Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 2536 ggr
[Thiah]
2014-08-13 07:00

det här med script och ifokus

Jag vet att det gick flera diskussioner om det här script i och med nya iFokus. Nu hittar jag inte den tråden men jag har minne av att det stod där hur man ska göra.  Så nu undrar jag om någon av er kan förklara hur jag gör. Det kommer bara på vissa iFokus sidor, knäppt nog och jag har windows 8 på en lenovotablett.

Annons:
Emo
2014-08-13 07:23
#1

Jag startade den första av de trådarna på *SUPPORT* men har ännu inte fått reda på här hur jag ska göra. Det går naturligtvis att ta reda på det utanför iFokus, men det hade varit kul för många att få reda på det här. Nu har jag vant mig vid att skylten dyker upp varje gång datorn hindrar vissa annonser.
Kul om någon kommer med ett bra svar här på iFokus.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Thiah]
2014-08-13 07:39
#2

#1 jaha, jag trodde att det kommit ett svar redan. Då får jag helt enkelt bara ignorera den där lilla raden som kommer i väntan på ett svar.

Inkanyezi
2014-08-13 09:04
#3

Frågan är ju väldigt oklar, då det inte framgår av frågan vad som är problemet med skripten.

  • Skript är en del av det som webben består av, och de flesta av sidorna som finns på nätet sedan ungefär tjugo år tillbaka behöver skript för att man ska kunna se eller använda allt som finns på webbsidan. Det finns skript på iFokus som är nödvändiga för funktionen, och för att man ska kunna använda alla funktionerna måste man ha en relativt ny webbläsare, eftersom äldre webbläsare inte kan tolka de nyaste skripten.
    -

  • Om din dator stoppar skript, så är ju det någonting i din dator, och inte något på iFokus. Det som händer när ett skript stoppas är att innehållet i skriptet inte kommer att visas eller kunna användas.
    -

  • Två möjligheter finns när skript stoppas. Man kan endera låta det vara stoppat och därmed välja att inte ta del av eller använda innehållet i skriptet, eller man kan tillåta att skriptet körs, så att man får del av innehållet eller kan använda funktionen.
    -

  • Upplysningen som din webbläsare visar om att den har stoppat körning av skript är inte någonting i iFokus, utan det är en funktion i ditt program, som du har valt att använda. Beroende på webbläsare, kan det vara en inbyggd funktion eller ett tillägg som stoppar skript. I båda fallen borde det finnas någon möjlighet att låta skripten köras om man vill göra det. 
    -

  • Mer avancerad hantering av skript agerar olika på skript i webbsidan man öppnar och skript som är nästade, dvs ligger på någon annan URL än den man har valt att öppna. Vissa webbläsare meddelar användaren att sådan körning har stoppats, vilket betyder att man fortfarande kan använda skripten på iFokus, så att man kan ta del av iFokus innehåll och funktioner.
    -
    - - Funktioner som styrs av skript är inloggning, menyer, inlägg och en del annat på iFokus, så det går inte att med framgång ta del av innehåll eller använda funktioner på iFokus utan att köra skript.
    -

  • "Rutan" som det har talats om på flera ställen är en funktion i ditt program, i din dator, en funktion som du har valt, genom systemet som du har. Den har ingenting med iFokus att göra, utan den är en upplysning som programmet ger till användaren om att körning av skript har stoppats. Du kan få bort den genom att använda en annan webbläsare eller genom att välja i ditt program att skripten ska få köras. Eller du kan helt enkelt strunta i den, eftersom den inte är mer än att ditt program talar om för dig att körning av skript har stoppats.

För en del användare tycks det vara svårt att förstå att den där "rutan" är en funktion som de själva har valt att ha, genom programmet de använder, och att den inte har mer med webbsidan att göra än att tala om att det finns skript på sidan, som användaren (dvs du själv) har valt att inte ta del av eller använda.

[Thiah]
2014-08-13 09:12
#4

Jag förstår mycket väl att det är en del av min dator som stoppar något men jag vet inte hur jag säger åt min dator att tillåta det.

Inkanyezi
2014-08-13 09:21
#5

Det är inte säkert att något sådant val finns. Det får du undersöka via funktionerna i din webbläsare, som har stoppat körning av skript.

När körning av skript har stoppats i flera nivåer än webbsidan som du har öppnat, kan du helt enkelt låta bli att köra de skripten, eftersom de sannolikt inte är någonting som du skulle ha något större intresse av. Det handlar mest om ett oskick hos folk som gör innehåll de vill visa. Det vanligaste är animering i annonser. De allra flesta av oss vill inte ha en massa blinkande och fladdrande innehåll i annonser vid sidan av det innehåll vi öppnade sidan för att ta del av. När skriptet har stoppats betyder det inte att annonsen har stoppats, utan bara att animeringen har stoppats. Man kan alltså se annonsen (som ligger på en annan URL) utan att dess skript körs. 

Upplysningen kan visas en stund, och sedan försvinna, eller den kan ligga kvar så länge sidan är uppe. Det beror på funktionerna i webbläsaren. Men det finns ingen orsak att agera på något särskilt sätt inför upplysningen. Jag bara antar att eftersom man får den här upplysningen, kan det också finnas någon valmöjlighet i programmet för att köra skripten.

Emo
2014-08-13 09:38
#6

Fortfarande får vi massor av text, som för det mesta bara är upprepningar av sådant vi läst flera gånger.
Önskvärt vore om någon kom med den upplysning vi vill ha.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
annia1
2014-08-14 02:34
#8

Jag vet inte om det är den här tråden kan vara till hjälp. Det verkar ju som de som skriver i slutet på tråden fått bort scriptrutan, men jag ska ärligt säga att jag förstår inte hur dom gjorde och jag har inte själv provat.

.

Emo
2014-08-14 07:49
#9

#8 Tack annia1. Bra med någon som förstår och både vill och kan hjälpa till.

Editerat efter en stund:
Det fungerar bara ibland. Ibland visas annonserna och ibland visas textlisten.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Denna kommentar har tagits bort.
[Thiah]
2014-08-14 14:11
#11

Jag har windows 8 på min tablett och använder explorer, vet inte vilken version. På vissa iFokus siter kommer det upp en textremsa längst ner där det står nått om scriptkörning stoppats. Den här remsan dyker upp vid olika tillfällen och sajter, har ännu inte kommit på nån gemensam nämnare (förutom ifokus). Den försvinner av sig själv efter nån minut om jag låter den vara. 

Jag hittar inget ställe i explorer där jag kan välja att bestämma nått gällande säkerheten alls.  textremsan stör mig lite så därför tar jag gärna bort den men går det inte så är det inte hela världen.

Inkanyezi
2014-08-14 14:34
#12

Går det att göra en skärmdump med plattan, för att visa hur det där meddelandet ser ut?

Vilken version du har på webbläsaren ska du kunna se i hjälp-menyn uner "Om Internet Explorer" eller liknande. På min Internet Explorer version 11 i Windows 7 får jag inte något sådant meddelande, och den kör glatt alla skript.

[Thiah]
2014-08-14 15:13
#13

Jag har ie v. 11 i min oxå. Ska försöka ta en skärmdump eller bild på textremsan.

Annons:
[Thiah]
2014-08-14 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Inte världens bästa bild men bättrt än inget. Vet inte hur jag gör en skärmdump på min lilla platta ;)

Den kommer fram på dator och kvinna men inte på barn eller gravid. Den kom nu efter cirka 10 minuters runtsurfande på iFokus. Sen när den kommer så kommer den ofta.

Inkanyezi
2014-08-14 15:59
#15

Det är olika vilka annonser som kommer upp när man öppnar en av iFokus sajter, så det kan finnas sajter där det inte ligger reklam med skript i, och då kommer det där meddelandet inte upp. Så fort det finns skript som stoppas för att de inte ligger på den webbplats som du har öppnat, kommer meddelandet. Meddelandet kräver inte någon åtgärd, det är bara en upplysning.

Och någonstans i dina säkerhetsinställningar är någonting inställt annorlunda än i den Internet Explorer som jag har, så jag får se skripten i stället för den där textremsan. Jag skulle nog föredra att få upplysningen att skript har stoppats, framför att se diverse animeringar eller att det finns möjlighet att annonser innehåller skript som tar över funktioner i min webbläsare i stället för att bara innehålla länkar. Det är ju så jag har ställt in webbläsaren jag brukar använda, som inte hade den funktionen, utan där jag har tillfört den med tillägg.

[Thiah]
2014-08-14 16:04
#16

Okej, då kanske jag låter den vara som den är. 🙂

tack för förklaringarna

annia1
2014-08-14 16:24
#17

Emo som jag skrev så vet inte hur det funkar det dom gjort. För jag får intrycket att det räcker med att skriva in *ifokus.se bland betrodda platser, men å andra sidan får jag intrycket att man måste skriva in varje sajtnamn.

Och som det verkar så är det en annons. Har sett en, men kommer inte ihåg vilken det var och den har länkar förutom till sin egen sida även länkar till facebook, twitter och nåt mer ställe. En annons har normalt sett bara länk till sin egen sida. Så ska jag gissa så är det just för att den innehåller länkar till flera ställen som gör att IE reagerar.

.

annia1
2014-08-14 16:24
#18

Thiah jag tänkte inte på att du använder platta. Jag har själv lenovo, men det är android så har inte IE och kan kolla.

Hur ser din IE ut. Har du nåt kugghjul uppe till höger. I så fall vad har du för alternativ där. För på vanliga IE så finns internetalternativ och där finns säkerhet och sen betrodda platser.

När det gäller att ta skärmdump. Inte hundra just nu, men har för mig om du håller in avstängningsknappen samtidigt med volymknappen under ett par sekunder så ska det klicka till och ta en bild. Om det funkar att ta skärmdump på det viset så ta på hela så jag ser hur din IE ser ut.

.

Emo
2014-08-14 17:54
#19

#17 Om du läser första tråden i ämnet (den som jag startade) så ser du en del om vilka annonser det är som ger upphov till listen (som är avbildad i trådstarten).

Jag har jämfört vad som visas i IE och vad som visas i Chrome.
Detta börjde i och med den nyaste versionen av iFokus, så det hände inte med förra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Thiah]
2014-08-14 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Såhär ser explorer ut när jag surfar. Fick ingen skärmdump nu heller ;)

Annons:
Zepp
2014-08-14 19:52
#21

Ett tips.. gå in på IE verktyg/avancerat och tryck "återställ standardinställningar för Internet Explorer"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2014-08-14 19:59
#22

Emo de annonser som finns i den första tråden är sannolikt inte upphov till listen i alla fall inte nu. Främsta orsaken att den tråden är snart två månader gammal så de annonserna har med största sannolikhet försvunnit från iFokus

Sen att använda en annan webbläsare för att få fram vilken annons som ställer till trassel i IE är svårt av flera olika anledningar. En är, att många annonser visas utifrån din webbhistorik så vilka man ser beror på vilka sidor man varit på på nätet eller vad man tex sökt på google efter.

Så med 99% säkerhet så är det inte de annonserna som ställer till det.

.

annia1
2014-08-14 19:59
#23

Thiah du har samma IE som niklas hade först och i den hittade han inga inställningar. Det jag ser på din bild som jag inte såg på niklas är att du har tre punkter där. Vad är dom till för.

På min mobil så har jag ju en knapp nertill på själva mobilen där jag kan komma åt inställningar, men på min platta har jag ingen sån. Har du ev nån knapp nertill på själva plattan som du kan använda.

Annars är alternativet att titta i själva lenovos inställningar om du hittar nåt om webbläsarens inställningar. Jag har inga såna inställningar där, men vet inte hur det är med windows.

.

[Thiah]
2014-08-14 20:03
#24

#21 det borde vara standardinställningar för jag har inte ändrat nått alls. Sen om jag  bara skulle hitta nått sånt överhuvudtaget så skulle jag bli glad. 

#23 De tre punkterna ger mig flik alterntiv : öppna stängd flik igen, Ny inprivate-flik.

Hm, om jag förstår dig rätt så har jag ingen knapp på min tablett alls. jag kan svepa åt sidan och få fram lite inställningar men där hittar jag inget om själva IE.

Zepp
2014-08-14 20:07
#25

Skiftnyckeln är nog verktyg?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
2014-08-14 20:11
#26

Skiftnyckeln ger mig:

Sök på sidan

rapportera webbplatsproblem

visa skrivbordet

visa nedladdningar

alternativ 

Alternativ ger mig.

utseende + zooma

Startsidor

läsvy

Stil

teckenstorlek

historik

lösenord

telefonnr

teckensnitt och kodning (kodningen gäller texten + läsriktning där har jag Unicode (UTF-8)

Jag har inte ändrat nått med IE efter att datorn har satts på för första gången

Zepp
2014-08-14 20:20
#27

Det är verktyget för aktiviteshanteraren.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Thiah]
2014-08-14 20:23
#28

#27 skiftnyckeln? Nu tappade du bort mig

Zepp
2014-08-14 20:31
#29

I IE ser verktyg ut som ett kugghjul.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
2014-08-14 20:32
#30

jag har inget kugghjul i mitt IE utan bara skiftnycklen.

Zepp
2014-08-14 20:43
#31

Det sitter som regel högst upp till höger i listen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
2014-08-14 20:47
#32

Alltså jag sitter på en tablett och surfar. I #20 ser du hur min IE ser ut

Zepp
2014-08-14 20:50
#33

Mm.. det e därför jag inte har tablett.. man kan inget göra själv!

Fast det kan man säkert men då får man leta lite.. tex i kontrollpanelen, Internetalternativ eller något liknade?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2014-08-14 20:53
#34

Funkar den som min W8 på Appsidan så går man via datorinställningar/Kontrollpanelen/Internettalternativ/avancerat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
annia1
2014-08-14 22:44
#35

Thiah jag kollade lite på nätet, men vet inte riktigt vad jag ska söka på för att få bra träffar. Jag hittade denna sida, den gäller som jag förstår mobiler med windowsphone och med IE så jag vet inte om du har samma på plattan. Men kika i applistan om du har ett kugghjul. Men när jag kollar på vad som finns så den funktion du behöver ha verkar inte finnas med. Men kolla om du ens har kugghjulet och om du har det så kika på vad som finns.

.

[Thiah]
2014-08-15 05:43
#36

Nått kugggghjul har jag aldrig sett nånstans på min lennie. Ska pröva #34 bara jah vaknat till lite ;)

Emo
2014-08-15 06:53
#37

#22 Annonser ändras, så i dag ser vi andra annonser av samma typ som de som visades då. I min tråd på *SUPPORT* har jag också talat om att det inte är ett problem för mig, vilket också står i #1. Genom att jämföra med olika webläsare kunde jag med mycket stor säkerhet konstatera vilken typ av annonser det var som gjorde att listen dök upp. Jag antar att det är samma typ av annonser som gör det fortfarande. Det finns inget som talar emot det antagandet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Thiah]
2014-08-15 07:58
#38

Hittat internet alternativ men där är allt redan på standardinställning så jag vet inte riktigt vad som skulle behöva ändras

Zepp
2014-08-15 14:18
#39

Då kan du testa en fulreset.. ändra några inställningar och tryck sen återställ till standard.

Min far hade nämligen samma problem.. och att byta browser var inte ett alternativ.

Så jag micklade friskt, stängde ab kernellläge och skriptfunktioner o litta ditten o datten!

Till slut sa IE, programet felaktigt inställt.. återställ till standardinställningar och så klickade jag i den rutan o vips så fungerar allt som det skall.

Oså en fråga.. när uppdaterade du Java senast?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
2014-08-15 14:22
#40

Det gjorde jag i morse och det hjälpte inte.

Zepp
2014-08-15 14:33
#41

Det som står i #14 är rätt och riktigt, det hindrar scriptkörning över flera webbplatser.. det är så det skall vara.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Thiah]
2014-08-15 14:38
#42

#41 jaha men hela grejen var ju att få bort den där remsan som enbart kommer här på ifokus

Zepp
2014-08-15 15:07
#43

Den remsan är bra.. det är annonserna som anar jag Google lägger in och som sen länkar vidare till andra.. som har betalat Google!

Då kan du få ett tomt fönster i stället för reklam.. troligen drabbas du inte av en sådan åtgärd.. mer Nicklas et al som får betalt per annons?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2014-08-15 17:43
#44

Nej Emo det går inte. 

Reklamen går i en så kallad loop. Det ska visas ett visst antal annonser under en viss tid. Och nu vet inte jag när den där loopen startas om det är när du går in på en sida så att du så att säga börjar med första eller om du hamnar nånstans inne i loopen. Så sannolikt så hamnar man på olika ställen i loopen även om man går in samtidigt. Och hur lång tid den där loopen ligger på beror på vilken tid på dygnet det är. 

Så ska man försöka hitta en annons som fattas (som det är i det här fallet) så får man sitta i alla fall uppemot 40 min och gå igenom alla annonser så man vet vilka som finns i just den loopen och det får man då göra i båda webbläsarna. Sen får man gå igenom de båda igen för att se om man kan se vilken som fattas. Men kruxet är att då kan det vara en ny loop med nya annonser.

Sen som jag sa så din egen webbhistorik spelar roll för vilka annonser som visas. 

Jag var inne med både IE och chrome här och kikade. Vissa annonser som jag ser i IE visas inte i chrome och tvärtom. Så det är tydligt att det även spelar roll vilken webbläsare man använder. 

Och du skriver av samma typ. Om man ska gå på det så borde det komma ännu oftare eftersom de flesta annonser görs på samma sätt.

Om man ser alla annonser när det strular då går det att gå på uteslutningsmetoden genom att titta på vilken annons som finns framme varenda gång som det strular.

.

annia1
2014-08-15 17:43
#45

Jag får också den där rutan med IE. Och jag har varit inne och ändrat lite överallt och får inte bort den. Just nu så kommer jag inte på vart jag ska testa ändra nånstans.

.

[Thiah]
2014-08-15 17:47
#46

#45 skönt att jag inte är ensam.

Zepp
2014-08-15 17:49
#47

#40

Tog du då oxå bort gamla Java-versioner?

Annars så gör det omedelbums!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2014-08-15 22:12
#48

Jag kan fortfarande inte begripa varför någon kan se den lilla textremsan med upplysning om stoppade skript som ett problem. Det är en grej som visar att ditt system hindrar en massa fulgrejer, och när den dyker upp betyder det att du slipper se någonting som är mycket jobbigare.

Textremsan är en funktion i webbläsaren, som visar dig att den har hindrat webbplatser som du inte har anslutit till från att ta över funktioner i din dator. Den kräver överhuvudtaget ingen åtgärd, den är inte ett fel, och den har heller inget med iFokus att göra.

Det är en funktion som programmerarna har lagt in för att vi ska slippa obehagliga överraskningar när vi använder webben.

Annons:
[Thiah]
2014-08-15 22:15
#49

#48 tänk att jag först nu fått höra att den där textremsan stoppar elaka saker. Innan det här har jag inte förstått att den gör det!

Inkanyezi
2014-08-16 00:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Jag missade nog att tala om det tydligt, för jag förstod ju inte alls varför det skulle vara ett problem att man får ett meddelande om någonting som är fullständigt normalt i en webbläsare, och som tillhör dess funktioner.

iFokus finns skript som behövs för att sidan ska kunna visas ordentligt, och de skripten körs. Sedan finns en hel del material som ligger på andra sajter som är länkade inne i webbsidan, och som också innehåller skript. De skripten behövs inte för att sidan ska visas, men jag har upptäckt att en av dem, googleapis.com, måste få köra för att jag ska få tillgång till alla redigeringsfunktioner.

Jag har en webbläsare som i grundläget inte stoppar några skript. Därför har jag lagt till en funktion, NoScript, som kan stoppa skript som jag väljer att stoppa och släppa fram skript som jag väljer att de får köras. Jag har godkänt att skript på iFokus.se och googleapis.com ska få köras, men inte några andra skript. 

Jag har också låtit min webbläsare visa, med den där raden nertill som några upplever som störande, att skript är stoppade. I menyn för NoScript, som jag får fram med knappen Alternativ i samma rad, kan jag välja att det inte ska visas om jag vill. I den menyn ser jag vilka sajter som har stoppats för att köra skript. På den här sidan finns sex sajter som vill köra skript, och jag tillåter två, vilket framgår av raden längst ner.

De som jag tillåter att köra skript i min webbläsare är:

  • ifokus.se
  • googleapis.com

De som finns på sidan och som jag förbjuder att köra skript är:

  • emediate.eu
  • nuggad.net
  • doubleclick.net
  • googletagservices.com

Skripten från de sajterna är sådant som jag inte vill se. Utöver NoScript, som stoppar skript, har jag också stoppat ett antal sajter med hjälp av AdBlock Plus från att överhuvudtaget läsas in av min webbläsare, vilket gör att sidan laddar snabbare och är fri från reklam. 

Den här listan är väldigt kort om man jämför med andra kommersiella sajter. På exempelvis våra tidningar blir listan högre än webbläsarfönstret när jag öppnar den på samma sätt.

Här nedanför är en skärmdump som visar min webbläsare med den här tråden laddad och menyn för NoScript öppen, så att det går att se att jag kan ta bort meddelandet som jag får på raden längst ner om att skript är stoppade.

Och inget av skripten som stoppas ligger på iFokus, utan alla ligger på sajter som har köpt en liten plats att visa sig på inne på sidan. En del av skripten visar helt enkelt bara innehåll som växlas, som en slinga, medan andra visar animeringar.

Att Internet Explorer talar om att den hindrar körning över flera webbplatser är alltså en upplysning om att skript som ligger på andra webbplatser än iFokus inte körs. Det är inte något fel, utan en upplysning om att funktionen som finns för att hindra körning av skript från sajter som du inte har anslutit till fungerar och har hittat skript som inte får köras.

annia1
2014-08-17 17:42
#51

Ni som håller på och röstar bort mitt inlägg det är bara larvigt dessutom så återpublicerar värden det så bara onödigt arbete.

.

[Thiah]
2014-08-17 18:41
#52

#51 alltså va? Blir nått av dina inlägg här bortröstade??

annia1
2014-08-17 18:46
#53

Japp. #44 blev bortröstat och värden la tillbaka det. Nu är det bortröstat igen.

.

[Thiah]
2014-08-17 19:11
#54

#53 just så.. suck, ser att det är flera inlägg som fattas och jag förstår inte alls varför.

deeman
2014-08-18 00:06
#55

För kännedom så kan X antal bortröstningar få konsekvenser som är negativa för den drabbade medlemmen.  Jag ber dem som röstar att vänligen sluta med sandlådefasonerna och lägg hellre den energin på annat.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Zepp
2014-08-18 01:00
#56

Undrar om det inte är något fel i systemet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
2014-08-18 06:48
#57

För min skull kan du ta bort den om det underlättar. Jag har fått hjälp och svar så jag är nöjd.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: