Annons:
Etikettdatorköp
Läst 3164 ggr
Fialialej
2014-08-11 17:34

Köpa skoldator - hjölp!

Jag ska börja plugga nästa vecka och behöver en laptop. Har tänkt mig en 13" men mer än så vet jag inte. Ska användas till skolarbete och enligt utbildningskoordinatorn kommer vi ibland använda program som photoshop så den behöver klara det. Vad ska jag kolla efter och har ni några bra förslag? Jag har tänkt mig max 5000kr. Är det rimligt?

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Inkanyezi
2014-08-11 18:32
#1

Det mesta man kan hitta i handeln är tillräckligt kraftfullt, men det finns ett allvarligt problem med att använda bärbar dator till bildbehandling, och jag tror inte att femtusen förslår för att få en med bra bildskärm.

Problemet är att såväl färger som ljusstyrka och kontrast ändrar sig beroende på i vilken vinkel man ser skärmen på nästan alla bärbara. De skärmar som fungerar är OLED, AMOLED och Apple Retina. Ingen dator jag känner till med sådan skärm passar in i budgeten du föreslår.

En lösning som jag har använt är att ha en extern skärm, men bara skärmen tar en hel del av den föreslagna budgeten, om inte hela. Jag har kört med CRT-skärm, som man numera kan hitta gratis eller nästan gratis, men som börjar försvinna ur marknaden. När man hittar en gammal skärm av det slaget kan man i regel inte kalibrera den helt bra, eftersom ljusstyrkan oftast har minskat med åldern och man därför inte kan få full kontrast. Men det är ändå bättre än att använda en skärm med flytande kristaller, eftersom vinkeln man tittar inte spelar någon större roll.

Annars finns också hjälpmedel för att få skärmen på en bärbar att bli lättare att fördra också för bildbehandling; en slags "sikte" som gör att man kan hålla ögat i rätt position för att bilden ska få rätt färger och kontrast så som man har kalibrerat. Jag har sett en liknande lösning som en bekant gjorde med en liten spegel, som visade att skärmen hade rätt vinkel när han kunde se sitt öga i spegeln.  Om skärmen är blank kan man använda samma metod genom att ibland växla till en bild som är helt svart, där man kan se sin spegelbild. Men allt det är nödlösningar på ett problem som man inte har med en LED-skärm.

Prestanda behöver du däremot knappast fundera över med en modern dator. Photoshop använder eget virtuellt minne om det behövs, och det enda är då att det tar längre tid, exempelvis om man har joxat mycket med bilden i flera lager. Elementär bildbehandling klarar alla moderna datorer av ganska kvickt. Det som tar längre tid är att slå ihop många bilder, som när man gör HDR, stackning eller panorama, särskilt panorama-bokeh (Brenizer-metoden).

kissidor
2014-08-11 18:56
#2

det finns ju så många olika photoshop, och de proffsigaste verkar rejält hårdvarukrävande om man ska utnyttja deras fulla potential.

en annan sak att tänka på är att det blir betydligt svårare att hitta en dator med ok prestanda för de pengarna i den storleken, kommer du att behöva springa runt med den? annars kan du få bättre grejer om du går upp i 15,6"

Värd på Mobiltelefoner och Android

Fialialej
2014-08-11 19:06
#3

#1 Tack så mycket för infon! :) #2 Jag ska pendla dagligen, och kommer använda datorn i skolarbetet både hemma och i skolan, det är därför jag vill ha en lätt och smidig dator. Har ni nåt förslag på bra dator? Hur är den här, tillexempel? Jag såg att den har fått en bra recension men det behöver ju inte betyda något. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE59409424/lenovo-ideapad-s310-13-3-barbar-dator-brun#tab-store-availability-trigger

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
2014-08-11 19:14
#4

Det här är all info jag fått när jag frågade skolan, " Vad du köper för dator är helt upp till dig. Vi har inga krav på prestanda mer än att den ska klara av att använda program såsom Photo Shop. Om det är mac eller pc spelar ingen roll, det enda är att genomgångar i program kommer att ske på mac, men menyerna ska vara desamma. Det är mer kortkommandon och liknande som kan vara annorlunda. "

"På natten är alla katter svarta"

Inkanyezi
2014-08-11 19:30
#5

Datorn du pekar på uppfyller hårdvarukraven för Photoshop, så precis som jag nämnde tidigare är det inte ett problem. Prestanda räcker med nästan alla nyare datorer.

Däremot har skärmen LCD-teknik, som vållar precis de problem som jag nämnde, att bilden visas med olika ljushet, färger och kontrast beroende på i vinkeln man betraktar den. Det problemet är inte försumbart om man ska jobba med bilder, men som nämt finns det också en nödlösning; att man har någon slags riktmedel som gör att man kan titta på skärmen i en vinkel som ger någotsånär repeterbar visning.

Datorn duger alltså enligt de anspråk som skolan har ställt. Men den är inte särskilt väl lämpad för bildbehandling, genom att bilden inte visas likadant om man tittar på den lite uppifrån, rakt framifrån eller lite nerifrån. Om man ska vara riktigt petig, så blir det faktiskt olika visning vertikalt utefter skärmytan, så att den inte är likadan i överkant som i mitten och inte lika i mitten som nederkant, eftersom de delarna av skärmen ses i olika vinkel.

Och det problemet är allvarligt om man sysslar seriöst med bilder.

Annars har den processor, minne och hårddisk så det räcker och blir över.

deeman
2014-08-11 21:42
#6

I studiesyfte behöver man ingen superdator/- eller skärm ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
deeman
2014-08-11 21:53
#7

En bättre dator: 

  1. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP13B000NO/hp-pavilion-13-b000no-13-3-barbar-dator-silver
    Som är en hybrid av laptop och surfplatta. 
  2. Det finns även en röd variant som ser lite cool ut: 
    http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP13A087NO/hp-pavilion-x360-13-a087-13-3-barbar-dator-rod
  3. En liknande HP med Intel i3 processor:
    http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP13B000NO/hp-pavilion-13-b000no-13-3-barbar-dator-silver

Skulle jag vara ärlig skulle jag välja den någon av dem första, troligtvis den röda. ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2014-08-11 22:03
#8

Beträffande Photoshop, det finns olika varianter av Photoshop -  typ hyr eller köp. Köpet är svindyrt och det köpet kan de inte begära av en student tycker jag…

Sedan så finns det "moln"- varianter eller CC-versionen som går att hyra för någon hundralapp/mån. Som student kan du hyra: https://creative.adobe.com/sv/plans?store_code=se

Du vet inte om licenser ombesörjs av skolan?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: