Annons:
Etikettinternet
Läst 1239 ggr
Agataaggro
8/18/14, 1:06 PM

ny dator windows 8.1

Jag blir snart skogstokig. Det finns ju inget annat än reklam som poppar upp i min dator när jag ska försöka använda den. Jag vill inte ens använda den pga popup-fönstrena. Vadkan jag göra för att den ska funka som en normal pc?

Annons:
deeman
8/18/14, 1:30 PM
#1

Nu vet jag inte om du menar annonser eller själva "metro"- gränssnittet som är nytt i Windows 8. Om du stör dig på hur det nya Windows ser ut kan du prova något som heter Classic Shell, http://www.classicshell.net  - det tar tillbaka lite av den tidigare looken från Windows 7. 

I övrigt, kan du utveckla vad det är som poppar upp och det som du stör dig på.
Ta gärna skärmbilder. Förklara mer..

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Agataaggro
8/18/14, 2:26 PM
#2

Jag menar annonser, popuppfönster som kommer upp på skärmen med reklam. En massa fönster om att jag ska speeda upp min dator. Tack för tipset om classicshell! Det tror jag jag ska fixa. Men layouten är ok. Dock är det alla reklamfönster och virusprogramspopupfönster som säger att jag har 50 fel men att jag måste köpa programmet för att få bort det

Agataaggro
8/18/14, 2:31 PM
#3
Agataaggro
8/18/14, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Agataaggro
8/18/14, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Agataaggro
8/18/14, 2:35 PM
#6

Länkar på ord som visar reklam när jag drar muspekaren över 😣

Annons:
deeman
8/18/14, 2:54 PM
#7

OK.

Tag ev. backup på viktiga filer som dokument, bilder och dyligt, fortsätt sedan enligt nedan:

  1. Ladda hem Revo Uninstaller http://ge.tt/8pySOYr1/v/0?c (jag skickade upp en portabel version där), packa upp och installera på ett USB-minne. 

  2. Ladda hem Malware Anti-Malware från Malware bytes. Bra guider finns på deras hemsida. https://www.malwarebytes.org/ 

  3. Ladda hem Glarys Utilities 5 från Glarysoft.

  4. Installera också programmen i punkt 2 och 3. Starta ev. om datorn.

  5. Starta Revo Unisntaller från ditt  USB- minnne och leta efter något som är i realation/samband med det som poppar upp. Avinstallera på djupet - ett exempel på en sådan avinstallation finns på min blogg, se länk nedan.

  6. Kör en runda med Malware Anti-Malware. En guide finns på deras hemsida, se länk i punkt 2.

  7. Kör en runda med Glary Utilities. Klicka på "Remove malwares" under "Anti-malware.  Klicka sedermera på "Repair" under "Windows Registry".

    Vi kör på detta så länge, skulle det mot förmodan ligga kvar något efter processen ovan så kan du med en viss försiktighet också prova: ADWCleaner - http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
8/18/14, 2:57 PM
#8

Såg att några skärmbilder kom medan jag skrev ovan.
Kan du vänlig rättvända dem, så slipper jag vrida på huvudet eller vända på min blytunga skärm ;-)

Jag kan också säga att det är mer troligt att det är s k annonsprogram än  virus.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Agataaggro
8/18/14, 3:00 PM
#9

För mig blir dom rättvända när man klickar på dom. Fasen jag rycker av mig näsan snart

deeman
8/18/14, 3:21 PM
#10

Ok, det var märkligt, här ligger de ned åt vänster i båda fallen *lol*

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
8/18/14, 3:27 PM
#11

I bilden i #4 ser man att det är en annons från eller om GoPhoto och det ska Malware Anti-Malware http://www.malwarebytes.org/mwb-download/  klara av att ta bort. Kör en runda med det.

Du kan läsa om GoPhoto här: https://forums.malwarebytes.org/index.php?/topic/148229-removal-instructions-for-gophotoit/

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Agataaggro
8/18/14, 3:56 PM
#12

Tack så jättemycket!!

Zepp
8/18/14, 9:57 PM
#13

De där gröna markeringarna av ord är inget annat än PUP!

Ta bort det tillägget till dina browsers!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
deeman
8/18/14, 11:35 PM
#14

Vet att de där gröna markeringarna varit på tapeten innan, men kommer f.n inte på vad det var, men Malware eller ADWCleaner borde hitta boven i det dramat också

.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Zepp
8/19/14, 12:16 AM
#15

Man behöver inte veta vad de heter.. så länge man vet hur man åtgärdar det!

För övrigt så brukar de byta namn med jämna och ojämna mellanrum!

Är man lite van så hittar man vilka de är bland tilläggen.

Men va sjutton, som regel är det enklare att använde de programmen som du pratar om.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Agataaggro
8/19/14, 10:27 AM
#16

Ska prova detta!!! Jag e inte så haj på datorer jag hoppas jag fixar det

Agataaggro
8/19/14, 11:20 AM
#17

Körde antimalware och fick bort 149 PUP tack!!!! Va bra ni

bamse6311
8/19/14, 3:21 PM
#18

Jag har en granne som hade problem med sin dator och när hon berättade för mig om de här problemen med en jäkla massa jäkla massa reklam som poppade upp hela tiden så rekommenderade jag henne att installera Malwarebytes.

Hon gjorde det och hittade över 950 hot i sin dator.
Det mesta var PUP:s och hon tyckte att det nästan var som att få en ny dator efter genomförd skanning.

Nu kör hon Malwarebytes en gång i veckan 😃

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
8/20/14, 12:17 AM
#19

#15 Allt är relativ, det går att luska ut det mesta vad det är….

I övrigt, säger du: 
_"Man behöver inte veta vad de heter.. så länge man vet hur man åtgärdar det!"
_Det ligger delvis något i det du säger, dock  ett något krasst tankesätt. Jag vore nog i fel bransch eller t om skenhelig att inte tror att många faktiskt vill veta och vill lära sig en process, en åtgärd som kan fungera som lösning till deras problem_.

_Personligen och i egenskap av konsult är det högst intressant vad saker och ting heter eftersom just dem ligger till grund för ett ev. problem. Men dels också för att jag ofta sitter och pillar med en egen relaterad liten databas kring suspekta program, tillägg, pup:s osv.
Typ.., dokumenterar man det 1 gång så är det antingen 100 gånger lättare eller svårare att ta bort det nästa gång man stöter på något.  I fältet går jag inte en dag utan att dokumentera/revidera det mesta, det är en del av jobbet…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
8/20/14, 12:18 AM
#20

#17  #18 Skönt att höra :-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
deeman
8/20/14, 12:31 AM
#21

#15
"Men va sjutton, som regel är det enklare att använde de programmen som du pratar om."  - Ja självklart, varför komplicera saker och ting liksom? Funkar inte plan A så går man vidare till plan B med lite komplicerade grejer…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Agataaggro
8/20/14, 4:28 PM
#22

Jag fick jättebra och pedagogisk hjälp av dig deeman. Jag är jätteglad för min helt nya kapabla dator tack vare dej. Så för mig gjorde du helt rätt i att förklara grundligt

bamse6311
8/20/14, 5:31 PM
#23

#22

Grattis och så fint att du fick rätt på allt.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
8/20/14, 7:49 PM
#24

#22  
Kul att det rådde bot på ditt problem och tack så jättemycket för de fina orden ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: