Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 2483 ggr
Kajsami
2014-09-13 13:34

Byta plats på bilder i bildvisaren

Jag har skaffat ny dator för ett tag sen,  med Windows 8 som operativsystem. När jag går in på Windows egna bildvisare för att kolla på foton och rensa och sortera så kan jag inte byta plats på bilderna. Jag tycker detta är jätteskumt. Det borde man väl kunna göra? Jag har testat även att markera bilden, klippa och försöka trycka på klistra in där jag vill ha den, men det funkar inte heller. Bilden fortsätter vara på den plats där den varit. 

Jag kan trycka på "Gruppera efter…" och välja datum, storlek osv, men jag vill ju själv kunna välja i vilken ordning bilderna skall komma!  

Hur skall jag bära mig åt??? Eller funkar det inte i Windows 8? Vore ju märkligt, i så fall,

Annons:
Inkanyezi
2014-09-13 17:34
#1

Det du får upp i bildvisaren är bildmappen, och där är bilderna sorterade enligt någon av de sorteringsmöjligheter som man har i en mapp. De sorteras så som du väljer att sortera mappen.

Och att flytta om bilder som man vill ha dem funkar alltså inte.

Det finns andra program som visar bilder och där man kan lägga dem i den ordning man vill. Man kan också ta till ett knep om man vill lägga dem i en viss ordning i mappen på hårddisken, och det är att döpa om dem med ett index, så att de sorteras efter det - alltså att man före filnamnet de har sätter exempelvis 001, 002 och så vidare numrerat uppåt, så att filen xxxxxxxx.jpg kommer att heta 001xxxxxxxx.jpg och nästa 002xxxxxxxx.jpg osv.

Kajsami
2014-09-14 00:22
#2

Men varför har de gjort nåt sånt dumt på Windows 8?  Det är ju jätteknäppt. Att flytta bilder har ju funkat i alla tidigare operativsystem jag haft. Jag trodde ju att Windows 8 skulle vara bättre eftersom det är nytt och modernt, inte att det skulle vara tjugo gånger sämre än Windows 7, Windows XP och de tidigare.

Att döpa om dem efter egna numreringar funkar inte riktigt här, för jag vill flytta bilder tillfälligt. Jag tar drösvis med foton under resor och testar olika inställningar och vinklar och samma motiv från olika tidpunkter för att jämföra resultatet. Så då vill jag ju kunna flytta alla bilder på samma motiv så de är efter varandra, så jag lättare kan se vilken som blev bäst. Så att göra egna numreringar bara för att lättare kunna rensa blir ju väldigt mycket extraarbete. För att sen skapa en helt annan numrering för att spara.

Jag borde alltså ge upp min nya dator och köpa en med äldre operativsystem istället?  Jag har prövat Picasa också som bildvisningsprogram och det höll jag på¨att få hjärnblödning av,  fattade totalt noll. Att lära sig nya komplicerade program orkar jag helt enkelt inte.  Jag är IT-analfabet och har ADHD och går upp i limningen varje gång jag inte begriper något eller något inte funkar. Så jag behöver något som är enkelt och det har Windows egna bildvisningsprogram alltid varit.

Så antingen får jag alltså lägga ner min kamera och sluta ta kort eller lägga ner den här nya datorn och köpa en äldre istället?

Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att Windows 8 vill förstöra för folk som fotar mycket! 😕

Inkanyezi
2014-09-14 11:44
#3

Du har råkat ut för en av de små förargligheter man upplever när man tror att allting kan och ska köpas. Jag har använt andra operativsystem som man inte köper sedan 1993, och jag slipper alla förtretligheter i Windows.

Det är inte bildvisaren som gör det där, utan det är mappvisningen, och jag visste inte att det var möjligt i tidigare versioner av Windows att sortera så som du beskriver. Kanske finns möjligheten på något sätt också i version 8, men den är i så fall mera dold.

De flesta som tar mycket bilder brukar använda något av Adobes program för att både tanka upp sina bilder till datorn och sortera dem. Där har du sådana möjligheter som du frågar efter.

Om du tycker att det är dags att sluta fotografera bara för att Windows är bångstyrigt, så kanske du borde fundera över om det inte är Windows du borde sluta med i stället?

Men funkar det i Windows 7 begriper jag inte varför du har W8. 

I hackarkretsar brukar man säga: Om det funkar, så försök inte laga det.

Kajsami
2014-09-14 13:19
#4

Jag har Windows 7 i min lilla minilaptop som jag bara använder på resor för att den är så liten, så den vill jag ju inte använda som reguljär dator bara för att sortera bilder, vilket ju också blir bökigt när skärmen är så liten.

Det är ju egentligen inte bara bilder man vill byta plats på ibland, utan även wordfiler och annat, så snacka om att ha köpt grisen i säcken när man köpte den här datorn som man trodde skulle vara bra. Intel Core i5, USB3 och idel bra specifikationer. Och så kan man inte ens göra det mest grundläggande med den!!! 

Om funktionen ligger dold, är det någon här som vet hur man kan få fram den?  Eller hur man kan ta reda på hur man får fram den? 

Vad är det för Adobe-program man kan använda för att sortera bilder då? Jag behöver ett extremt lätt program för att jag skall kunna använda det.

Inkanyezi
2014-09-14 13:48
#5

Inga av programmen från Adobe är extremt lätta.

Det program som föredras av seriösa fotografer är Lightroom, och man använder då främst RAW-filer från kameran. Programmet har verktyg för att sortera på olika sätt, men enkelt? Nej, inte enkelt på något sätt, men kraftfullt, ja.

Om man kroknar på Irfanview är det väl egentligen bara Picasa som kan komma ifråga.

Kajsami
2014-09-14 14:25
#6

Picasa har ju en fördel genom att man kan skriva metainformation om bilderna, som kommentarer och så och det har jag alltid velat kunna göra, men nackdelen är ju istället att man inte ens kan hitta sina bilder. Letade som en galning förut när jag testat Picasa vid flera tillfällen, men inte hittade de bilder jag ville ha, och som jag vet finns på hårddisken. Istället hittade jag en massa andra bilder där som inte ens är riktiga bilder, utan bildomslag till cd-skivor som av någon anledning hamnat på Picasa. Så det programmet är ju hur skumt som helst. 🤔

Blir väl till att ge upp den här fina 5000-kronorsdatorn och inse att jag gjort ett felköp och skaffa en med Windows7 istället, för WindowsXP är väl på väg att gå i graven. 

När jag köpte den här datorn så hade jag specifikt som krav att man skulle kunna hantera bilder på den, så jag har ju verkligen blivit lurad. 😕

Annons:
Inkanyezi
2014-09-14 14:29
#7

Man märker mapparna där bilderna man inte vill se finns, så är Picasa ett mycket bra verktyg för att hitta alla sina bilder. Till skillnad från de flesta andra program funkar det i efterhand och letar upp alla bilder som finns på alla hårddiskar, och sedan presenterar det bilderna överskådligt.

Överskådligheten skäms så klart av att det kan finnas väldigt många bilder, men om man lär sig programmets olika möjligheter till att se selektivt, kan man plocka russin ur kakan ganska enkelt.

Men jag fattar inte riktigt varför du ser det som att Windows 8 skulle vara en del av datorn. Det är ju en alldeles utmärkt dator att installera sjuan på, så det är inte svårare än att lägga in Windows 7 om det är vad du vill ha.

Kajsami
2014-09-14 16:15
#8

Nu har jag googlat lite om Picasa innan jag laddar hem det här på min nya dator, men det verkar väldigt svårt. När man gör ändringar inne i Picasa så kommer inte ändringarna med om man kollar på bilderna i andra program, utan att man måste "exportera" bilden först. Och då måste man ju lära sig hur man gör det. Jag fattar ju noll.

Och så pratas det om att "importera" bilder - och det minns jag att programmet frågade om förut när jag hade det på gamla datorn förut och jag fattade verkligen noll. 

Picasa verkar ju så svårt att man måste gå en kurs först för att lära sig det. Det känns ju hopplöst. Man blir så ledsen och nedslagen när man läser om programmet för att ge det en chans och man inte fattar ett dyft. Och funkar det ens med Windows 8? Det står Windows Vista som senaste operativsystem som det stödjer.

Att byta operativsystem på en dator borde väl säkert gå att göra, men jag kan ju inte sånt. Och jag vill inte betala flera tusen för ett operativsystem, då är det ju lättare att köpa ny dator, begagnad dator då.

Inkanyezi
2014-09-14 17:25
#9

Med din uppgivna attityd kommer du att stå inför precis samma problem hur många gånger som helst, eftersom du inte kan styra hur dina leverantörer hanterar systemet, vare sig det gäller tredjepartsprogram eller operativsystem.

Inse att man faktiskt måste lära sig hantera datorn för att få nytta av den. Det finns inte någon genväg, och att du har kunnat göra en ovanlig sak tidigare och vill komma tillbaka till samma sätt ändrar ju inte på nyare system. Om det går på det äldre, så finns faktiskt fortfarande möjligheten att installera Windows 7 på den maskin du har och fortsätta köra en tid, men du kommer ändå så småningom till vägs ände med det systemet. Och XP är som du förstår bara att glömma.

Det finns också andra system för att hantera bilder, och andra program, och din dator duger alldeles utmärkt till att hantera bilder. Du har inte blivit lurad, utan det är bara du som lurar dig själv med din uppgivna attityd.

Jag håller med om att Windows 8 inte är särskilt kul, men det finns vägar att komma runt de flesta problemen. Det är ett stabilt operativsystem med ett vanvettigt gränssnitt i grundläget. Själv har jag inte använd Windows särskilt mycket sedan 2006 och jag är ganska glad att jag slipper. Men också jag har tvingats lära om när nya webbsidor helt enkelt inte funkar på gamla datorer.

Du har fått tips om ett vettigt program för att sortera bilder, utöver det du redan har provat, Irfanview, och det finns säkert fler.

Att importera är att hämta bilder, inga konstigheter alls. Det gör man i alla program som hämtar bilder från medier som man stoppar in i datorn. Själv använder jag inte något sådant program, utan jag använder min filhanterare. Det går precis lika bra, och i Picasa behöver man inte importera någonting. Allt du har på hårddisken kommer att visa sig i Picasa.

Jag förutsätter att Picasa fungerar i Windows 8, det finns inget skäl till att det inte skulle göra det. Själv använder jag det i 64 bitars version för Linux, men jag kan inte få senaste versionen, eftersom den inte finns för mitt system ännu. Däremot kan du få den till Windows 8.

Kajsami
2014-09-15 00:59
#10

Jag är lite uppgiven för att jag är IT-analfabet och lite allmänt tröglärd när det gäller just datorer och sånt tekniskt.  Om man befinner sig på en väldigt låg nivå när det gäller datorer så är det inte lätt att plötsligt tvingas hantera ett jättekomplicerat program.  Jämför det med att du kanske skulle ställas inför en uppgift att läsa hebreiska tidningar utan att ens kunna språket. Att lära sig språket för att kunna förstå tidningarna blir ju då ett jääääätteprojekt. 

Att kunna byta plats på bilder och mappar tycker jag verkligen inte är något ovanligt. Det ser jag som högst grundläggande funktioner.  Att inte kunna hantera bilder riktigt på ett bildvisningsprogram tycker jag är extremt anmärkningsvärt. 

Jag laddade hem Picasa iallafall, för Windows8 som jag hittade, men det var nog ändå ett misstag för nu har jag nog fått en massa virus på datorn. AVG (virusprogrammet) säger att de har hittat 193 fel och enda sättet att reparera dessa är att köpa deras Pro-funktioner, vilket jag inte tänker göra. Och sen får jag upp en massa reklamfönster och skit när jag går in på olika sidor. Ibland kan man inte ens trycka bort dessa reklamrutor, utan man tvingas stänga ner hela fönstret och försöka igen. 

Jag vet inte hur jag skall få bort dessa virus eller vad det är som skapar dessa reklamfönster överallt. Vet inte om det räcker med att avinstallera Picasa.  Eller så är datorn helt paj, så jag får köpa ny dator igen. 😟

ru4real
2014-09-15 01:59
#11

Jag fattar faktiskt inte hur du har kunnat "flytta" bilder och få dem sorterade i olika ordningar utan att byta namn på filerna? Windows (alla versioner) har alltid sorterat filer på antingen namn, storlek, ålder, skapat datum, extension och andra fasta kriterier. Mig veterligen har den aldrig funkat att dra och släppa saker i utforskaren för att sortera i grupper (om du inte har använt ngt annat program för detta).

Och som Inkan säger, du måste faktiskt ta ett tag och lära dig de verktyg du vill använda dig av. Det gör man ju med alla andra verktyg, Hur har du gjort med din(a) kameror? Bara plåtat rakt av utan att ändra inställningar?

Och var ngn stans hämtade du picasa? Det skall göras från googles egna sidor, inte ngn annan stans. Här t ex: http://picasa.google.com/intl/sv/ Då får du inga virus eller andra konstigheter. Och; se till att ha ett bra och uppdaterat antivirusprogram. Annars blir det sådär igen. Och picasa är nog bland de enklaste programmen för att hantera stora mängder bilder som finns där ute.  Det saknar en massa funktioner, men det tar det igen på sin enkelhet.

Kajsami
2014-09-15 16:23
#12

Jag blir förvånad att #11 inte känner till funktion att ändra plats på bilder. Har du inte testat någon gång? Man markerar bilden, drar den med musen där man vill ha den och släpper.  Det är ju en av de mest viktigaste funktionerna i bildhantering, tycker jag. 

När jag jämför bilder för att se vilken jag skall ha kvar av snarlika bilder så vill jag ju ha dem bredvid varandra. Annars måste jag ju först öppna ena bilden, sen trycka på "nästa bild" tjugo gånger innan man hittar den andra bilden och sen trycka på "tidigare bild" tjugo gånger för att komma tillbaka till förra bilden igen. Mycket lättare då att placera snarlika bilder bredvid varandra.

Jag har nog för mig att jag laddade hem Picasa via Google. Det stod Google på länken  iallafall. Det står Produktversion 3,9 på den och det står Google i programmet. Har avinstallerat det nu, men reklamskiten är fortfarande kvar.  Jag kan alltså inte öppna vissa internetsidor utan att få upp en massa reklamsidor ovanpå. Och när jag skall skrolla ner på en sida så kommer rutor med reklam och täcker skrollisten så man alltså inte kan göra någonting. 

Vad skall jag ta mig till?????????

ru4real
2014-09-15 17:04
#13

Fast reklamen är inte google's fel. Jag har installerat picasa massvis m ggr, och aldrig fått reklam så den kommer nog från ngn annan stans.

Skaffa ett bra antivirusprogram så kan du nog fort bort reklamen.

Annons:
Taurus
2014-09-15 17:09
#14

Jag har Windows 8.1.
Har laddat ner det här programmet.
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Där kan jag flytta på bilderna och dom ligger kvar tills nästa gång jag öppnar det.

Du kan ju testa det. :)

yeahsica
2014-09-15 17:16
#15

Jag tror att dom har tagit bort den möjligheten i Windows 8, ja. Det går att fixa på egen hand genom att ändra i .bat-filer men det är nog ingenting du ska ge dig på om du inte vet vad du gör. Däremot går det att ge bilder  taggar och det kanske kan vara ett alternativ? Man kan tagga flera bilder samtidigt så det borde väl ta ungefär lika lång tid som att flytta runt bilderna manuellt.

Kajsami
2014-09-16 22:11
#16

Har varit hemma hos brorsan idag som fick hjälpa mig att ta bort virusskiten som kom med Picasa då jag inte rådde på det på egen hand. Han har inte Windows 8 själv, men googlade runt om bildflyttande och Windows 8 verkar ha tagit bort den funktionen, som funnits i tidigare Windowsversioner. 

Han visade hur man kunde ge bilder taggar och sortera efter det (som #15 skrev om) och så laddade han hem Picasa på nytt åt mig och hjälpte mig att få bort alla irrelevanta olika foton som visas där, så att jag bara ser mina bilder. Så nu verkar väl det programmet något mer användarvänligt iallafall. Och det funkar bra att byta plats på foton, såg jag också. Så nu hoppas jag att jag skall kunna använda Picasa. 🙂

Programmet som Taurus rekommenderade, Faststone eller vad det hette skall jag också kolla upp sen, och så får vi se vilket det blir jag använder långsiktigt. För nu kan jag ju inte längre använda Windows bildvisare för bildhanteringen.

Upp till toppen
Annons: