Annons:
Etikettinternet
Läst 563 ggr
cookies
2014-09-13 22:17

Top level domain

Tjena!

Tänkte bara kolla om det finns någon faktisk betydelse om jag som privatperson skaffat en hemsida "xyz123" och sedan om den slutar på .com .se .net .org ? Sidan jag har tänkt att skapa är bara en "random" sida, sådant jag bara vill slänga upp blandat med saker till ett spel.

Finns det någon som helst reglering eller kan man ta .com om man vill? :)

Tack! :)

Annons:
Zepp
2014-09-13 22:51
#1

*.com betyder egentligen att det är en  kommersiell.

Och den huvuddomänen administreras av någon.

.com (av engelska commercial, ’kommersiell’) är en generisk toppdomän[1] Det var en av de första toppdomänerna och skapades ijanuari 1985 tillsammans med domänerna edugovmilnetorg och arpa. .com och har växt till den mest använda toppdomänen. Den uttalas ofta som punkt kom eller som engelska dot com, och finns på det sättet i det vardagliga språket. Det finns inga begränsningar vem som får skaffa .com-adresser. Domänen var tänkt för vinstdrivande företag, men används både av företag, föreningar, privatpersoner och lite av varje sorts ägare. USA:s regering anser sig äga denna toppdomän och tar ibland över domäner som ägs av utlänningar och bryter mot USA:s lagar till exempel om copyright.[2][3] Företaget Verisign hanterar registreringar på uppdrag av regeringen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/.com

Tror det kostar mer än simplare domäner?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cookies
2014-09-14 09:47
#2

den kostar cirka 30kr mer om året än .se där jag kollade så det var inte så stor skillnad :)

Upp till toppen
Annons: