Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2544 ggr
[SisselaJ]
9/11/14, 3:46 PM

Trasig?

Finns det hopp för min dator? Jag har en snart 2 år gammal acer laptop. Förra jul gjorde jag en återställning p.g.a oförklarlig extrem seghet. Nu har samma seghet kommit tillbaka. Men har jag tur funkar den igen efter några omstarter. Det som händer är att den tar 24år på sig att stänga av (ofta kommer någon uppdatering också som har flera steg). När den sen äntligen stänger av sig, kanske efter en 10-15 minuter så går den inte att använda när den startas igen. Skype och Spotify som brukar startas automatiskt kommer inte igång. Kan inte trycka på någonting i princip. Så har det varit från och till i två månader kanske. Jag har inget virus på den. När den "funkar" går den hyfsat bra. Har avinstallerat de "tunga" program jag hade på tex. Sims. Jag misstänks att det är något tekniskt fel och att en återställning inte skulle hjälpa utan att en reparation krävs…? Någon snäll själ som vet en möjlig anledning till att min dator protesterar såhär? Snälla!

Annons:
Inkanyezi
9/11/14, 6:19 PM
#1

En möjlig och ganska trolig anledning kan vara att du har fyllt hårddisken, så att det nästan inte finns någon plats kvar.

Ett sätt som brukade funka förr på Windows var att se till att växlingsfilen inte var dynamisk, utan att den alltid hade filen sammanhängande och på samma plats. Det är oftast rätt lätt att fixa om man först defragmenterar och sedan ställer in en fast växlingsfil ungefär dubbelt så stor som minnet i datorn.

Och det där med minnet är antagligen ditt andra problem. Du kan ha köpt datorn med för lite minne, vilket var sättet som månglarna fick ner priset. Du behöver åtminstone 2 GB minne för att Windows ska funka någotsånär smidigt, men det är bättre att ha 4 GB om datorns moderkort tillåter det - eller hellre ännu mer. Om man har 8 GB minne kan man för det mesta strunta i växlingsfil (virtuellt minne). Ju mer minne datorn har, desto färre hängningar och mindre tröghet. 

Om datorn i övrigt fungerar och inte säger att något är fel, så ligger dina problem sannolikt i att du har lite minne och att hårddisken är nära full.

Zepp
9/11/14, 6:24 PM
#2

Kolla hur mycket utrymme du har kvar på hårddisken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
9/11/14, 6:56 PM
#3

#1 & #2, tack för svar!

Jag gick in på Dator och ser då att på min enda hårddisk Acer (C:) finns det 400GB ledigt av 450GB.

Det är väl inte så lite plats kvar? Eller kan jag ha sparade filer "gömda" någonstans som tar plats utan att jag vet om det?

Inkanyezi
9/11/14, 6:58 PM
#4

Nej, då har du säkert så mycket plats som det står där. 

Det kan ändå vara idé att kontrollera hårddisken för felaktiga sektorer.

Hur mycket primärminne finns det i datorn?

[SisselaJ]
9/11/14, 7:15 PM
#5

Ram (=primärminne?) står det att jag har 4 GB och att 3,85 GB går att använda.

Inkanyezi
9/11/14, 7:25 PM
#6

Då kan knappast problemet ligga i vare sig mängden minne eller utrymme på hårddisken, de två vanligaste orsakerna till att det går sakta.

Du bör köra ett minnestest på datorn för att se att allt fungerar som det ska.

Annons:
Zepp
9/11/14, 8:15 PM
#7

Kör Burnin som testar all din hårdvara.. du har 30 dagar på dig innan du behöver betala.

http://www.passmark.com/products/bit.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
9/11/14, 8:26 PM
#8

#6 Jag gjorde ett minnestest, men ingen information fanns när datorn väl kom igång igen utan all var precis som vanligt. betyder det att det inte fanns något fel?

#7 Ja är det min sista utväg får jag väl göra det när jag har 79 US$ över i plånboken!

Zepp
9/11/14, 9:27 PM
#9

Det är gratis i 30dagar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
9/11/14, 9:41 PM
#10

#9 Jaha! Trodde det bara var "betala senare". Nice, då ska jag testa! :)

Zepp
9/11/14, 9:51 PM
#11

Det slutar funka inom 30 dagar.. så du kan ha kul i åtskilliga timmar om du lägger manken till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
9/12/14, 1:08 PM
#12

Jag gick in på resursövervakaren och kikade. Eftersom jag inte förstår nåtonting av graferna och informationen jämförde jag bara med min pojkväns fiska dator. 

Om jag klickar in på "disk" så ser man "% längsta aktiv tid". Min pojkväns dator gick mellan 0%-10% ungefär. Min däremot gick från 0% till 100% och så fort jag försökte göra någonting så gick den upp till 100% och stannade där. Nu när jag sitter och skriver och inte har något annat program gång ligger den på 75-100%.

Kan detta förklara något fel, eller är det helt normalt?

Inkanyezi
9/12/14, 1:30 PM
#13

Nej, det är inte normalt, och du kan spåra var felet ligger om du tittar på "processer".

Annons:
[SisselaJ]
9/12/14, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vet inte ens vad dessa processer är…

Zepp
9/12/14, 2:39 PM
#15

Det är normalt om du har en långsam processor!

Och de processer som syns på bilden är antingen Microsoft eller F-Secure!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
9/12/14, 3:00 PM
#16

Åh ja… jag blir då inte klockare av detta haha. Får nog leta upp någon som kan datorer. :)
Men tack så mycket för all er hjälp!!

Inkanyezi
9/12/14, 3:07 PM
#17

Det är F-Secure som jobbar när du har stängt allt annat.

Det kan finnas något annat antivirusprogram som drar mindre resurser, men troligen har du goda skäl att ha ett antivirusprogram. Någon kanske kan ge tips om ett annat, men jag har inte någon överblick över den marknaden.

[SisselaJ]
9/12/14, 3:12 PM
#18

Jag har Telia Säker surf… Så de kan vara det om drar för mycket? Konstigt att det ska behöva vara så.

Inkanyezi
9/12/14, 3:18 PM
#19

Låt det vara då. Det kan finnas något annat som går att trimma på datorn, men det kräver nog att man kan grejerna och har tumme med Windows. Räkna bort mej.

[SisselaJ]
9/12/14, 3:25 PM
#20

#19 Jag får överväga mina alternativ. Tack för din hjälp!

Annons:
Zepp
9/12/14, 7:19 PM
#21

Har oxå Telia säker surf.. och det är F-Secure.. det drar då inte speciellt mycket på min dator!

Jag misstänker att du gjort ett misstag.. dvs du skulle behållt det gamla chassiet och bytt innehållet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
9/13/14, 3:51 PM
#22

#21 vad menar du? Behållt det gamla chassiset?

Zepp
9/13/14, 5:56 PM
#23

Jupp.. du borde förmodligen behållt det chassit och bytt innehållet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
9/13/14, 6:04 PM
#24

Jag förstår inte vad det innebär att byta chassi hehe. :)

Zepp
9/13/14, 6:07 PM
#25

☺️Glöm det.. jag blandade ihop dig med en annan person som hade problem efter att bytt chassi! ☺️

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
9/13/14, 7:24 PM
#26

Haha lugnt, så kan det gå! 😉

Zepp
9/13/14, 10:46 PM
#27

Kolla i resursövervakaren i Processor och klipp in bilden här sen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Veda
9/14/14, 11:02 AM
#28

Jag har vid ett par tillfällen fått problem med Telia säker surf som segat ner datorn så det tagit 20 minuter att starta den.  Du kanske ska testa med att inaktivera det alternativt ta bort för att återinstallera senare.

[SisselaJ]
9/14/14, 11:49 AM
#29

#28 Jaså, ja det ska jag definitivt testa. Det har faktiskt strulat förr för mig också. Tack för tipset!

Zepp
9/14/14, 1:54 PM
#30

Segt att starta handlar väldigt oftast mest om att Windows uppdateras med någon större operativsystemsförändring.. gärna ihop med att säkerhetsprogram och lite andra program uppdateras samtidigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[SisselaJ]
9/14/14, 2:29 PM
#31

#30 i somras efter en uppdatering fick jag ominstallera säker surf för att det helt enkelt slutade skydda datorn och datorn blev oändligt seg (i princip då det hela började). Löste sig efter att en ny uppdatering kom igång. Ska testa inskrivera och se reaultatet av det. Men är inte optimistisk!

MichaelE
9/18/14, 10:56 PM
#32

Tyvärr är det så att Acer laptops är riktigt sega (Acer själva har erkänt detta) när det kommer till de billiga varianterna (under 7500).  Men det kan bero på många saker, bland annat om det är en Intel eller AMD processor som sitter i den. Sedan är ju frågan om du har 32-bitars eller 64-bitars operativsystem. Ett 64-bitars fungerar bra om man har över 4 GB RAM.
Det kan vara så att du behöver defragmentera och rensa registret, brukar vara en av de saker som verkligen påverkar prestandan på en Windows dator.
Att defragmentera hårddisken är också ett tips.

[SisselaJ]
9/18/14, 11:03 PM
#33

#32 jag återställde datorn helt i julas… ska man verkligen behöva göra det igen, den är inte ens två år gammal. Defragmenteras hårdisken när jag återställer den?

MichaelE
9/18/14, 11:05 PM
#34

Defragmentering är ett program som gör att alla filer läggs rätt på hårddisken, du hittar det under tillbehör > systemverktyg.

Annons:
[SisselaJ]
9/18/14, 11:07 PM
#35

Ingenting kommer försvinna om jag gör det?

MichaelE
9/19/14, 7:28 PM
#36

Nej

Inkanyezi
9/19/14, 8:33 PM
#37

Defragmenteringen sorterar bara om filerna på ett sätt som gör att de blir sammanhängande på skivan, vilket gör dem snabbare att hämta, och datorn blir lite kvickare. 

Den fil som är viktigast att ha avfragmenterad är den som Windows använder som virtuellt minne, dvs där systemet lägger data som egentligen borde ha legat i arbetsminnet, men som inte får plats där.

Därför kan man ibland få datorn lite kvickare om man efter defragmentering ser till att Windows virtuella minne inte är dynamiskt, utan att man har en fast storlek på virtuellt minne. När man defragmenterar är det lämpligt att helt stänga av det virtuella minnet, och efter defragmenteringen ställer man in en fast storlek, genom att sätta minimum och maximum för virtuellt minne lika. När man har fast storlek på det virtuella minnet minskar fragmentering av andra filer, i synnerhet om datorn har mindre minne än man brukar använda.

[SisselaJ]
9/25/14, 10:32 AM
#38

Jag har ännu inte defragmenterat hårddisken, tänker hela tiden "gör det sen", och så blir det aldrig av… Men jag ska göra det snart.
Dock fixade jag så att inga program startas automatiskt vid uppstart av datorn (i mitt fall Skype, Spotify och iTunes) och nu är den mycket kvickare! Fortfarande seg förhållandevis, men så skönt att slippa vänta 10minuter vid start! 😃

Upp till toppen
Annons: