Annons:
Etikettdatorköp
Läst 2797 ggr
Anders49
2014-08-23 22:21

"Utomhusdator"

Jag har problem problem mad att se skärmen på de flesta laptopparna när jag är utomhus.

Jag tänkte köpa en enkel laptop för som kalrar det enklaste uppgifterna och dessutom har en bra skärm som man kan se även i solljus. 

Vilken laptop/skärm bör jag välja?

Annons:
Inkanyezi
2014-08-23 22:38
#1

Det är alltid knepigt att se en datorskärm i solljus, men de som funkar bäst är OLED-skärmar, dvs de som kallas OLED eller AMOLED. Du behöver troligen också ha en "mösskärm" som skuggar för att kunna se ordentligt.

kissidor
2014-08-24 09:56
#2

inkanyezi, hur hittar man en laptop med en amoled-skärm? jag trodde inte det fanns ens 🤔. det är ju ovanligt nog för mobiltelefoner och surfplattor, och jag hade fattat det som att orsaken var att de blev för dyra i större format.

rent allmänt anders49, så är det väl en betydande risk att du får betala för en dyrare dator än vad du egentligen behöver datorkraft till, bara för att få en tillräckligt bra och ljusstark skärm. tillverkarna gör ju inte enheter för budgetsegmentet och kostar sen på dem en detalj i bästa utförande.

skärmen bör vara matt, och sen ha en hög max ljusstyrka. jag tror det i det här fallet blir svårt att direkt peka på en grupp datorer som uppfyller önskemålet om skärmen, jag tror man blir tvungen att titta på några stycken som verkar lämpliga för övrigt, och sen kanske googla på recensioner om dem speciellt med avseende på skärmen 

vad har du för budget för det här datorköpet, och vad är det för uppgifter du behöver kunna utföra med den, och vilken skärmstorlek tänker du dig? jag frågar om vilka uppgifter för att få veta om det är låst till windows eller om en surfplatta eller chromebook kan komma på fråga 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Anders49
2014-08-24 18:34
#3

Jag har redan köpt en ny laptop med tillräcklig kraft för det jag gör. 

LENOVO G710 CI7 2.2 8GB/1000 + 8 SSD GT720M HD+ 17.3" W8

Pris: 5990:-  (Billigt?)    

ProcessormodellIntel Core i7 4702MQ 2,2 GHz

BakgrundsbelysningLEDSkärmytaGlare

http://www.dustinhome.se/product/5010778139/lenovo-g710-ci7-2-2-8gb-1000-8-ssd-gt720m-hd-17-3-w8/

Men jag är missnöjd med skärmen.

Jag funderar på att köpa en liten billig extradator som bara behöver klara det enklaste.

Men hur mycket behöver jag gå upp i pris för att få bättre skärm? 

Kanske jag är beredd att betala om den funkar väldigt bra i solljus.

Anders49
2014-08-24 18:37
#4

Kanske surfplatta men dels trivs jag inte med det och jag vill kunna göra lite 

mer.  Jag tänkte minst 11 tum kanske helst lite mer.  Det är lite jobbigt med små skärmar.

Inkanyezi
2014-08-24 18:59
#5

Det där med skärmen är en hake, och som du ser har reklammakarna nämnt "LED" i specifikationen för din skärm, trots att det helt saknar betydelse för egenskaperna. Den är lika bakgrundsbelyst som alla andra LCD-skärmar, och det är en LCD-skärm, en teknik som inte har ett vitten med LED att göra.

Att bakgrundsbelysningen görs med lysdioder påverkar inte det grundläggande, att skärmens bild skapas av att ljus från bakgrunden skärs bort av flytande kristaller. Det finns alltså en massa ljus där som inte kommer fram, och det ljuset drar ström. Samtidig skymmer ju kristallerna den lysande ytan, så att den inte kan bli särskilt ljusstark. Det är därför den funkar dåligt när det är mycket omgivande ljus.

En LED-skärm strålar bara ut ljus från de punkter som ska lysa, och där det är mörkt är det släckt. Den drar mycket mindre ström, och till skillnad från flytande kristaller, vad de än kallas, kan LED betraktas från olika vinklar och visa samma kontrast och färg. LED är det enda som fungerar bra i starkt omgivningsljus.

LED-skärm är dyrare, men den drar mindre ström, vilket ger längre brukstid per laddning, en mycket stor fördel när man inte har den inkopplad på elnätet. Om man använder datorn för att redigera bilder eller film har LED ytterligare fördelar, genom att det återger färger på samma sätt över en ganska stor vinkel.

Jag vet inte vilka datorer som har LED-skärm, men det är vad du ska titta efter om du vill ha bästa visning i starkt omgivningsljus. Alltså inte bakbelyst med LED, utan varje bildpunkt ska vara en LED.

kissidor
2014-08-24 20:13
#6

på prisjakt som annars är det bästa verktyget för att leta efter teknikprylar så går det tyvärr inte att söka på det kriteriet på skärmar som inkanyezi anger i sista stycket. jag har ingen aning om hur man ska hitta det, och som jag sa tidigare så går det tyvärr inte att säga på förhand vad du måste upp i för pengar för att hitta rätt skärm.

kanske det vore bättre att försöka lösa det på nåt annat sätt? kanske en matt screen protector till skärmen till den dator du har, kanske nåt slags liten markis-liknande anordning till skärmen?

hur var det med chromebook förresten? inte för att jag på rak arm vet om det finns sådana som uppfyller dina skärmbehov, men de är ju iaf billiga och ändå riktigt rappa om man inte behöver göra nåt som de inte klarar av.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Kaj
2014-08-25 13:50
#7

Njae. Även om du får tag i en OLED skärm (lär i så fall kosta en rejäl hacka) så kommer du inte bli nöjd. Inga skärmar idag är utvecklade för att kunna ge en klar bild även i solljus.
Däremot pågår en hel del forskning på området och det finns prototyper framtagna med skärmar som ger samma känsla som en vanlig tidning eller bok. Dvs inget reflekteras eller blir sönderbelyst av solljus. Men det är bara forskning ännu och jag tror vi får vänta många år innan dessa kommer till konsumentledet.

kissidor
2014-08-25 15:21
#8

jag tror knappt ens man hittar en fristående amoled datorskärm, och jag tror inte det finns en laptop som har det alls. men visst vore det iaf den bästa existerande datorskärmen för bruk i solljus under förutsättning att den också har tillräcklig ljusstyrka, men du får som jag skrev helt enkelt leta efter en matt skärm med bästa möjliga max ljusstyrka - och som kaj säger så blir det ju inte bra med ens den bästa möjliga skärmen. 

det enda som är riktigt bra att läsa i solljus på är ju en e-ink-skärm, dvs en sån som sitter i läsplattor. är det någon liknande teknik du pratar om i andra stycket kaj?

ska också säga att samsung har nyligen släppt vad jag tror kanske är den första surfplattan med amoled-skärm, den är 10,5" : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2702465 . en surfplatta med ett bluetoothtangentbord kan man iofs göra en del nytta med.

skärmen skulle nog få mig att drägla mig sjöblöt iaf, men jag vet inget om ljusstyrkan. och sen så lär ju den här plattan troligtvis samsung-hacka en del i tex webbläsaren på tunga sidor, och sånt är ju aldrig kul.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2014-08-26 12:16
#9

#8 ja det är något i den stilen. Men de har fortfarande problem med färger. Svart och vitt går bra men forskningen går framåt men det lär ta många år ännu.

kissidor
2014-08-26 12:30
#10

intressant, jag visste inte ens att de jobbade på det! om man tänker på hur en e-ink-skärm funkar så förstår man att det blir komplicerat att göra nåt liknande i färg! men när den kommer så står jag först i kön 😃. ääääälskar att sitta ute i solen och läsa på min läsplatta på sommaren - tänk er sen en 12-tummare i färg för att kunna läsa även serier 😍. (ja, jag läser fortfarande serier - inte riktigt samma som när jag var barn dock 🙂. även om en gammal god kalle anka kan hålla än i dag). 

(ursäkta för lite OT anders49 😊)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Inkanyezi
2014-08-26 12:31
#11

För statisk presentation, som boksidor när man läser på läsplatta, är de rent reflektiva skärmarna alldeles utmärkta, och de drar ingen ström alls annat än när bilden som visas uppdateras. Det är rimligt att anta att tekniken utvecklas till att också kunna visa färger och att teknik för att uppdatera enbart de delar av ytan som ändras kan komma för att minska förbrukningen, men precis som med AMOLED är vi inte riktigt där ännu.

Det bästa som finns idag med avseende på batteritid och kontrast vid starkt omgivningsljus, om man vill ha en rörlig färgbild, är LED-teknik, och det bör finnas bärbara datorer med LED-skärmar, men det är omöjligt att söka, eftersom säljarpacket använder termen LED för LCD-skärmar som är bakbelysta med hjälp av en platta vars ljukälla är LED snarare än lysrör, som var vanligare förr.

När HP skriver "LED screen", så avses bara den vita plattan bakom LCD-skärmen, och säljarna på elektronikvaruhusen har vanligen ingen aning.

Så om någon kan göra en lista över kända datorer med LED-skärm skulle det kunna vara till otrolig hjälp.

Anders49
2014-08-27 15:37
#12

Hej,

Tack för alla svar.

Jag har jämfört min nya dator med några andra relativt billiga laptoppar och jag märker att min nya skärm är sämre än normalt. Men skillnaden är inte så stor.

Men jag har en gammal MacBook och den klarade ljuset betydligt bättre.  Den kanske får duga som utomhusdator tills jag har råd att köpa något nytt.

Men även Maccen är lite besvärlig i solljus.  

Jag antar att det är svårt att hitta en PC som är bättre än Maccen?

Min Mac har exakt samma prestanda som första Mac Air.

kissidor
2014-08-27 15:53
#13

Jag tycker det låter som en plan, att låta macbooken duga så länge och sen när du har råd att köpa dig en ny värsting så vet du att du ska kolla upp detta med skärmen noga innan köp

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Inkanyezi
2014-08-27 16:50
#14

Samsung har ett par plattor med OLED i hyggligt stort format. Det finns också tangentbord man kan använda till. Det är det enda jag har hittat som funkar riktigt bra, men de är ju inte särskilt stora, och har inte heller mycket minneskapacitet. Men om man använder den mest till att surfa, och att skriva i ordbehandlare, så duger en sådan ganska bra. Den funkar också till bildbehandling, och man kan utöka med upp till 64 GB med microSD om man vill ha större lagringskapacitet.

Jag väntar mig nog att det inom ett par år kommer att finnas betydligt bättre skärmar på laptopdatorer.

kissidor
2014-08-27 17:01
#15

menar du de jag nämner samt länkar till i #8 inkanyezi? eller finns det nån annan modell som jag missat?

det är synd att de inte gjorde sina 12.2"-plattor som kom lite tidigare i år med amoledskärmar bara 😕

Värd på Mobiltelefoner och Android

Inkanyezi
2014-08-27 17:05
#16

Jäpp, det är den, och det verkar inte som om det finns större. Det finns också en mindre med bra upplösning, men det är ju inte särskilt bekvämt att behöva använda förstoringsglas…

kissidor
2014-08-27 17:42
#17

älskar min 12.2" platta annars, med ett rasande trevligt litet logitech bt-tangentbord (bakgrundsbelyst förstås eftersom man ofta sitter med plattan i sängen precis innan man ska sova eller gå upp) men skärmen håller inte samsung-standard 😕. (däremot är den ganska ljusstark, jag tycker det går rätt bra att sitta ute med den.) men det finns väl hopp om en efterföljare med amoled om ett år då kanske 😍

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2014-08-30 22:03
Upp till toppen
Annons: