Annons:
Etiketthårdvara
Läst 8149 ggr
Carl-Philip
2014-08-21 22:24

Laptop utan CD-läsare

Fick en sprillans ny laptop idag. Jag är supernöjd hittills men när jag bestämde mig för att installera ett spel och började fumla på sidan efter CD-läsaren upptäckte jag till min förfäran att datorn saknar en sådan! Det finns ett utrymme, som ett "fack" för en framtida CD-läsare men det finns ingen befintlig på den just nu och ingen knapp eller någonting. Vad sjutton tänkte jag, alla datorer har väl CD-läsare? Hur ska jag nu åtgärda detta? Jag vill ju kunna installera mitt spel. Går det att få en läsare installerad på nått datorföretag eller hur gör jag? Det är en Acer Aspire E15.

Annons:
RobinEH
2014-08-21 22:39
#1

Det räcker nog med att du köper en extern cd-spelare som du ansluter via USB.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Carl-Philip
2014-08-21 22:46
#2

Aha, smart. Får kolla upp priser på det.
Men är det ändå möjligt att fixa in en läsare i datorn ändå om man lämnar in den på nått ställe? Det finns ju som ett utrymme vid sidan som på nått vis ser avsett ut för att det ska sitta en CD-läsare där.

Inkanyezi
2014-08-22 05:45
#3

Den behöver nog inte lämnas in, utan det räcker troligen med att just stoppa in en läsare där. Många bärbara hade ett sådant fack, där man endera kunde stoppa in en CD-läsare eller en diskettstation, och det finns lite olika varianter, men många hade samma.

Det är alltså en löstagbar del, som bara behöver stoppas in.

Vad är det för dator?

kissidor
2014-08-22 16:35
#4

kan bara tillägga att det blir allt ovanligare att laptopar har cd/dvd/blueray (spel-laptopar undantagna), i takt med att det ju går allt mer mot att man streamar och använder molntjänster, samt att det blir viktigare för många att vikten hålls nere. 

men jag brukar alltid vara noga med att påpeka det för folk jag vet som ska köpa ny laptop att de måste kolla upp det om de behöver ha en, eftersom det är en ganska ny utveckling och att många som du carl-philip tar för givet att detta finns. men som sagt det finns ju alltid externa enheter och de kostar inte nödvändigtvis skjortan heller: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=329#rparams=m=s183049847

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-08-22 16:52
#5

CD/DVD är redan borta/ute.. nu är det stickor som gäller.

Enklare, billigare, smidigare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carl-Philip
2014-08-26 16:43
#6

Var och köpte en extern CDläsare med usb på Elgiganten och passade på att fråga om min dator. Han sa att det knappt tillverkas datorer med inbyggda CDläsare nu för tiden eftersom det är miljövänligare att streama. Kan bara hålla med fullt ut. Problemet löst, den externa funkar skitbra. :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: