Annons:
Etikettwindows
Läst 3937 ggr
beem
9/28/14, 7:44 PM

CCleaner registerstädare

Jag har kört CCleaner på min dator med Windows 8.1.

Under registerstädare får jag upp  massor och en möjlighet att reparera valda problem.

Ska jag gör det eller hur ska jag tolka detta ?

1 delad DLL-fil saknas.

2 oanvänd filändelse

3 ogiltig originalikon

4 öppna med programproblem

5 Active X/com problem

6 Saknad type Libhänvisning

7 Problem med sökväg till program

8 Installationshänvisningsproblem

9 Utgången programnyckel

10 Ogiltig  brandväggsregel


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[VSK]
9/28/14, 11:07 PM
#1

Innan du städar så se till så du har en backup av systemdisken på annan hårdisk och spara registerfilerna som det kommer fråga på i cc, sen är det bara att köra på i 99% av fallen. Dock på egen risk så klart. Glary utilities är bättre enligt mig än cc.

Ladydragon
9/29/14, 2:52 AM
#2

Själv kör jag CCleaner minst 1 gång per månad och jag har aldrig haft problem med vad CCleaner vill rensa bort…som som T.S nämner 

men som #1 skriver det är en mycket god idé att se till att CCleaner gör en registerkopia innan städningen ifall något går fel

ru4real
9/29/14, 9:47 AM
#3

Alla saker som TS radar upp är helt säkra att låta CCleaner hantera, det enda jag kan se som ngt att anmärka på är att den vill ändra en regel i brandväggen. Men det gör den troligtvis till ngt säkrare iaf.

beem
9/29/14, 9:50 AM
#4

Tack för mycket bra svar av alla.

Nu  vet jag bättre hur jag kan göra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
9/29/14, 1:33 PM
#5

#1 På vilket sätt är Glary utilities  bättre. Jag kanske borde testa det men berätta gärna.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
9/29/14, 2:08 PM
#6

#5

Det städar nåt sånt fruktansvärt mkt effektivare.. Kör cc först sen Glary sen så får du se.

Annons:
beem
9/29/14, 6:52 PM
#7

#6 Aha ja det låter ju bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
9/29/14, 11:38 PM
#8

De rensar lite olika saker.. men hur som helst de skrapar mest på ytan av registret.

Jag brukar köra Glary först så får CCleaner ta resten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
9/30/14, 6:24 AM
#9

Glary låter bra. Angående win registret så är det MYCKET bra att göra kopia på den då och då. Har haft ett par win krascher då operativet helt havererat. Använde Linux på USB-sticka o startade datorn på den för att sen leta rätt på en mycket gammal registerkopia. Men bättre än ingen alls.

Zepp
9/30/14, 8:52 PM
#10

Eh.. det e det man har återställningspunkterna till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JonasDuregard
10/1/14, 4:08 PM
#11

Vad är det ni hoppas uppnå genom att radera några enstaka registerposter?

Zepp
10/1/14, 6:55 PM
#12

#11

Slippa leta i registret och försöka begripa vad som är knas.. när det väl är knas!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JonasDuregard
10/1/14, 9:23 PM
#13

#12 Vad för slags knas förväntar du dig att det löser?

Jag kan lika väl tänka mig att det introducerar nya problem.

Annons:
[VSK]
10/1/14, 9:32 PM
#14

#13

Varför skulle en registerstädare åsamka nya problem?

JonasDuregard
10/1/14, 9:41 PM
#15

#14 Av samma anledning som att det skulle vara fel där från början antar jag, att man ändrar det på något sätt som inte är avsett. 

Och när man städar finns det alltid en risk att man råkar slänga något som man behöver 🙂.

Zepp
10/1/14, 9:53 PM
#16

Det är lite som att städa hemma.. man vill inte ha gammalt skräp liggande överallt.. det gäller registret oxå.

Så som dagens operativsystem fungerar så är det en massa fel i registret.. det registreras en massa tillfälliga saker hela tiden.. och de tas inte bort automatiskt.. det är fel på instalationsprogramen.

Har alldrig någonsin haft något problem med varesig Ccleaner eller Glarry.. de är skottsäkra.

Lägger in Ccleaner på alla datorer jag lägger händerna på på jobbet, det sparar mig en massa besvär.. främst tid.

För övrigt.. när städade du sist.. både bostad och dator?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
10/1/14, 9:55 PM
#17

#15

Det värsta som finns är ett fragmenterat register med massor med fel och brister.

JonasDuregard
10/1/14, 10:10 PM
#18

#16 "Det är lite som att städa hemma.. man vill inte ha gammalt skräp liggande överallt.. det gäller registret oxå."

Den liknelesen kräver ytterligare förklaring. Jag förstår varför man städar hemma, men varför vill man ha ett "rent" register?

"Så som dagens operativsystem fungerar så är det en massa fel i registret.. det registreras en massa tillfälliga saker hela tiden.. och de tas inte bort automatiskt.. det är fel på instalationsprogramen."

Och vad, konkret, är fördelen man får av att ta bort dem manuellt?

"För övrigt.. när städade du sist.. både bostad och dator?"

Bostaden kunde behöva ett svep, mitt register är ostädat men fungerar utmärkt ändå 🙂.

#17 Jag håller inte med om att det är det värsta som finns. Vilka konkreta svårigheter anser du att du får av det?

[VSK]
10/1/14, 10:11 PM
#19

Nu har Jonas tråkigt 🤦‍♂️

JonasDuregard
10/1/14, 11:18 PM
#20

#19 Vad menar du? 🤔

Du behöver inte svara på mina frågor om du inte vill, men varför bli otrevlig över en sådan här bagatell?

Annons:
Aniara14
10/2/14, 11:38 PM
#21

#0 beem, innan du eller nån annan beslutar er för att börja städa i registret, så tycker jag att ni först ska noggrant läsa igenom det som står i dessa tre länkar:

CCleaner - is it good or bad?!

Microsoft Support om register städning

Är register städ program nödvändiga?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ladydragon
10/3/14, 1:32 AM
#22

#21 haha förlåt men alltså allvarligt talat…dina länkar är inget annat än lite skrämselpropaganda och hur man kan man ens länka till ett forum? vore väl bättre att länka till bra artiklar som verkligen ger nån information 

o inse faktum att Microsoft skiter fullständigt i sina användare oavsett vad som gör med sina datorer….

vad jag får ut av den mycket lilla information som dina länkar gav så är det typ använd vad du vill för program men se till att du förstår programmet inte laddar ner det var som helst och ser till att gör backup på registret…..

själv tänker jag fortsätta använda CCleaner med gott samvete!!

beem
10/3/14, 9:55 AM
#23

#21 Jag har inte vågat börja än. Ska titta igenom länkarna.

Tack så mycket för länkarna.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

JonasDuregard
10/3/14, 10:13 AM
#24

#22 Här då (följ även länkarna):  http://lifehacker.com/5482701/whats-the-registry-should-i-clean-it-and-whats-the-point

Det är lätt att hitta andra artiklar som är negativa mot registerstädning på ungefär samma grunder.

Tycker följande formulering är tänkvärd: "If you disagree with my assessment, I'd like to issue you this challenge: Before calling me out, why don't you be the first person to ever have real-world benchmarks proving that registry cleaners make a substantial difference in your system performance. I won't hold my breath."

Jag tror inte det är särskilt farligt att städa sitt register, jag tror det vanlgtvis inte har någon mätbar effekt över huvud taget.

Du kanske vill berätta vad du uppfattar att du får för fördel av att städa registret. Är det ökad prestanda du är ute efter? Jag kan tänka mig att det hade varit ett giltigt argument för 15 år sedan eller så, men knappast idag.

ru4real
10/3/14, 10:33 PM
#25

Att städa registret var nog en bra grej att göra innan t ex win nt 4.0, men efter det behövs det inte. Systemet blir inte snabbare eller stabilare (men det känns nog bra).

[VSK]
10/3/14, 11:08 PM
#26

NT 3.51 om jag minns rätt….

ru4real
10/4/14, 10:53 AM
#27

3.51'an var ganska hemsk att jobba med vad jag kommer ihåg :)

Annons:
[VSK]
10/4/14, 10:56 AM
#28

😃

Zepp
10/4/14, 4:03 PM
#29

Ja altså.. som redan sagts och blötts.. det spelar mindre roll att städa registret.. det är heller inte farligt!

Det är vad jag  menar.. jag städar mitt hem oxå, slänger tex  saker som inte längre används osv!

Av den enkla anledningen att de inte längre behövs.. eller helt enkelt att det känns bra att ta bort alla spår av sådant jag inte längre vill ha.

Gäller för övrigt cookies oxå.. eller rättare sagt mest dem.

Såå.. i mitt register vill jag helst att sådant skall förekomma som jag själv valt att det skall förekomma kopplingar till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: