla tips och råd. Nu efter en del mekande så har jag ominstallerat skype och jag tror att det funkar som det ska igen. Nu får det en chans till. Strular det så testar jag något av det andra ni tipsat om.👍🙂

Inkanyezi
2014-08-11 11:01
#12

Kanske det ska nämnas att det inte handlar om "mottagning" i datasammanhang och paket för ljud eller bild. Däremot kan ett program för telefoni koppla ur om datorn eller routern man använder plötsligt byter IP, vilket kan hända i en del system, särskilt om man använder Internet över trådlös telefonitjänst.

Om man använder trådlöst Internet via teleoperatör, kan det vara bättre och billigare att i stället använda någon annan tjänst för telefoni, som Lycamobile, Hallon, Halebop eller annan icke självständig leverantör med låga priser. Det är lite olika beroende på vilket land man vill ha kontakt med, men med exempelvis Lycamobile, om man har det i båda ändar, är samtal kostnadsfria. Det finns inte i alla länder, men om man har någon man ofta samtalar med, kan man kolla om det finns en bättre tjänst på annat sätt än via datorn.

Upp till toppen
Annons: