Annons:
Etikettinternet
Läst 499 ggr
_Fisken
2014-10-03 18:44

Smyg med cloud sync på jobbet :-)

Det var ett herrans liv på IT-avdelningen (företag > 500 pers) när jag började köra Dropbox programmerare som jag är! De såg väl nån stapel i nåt statistikprogram steg och det var ju lilla jag. Fick  bannor av IT-chefen. "Dropbox är faaarligt!" sades det. "Osäkert! Det sitter hackare och hackar som tusan i Indien".
Nu tog jag hem datorn (laptop) och synkade några mappar från min Google Drive istället via min egen Wifi. De mindre ändringarna i mapparna på jobbet kanske döljs bland all annan statistik från Google. 

Vi ska inte snacka säkerhet vad gäller intrång och industrispionage. IT har inget att säga om att hela FoU skickar allt de har via okrypterad mail - det enda som finns i komm.väg. Inte nåt snack om kryptering då inte. Istället är IT bara inriktade på Driften och affärssystemet. Inget annat. Så säkerheten gäller "driftsäkerheten". 

Annons:
ru4real
2014-10-04 10:55
#1

Låter som IT-chefen inte har ngn som helst koll på vad h*n snackar om. Dropbox är ju ofarligt och ett lysande verktyg. Men som du säger, en organisation som skickar viktiga mail okrypterade har inte så stor kunskap om vad fan de pysslar med.

_Fisken
2014-10-04 11:19
#2

De hade ett stort virusangrepp 2005 och då skrevs en IT-policy. Den tillgodoser driften, dvs driften av affärssystemet och mail-trafiken. Alla andra försök (oftast från mig) att skaffa in mjukvara som är mer eller mindre ett krav stoppas. Jag har bett dem om att klargöra i IT-policyn hur förhållningssättet ska vara gentemot molntekniken - men det görs inte. 

De babblar om MS Sharepoint men det babblas bara. Inget händer. Under tiden måste jag producera produkter (mättekniska system. Program etc) tillsammans med externa konsulter.  Den miljö jag och de externa medspelare jag har är Lotus Notes Mail. Maila??? Det funkar inte. Vi måste ha en gemensamt arbetsyta. Nu blev det Google Drive. Har läst lite om Boxcryptor….den lägger ett ytterligare skydd utanpå filerna.

ru4real
2014-10-04 18:42
#3

Alltså, MS Sharepoint är väl det hemskaste som MS har släppt på länge. Det känns som ett extremt otympligt skal till det vanliga filsystemet, med möjlighet att spåra ändringar och in/utcheckning av dokument. Men det är trögstyrt, hopplöst att administrera och ett helvete att mata in mer än 10 dokument i. 

Men gemensam arbetsyta, har ni kollat på git? Enkelt och smidigt sätt att arbeta tillsammans på, lite pyssel i början, men det har fördelen med att ha en interndatabas på din dator, det den synkar är ändringarna. VIlket gör att man kan arbeta offline, för att sen checka in det som man har arbetats med. Funkar i de flesta os (MS, linux, unix, mac, android osv).

https://try.github.io/levels/1/challenges/1 och 
http://readwrite.com/2013/09/30/understanding-github-a-journey-for-beginners-part-1

_Fisken
2014-10-04 21:15
#4

Ska definitivt göra det. Jag skrev till cheferna om att vi måste se efter får egen IT-miljö och inte lita på att IT gör det - för det gör de inte. NÅT måste vi ha!

Upp till toppen
Annons: