Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1460 ggr
miwi96
2014-08-20 13:31

Vilka datorer finns det?

Tänkte köpa mig en dator som ska klara av att redigera filmer och bilder, vad är det man ska kolla efter? 

Kravet är att datorn ska klara av att redigera filmer så inte datorn låser sig varje gång man kör redigeringsprogramet!

Så vilka datorer finna det? max pris ca 8000kr

tacksam för hjälp! 🙂

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Annons:
kissidor
2014-08-20 14:08
#2

det bästa är att du börjar med att kolla rekommenderade systemkrav för just de programvaror du använder, sen blir det lättare att besvara din fråga 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2014-08-20 14:26
#3

Tja vi behöver nog lite mer info.
Vill du ha en bärbar eller en stationär dator?

Om du skall jobba med just film och grafik skulle jag rekommendera en dator med ett bra grafikkort från början och inte bara ett med ett standardgrafikkort. EX Intel HD Graphics duger fint för de flesta men skal man ha lite mer professionell videoredigering tycker jag man skall satsa på ett bättre grafikkort från ex GE Force mfl. Den bör nog ha ett minne på ivf 4GB för grafikkortet eller mer.
Skärmens upplösning är också viktig vid film och fotoredigering. Nöj dig inte med mindre än 1080p dvs 1920x1080 - (ex inte 1366x768)

Du bör nog ha minst 4GB i RAM minne (helst lite mer) och en SSD disk för OS och om du har råd även en SSD disk för arbetsmaterial såsom dina filmer. Annars går även en bra USB 3 Disk bra för de är också snabba.
Om du skall ha en intern disk som inte är SSD så passa dig för spinnhastigheter under 7200rpm (ex 5400 rpm) för de kan upplevas lite långsamma.

Att redigera en film och foto kräver ett sådant program och dessa kommer normalt inte med datorn utan måste köpas i efterhand alternativt använda de många 1000 tals fria videoredigeringsprogrammen. Jag rekommenderar Handbreake om man vill ha lite mer ingående kontroll på hur den slutliga filen skall bli i kvalitet mm.

Netonnet har ett bra utbud som du sedan kan hitta överallt på stan. Denna länk är filtrerad på "underhållning" vilket verkar ligga bäst till för dig. Du skall jämföra dig med en bra speldator. (Växla till olika användningsområden i vänstermenyn för ex Design, spel eller underhållning.

miwi96
2014-08-20 15:34
#4

#2 Tackar Här en länk till systemkraven, https://www.adobe.com/se/products/photoshop-premiere-elements/tech-specs.html (Samma systemkrav som för 11 & 12, det som inte stod med på 12:an var Windows media Center, vilket det gör på 11:an

#3 Det missade jag men självklart en stationär dator jag söker och redigeringsprogramet jag använder mig av är Adobe Photoshop Elements 11 & Adobe Premiere Elements 11. Tackar för all information :)

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Upp till toppen
Annons: