Annons:
Etikettövrigt
Läst 1831 ggr
SegerSims
9/6/14, 6:32 PM

Någon som kan DropBox?

Jag tömmer min dator då jag ska göra en återställning på den. Så jag har lagt kopior i Dropbox men vart hamnar dom egentligen? För det verkade som att jag fyllde datorn under tiden.

Sedan verkar jag inte kunna klippa ut saker från DropBox helt plötsligt heller … någon som kan förklara hur DropBox fungerar?

Har använt mig av den mellan två datorer och mobilen och det har fungerat bra, men nu vet jag inte vad den gör ..

Annons:
_Fisken
9/6/14, 6:46 PM
#1

Drog du filerna till en katalog på datorn? Då startar synkningen upp till "molnet". Det kan ta sin tid om det är mycket filer. 
Drog du filerna till din web-läsare, där du hade dropbox öppen, börjar den synka ner filer till Dropbox-katalogen på din hårddisk - om du har synk.programvaran installerad (den lilla blå boxen vid klockan).

Ibland har man dropbox (lagring i molnet) men man installerar inte dropbox på datorn, som synkroniserar dropboxkatalogen på din HD med molnets innehåll. Då är Dropbox en lagringsplats som du kan se via din web-läsare.

Klippa ut (=radera) filer från katalog på din HD raderar filen. Både på datorn och därmed i molnet. Radera filer i dropbox via webläsare är väl samma sak men då måste du välja Radera.

Inkanyezi
9/6/14, 6:51 PM
#2

Dropbox är en molntjänst, och den fungerar som en mapp på din dator.

Du kan synka med vilken annan dator som helst genom att ansluta till Dropbox i den datorn med ditt konto.

Att din hårddisk blev mera full när du lade in saker i Dropbox, beror på att det också är en mapp på din hårddisk, och där ligger alla filer som du har droppat i Dropbox också när du inte är ansluten.

Om du däremot ansluter en annan dator, har du möjlighet att synka, vilket innebär att du får in alla filerna ur din dropbox där, men du kan också välja att bara plocka in någon enstaka fil och låta resten ligga i Dropbox. Du kan uppdatera filer som ligger där, och nästa gång du ansluter den första datorn, så erbjuder den att synka, och de filer som har ändrats kommer då att hämtas till dropbox-mappen i din dator.

Om du släpper filer i din dropbox-mapp i datorn när du inte är ansluten kommer de att ligga där tills du kopplar upp igen, och då förs de över till din dropbox.

Det kan bli förvirrande, och det finns alldeles självklart risk att det skiter sig om man inte är noga med att synka alla datorer man har. När man synkar får man samma filversioner i enheterna man synkar i dropboxmappen i datorn. Nya filer i datorn som synkas förs över till Dropbox och nya filer från Dropbox hämtas till datorns mapp. Filer som har raderats raderas också på respektive plats.

SegerSims
9/6/14, 7:24 PM
#3

Tack ni båda, tror jag börjar förstå nu. Ser och att den fortfarande håller på att lägga över filer till dropbox som jag la dit för några timmar sedan. Kanske därför jag inte kan klippa ut en mapp jag ångrat då eftersom den antagligen inte har laddats upp. 

Så om jag har förstått rätt så när den har laddat upp filerna klart så belastar dom inte längre min hårddisk?

_Fisken
9/6/14, 7:56 PM
#4

Precis, Då kan du se dem i dropbox via din webläsare eller så har det blivit en grön bock på den där blåa boxen vid klockan nere till höger. Men det tar tid om det är mkt data

beem
9/6/14, 8:12 PM
#6

För att vara säker kan du kolla Dropbox så du ser att  alla dina filer är där innan du gör återställningen av datorn.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
deeman
9/6/14, 9:01 PM
#7

Tänk dock på det här med synkning och faktisk överföring.
Filer som ligger kvar i mappen som synkas på datorn går förlorade vid en återställning av datorn…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


SegerSims
9/6/14, 9:19 PM
Upp till toppen
Annons: