Annons:
Etikettövrigt
Läst 1853 ggr
Moag
8/16/14, 9:50 AM

Vad är det för fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om datorn ser ut såhär,(se bild) vad är felet/vad ska man göra? Jag har testat att starta om datorn men den här skärmen kommer upp hela tiden… Det går inte att trycka på något.

Annons:
denstore
8/16/14, 10:07 AM
#1

Troligtvis minnesfel.

Inkanyezi
8/16/14, 10:19 AM
#2

Du måste starta datorn i felsäkert läge för att åtgärda de fel som finns.

koppla ifrån ansluten hårdvara, eftersom det kan vara en del av problemet, och när du har fått igång datorn felsäkert kan du utföra reparation av systemet och uppdatering.

Om det är ett minnesfel, kan det vara idé att köra ett minnestest, och om det är ett hårdvarufel i datorn utöver det, kan det helt enkelt vara omöjligt att åtgärda, åtminstone för en vanlig dödlig.

Men normalt får man igång datorn felsäkert och kan reparera med hjälp av operativsystemets verktyg för att uppdatera och reparera skadade filer.

Moag
8/16/14, 10:33 AM
#3

Ja okej, det låter lite krångligt för mig men nu gjorde jag så att jag återställer datorn (var det enda jag lyckades komma till) dock så att filerna är kvar. Det här ser ut att ta ett par timmar… Men kan det fungera?

deeman
8/16/14, 12:24 PM
#4

En  återställning hade du ev. inte behövt göra men nu har du ändå gjort så ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Moag
8/16/14, 2:24 PM
#5

Det gick inte att slutföra, så nu var jag tvungen att göra om allt och nu verkar den ha fastnat helt… Det går bra detta.

Zepp
8/16/14, 4:16 PM
#6

Då återstår en Factory Reset i slutändan!

Sen så, om felet orsakas av trasig minneskapsel eller disk så kan det skita sig ändå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Moag
8/16/14, 4:48 PM
#7

Jag vill inte gärna göra det då jag har mycket på datorn, bilder m.m.  Då lämnar jag nog in den på lagning istället, och hoppas de kan fixa den.

Det är konstigt för återställningen fungerar till det kommer till "uppdaterar system", då fastnar den vid 99%…

denstore
8/16/14, 4:55 PM
#8

Känns mer som ett defekt minne än ett systemfel. Börja med att plocka ur och i de minnen som finns. Är det bara en minnesmodul, köp en ny. Är det två, prova att starta med dem en och en. Inte helt säkert att det kommer att bli helt smärtfritt, då Windows inte brukar gilla halvt utförda reparationer. Men återställning brukar gå.

Moag
8/16/14, 5:23 PM
#9

Ja okej, var sitter dessa då(?)

Inkanyezi
8/16/14, 5:29 PM
#10

Jag gissar att du kanske har tillgång till ännu en dator, och i så fall bör du spara allting som du har på hårddisken i den bärbara innan du gör något annat med den.

Om du har, eller om du skaffar, en USB-hårddisk, där skivan inuti är av  samma typ som i din bärbara dator, kan du skifta hårddisk i det kabinettet, så att den bärbara datorns hårddisk sätts i där i stället, och sedan kan du föra över alla dina filer till en annan dator innan du gör något mer med den där, och du slipper lita på att någon annan ska göra det du borde göra själv. 

Sedan när du har lagat din bärbara, kan du använda USB-hårddisken för att backa upp dina filer.

denstore
8/16/14, 5:56 PM
#11

Om hon inte får igång Windows, soch har tillgång till en stationär dator, så lär det vara enklast att bara plocka ur hårddisken ur laptop:en, och sen koppla in den som vilken modern disk som helst. Då behövs inget USB-chassi. Men detta är i min mening ganska menlöst just nu, när det hela kan lösas med ett enkelt minnesbyte. Är det inte minnena, utan något annat, så blir det direkt mycket omständligare. En fundering är om det är något som är livsviktigt på disken? Minnena sitter oftast bakom en lucka på undersidan. Men om du känner dig osäker, lämna hellre datorn till någon som kan reparera laptops. De är ofta ganska besvärliga att få isär utan att ställa till med något.

Moag
8/16/14, 8:32 PM
#12

Jag är dessvärre inte så kunnig vad det gäller det här, så det är nog bäst att lämna in den då den har hakat upp sig helt. Lite jobbigt med tanke på att jag fick hem den från lagning igår. Men det finns inte mycket att göra. Tack ändå!

Moag
8/18/14, 6:52 PM
#13

Det var verkligen dumt att jag försökte  återställa datorn, eftersom det gjorde så datorn haka upp sig… Det var ju något annat fel först, som med största sannolikhet blev av den första lagningen.  Han på lagningen sa att inget antagligen går att rädda på datorn, utan de ska ominstallera den helt, dock försöka göra en backup först. (lät ungefär som att han sa så bara för att göra mig nöjd då han först sa att det inte kommer gå att rädda något)

 Vad är chansen att det går, tror ni? Jag har ju väldigt mycket på den så jag har lite ångest…

Annons:
denstore
8/19/14, 7:37 PM
#14

Det beror på om han är ärlig eller inte. Självklart går det att gå in och spara t.ex. dokument. Problemet är dock att rätt många reparatörer är slappa och struntar i kunderna. Det är helt enkelt mycket enklare att bara göra en ominstallation. Jag har jobbat i den branschen, och är sorgligt nog medveten om hur ovilliga många är att göra det där lilla extra, men samtidigt är kunderna sällan intresserad av att betala för den tid sånt tar….

Moag
8/19/14, 9:59 PM
#15

Ja det lät ju som att han gärna ville göra en ominstallation direkt… Till sist  gav han alternativet att försöka göra  en backup, det skulle kosta 500 kr oavsett resultat.  Jag kan tänka mig att få har råd att lägga ut jättemycket pengar på det, om man inte har något livsviktigt på datorn.

Inkanyezi
8/19/14, 10:03 PM
#16

Om du har en extern hårddisk, och möjlighet att ladda hem från nätet och bränna en skiva på en annan dator, kan du ta hem en Linux-distro som live-CDROM och starta datorn med den och kopiera över alla dina filer innan du gör något mer.

När datorn har startat från DVD, monterar man hårddisken och kopierar mappen där man har sina filer.

Att de tar mycket betalt för det är för att det tar ganska lång tid att göra, men det är rätt enkelt att göra det själv.

Upp till toppen
Annons: