Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1040 ggr
LinaLj
9/15/14, 9:06 AM

Tips om grafikkort

Jag behöver uppgradera mitt grafikkort man känner att jag inte alls är insatt i ämnet. Minimi krav är att grafikkortet 128 MB grafik ram och att det stöder Pixel Shader 3.0. Jag har en compaq dator om det nu har betydelse. Så vad ska jag satsa på för grafikkort?

Annons:
[VSK]
9/15/14, 9:13 AM
#1

Först och främst så bör du ta reda på vilken slot ditt moderkort har för grafikkortet innan du kan få hjälp.

Inkanyezi
9/15/14, 9:19 AM
#2

Jag hade tänkt skriva något liknande som VSK, men det är kanske inte helt enkelt. Det smidigaste är att du talar om precis vilken dator du har, alla små siffror och bokstäver som hänger ihop med modellen, så kanske det går att luska ut vilken slags kort man kan stoppa i.

Ett annat sätt är att du öppnar lådan och tittar på moderkortet vad det heter. Kanske allra bäst om du skickar en bild på moderkortet.

Om din dator har inbyggd grafik, vilket är mycket vanligt, så finns det en tom sådan där "slot" som VSK frågar efter, och det är den som är närmast processorn. Den som är längst av allihop för det mesta. En bild säger mer än tusen ord, men om du kan få en bild där man ser typen på moderkortet, och den där sockeln (slot), så är det guld värt om du ska kunna få tips om grafikkort.

LajvKrattan
9/15/14, 9:20 AM
#3

Det där är väldigt låga krav så de flesta diskreta (dedikerade) grafikkort kommer att fungera. Vad har du för budget?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LinaLj
9/15/14, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Datorn är en Compaq dc7700p SFF . Jag bifogar en bild på sloten för grafikkortet. Jag har redan ett grafik kort som skulle funka men problemet är att baksidan inte passar till datorn. Dvs den delen som syns på utsidan är för lång för chassit.

#3 Runt en tusenlapp hade jag tänkt men jag blir ju inte ledsen om jag kan komma undan billigare.

[VSK]
9/15/14, 11:41 AM
#5

#4

Då får du skaffa annat grafikkort med kortare bracket. Se bara till å tänka på att din nätdel skall orka driva det samt att du inte får bastuvarmt inne i lådan.

Ladydragon
9/15/14, 11:44 AM
#6

är det denna datorn  du har länk

i så fall är det PCI-express du ska kolla efter när det gäller grafikkort och det är den vanliga standarden just nu….

har rätt dålig koll på grafikkort men kolla runt lite och välja utifrån det du behöver 

#4 den beskrivningen förstod jag inte mycket av men förhoppningsvis så är det inte en AGP slot för då har du lite problem…det är en äldre standard och det kan bli väldigt svårt att hitta ett sådant grafikkort tyvärr

Annons:
[VSK]
9/15/14, 11:49 AM
#7

#6

Jag tolkade det som baksidan av kortet där skärmkontakt mm sitter på.

Gissar på att TS låda är lågprofil.

Taggeman
9/15/14, 1:53 PM
#8

Det verkar va en ca 8 år gammal dator. Tror att den är seg därför o den har inte mycket minne i grunden.  Att sätta in ett nytt grafikkort i den här gamla datorn kan bli svårt för den jobbar tillsammans med minnet och man behöver nog en ny transformator för att driva den med.

Oftast så har sådana här färdiga byggen dom billigaste komponenterna för att klara den uppgiften dom är gjorda för.

Jag skulle börja med att byta minne om det inte är gjort till minst 2G helst 4G så ska det nog kunna bli bättre snurr på datorn.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00805095.pdf

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

LajvKrattan
9/15/14, 5:45 PM
#9

Det här grafikkortet uppfyller kraven och kostar 250 kronor inklusive frakt.

#8 Jag gissar att grafikkortet behövs för att kunna spela ett visst spel, inte för att snabba upp datorn i övrigt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Zepp
9/15/14, 8:30 PM
#10

Har en liknande dator hemma.. det gick inte att byta grafikkort på den!

Jag ser gamla PCI.. PCI express och antagligen AGP.

Som regel sätter man expansionskort på ett separat kort som är vinklat mot moderkortet i sådan Small Factor datorer!

Det är inte lönt att mickla med sådana.. ett billigare och bättre alternativ är att köpa en bättre begagnad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
9/15/14, 9:40 PM
#11

Här finns detaljerad information om datorn:

http://www.levnapc.cz/ProductsFiles/dc7700-servisni-manual.pdf

Den ska ha ett lågprofils PCI Express grafikkort.

LinaLj
9/17/14, 4:57 PM
#12

Tack för all hjälp. Jag har beställt hem grafikkortet ovan och vi får se hur det funkar. Hoppas på det bästa

Upp till toppen
Annons: