Annons:
Etiketthårdvara
Läst 938 ggr
Tronix86
10/11/14, 5:24 PM

problem med hårdisk

Finns det något sätt för att ta reda på när en hårdisk behöver bytas ut?

Annons:
Zepp
10/11/14, 7:47 PM
#1

Ta reda på MBF för din disk och byt innan detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JonasDuregard
10/11/14, 9:31 PM
#2

#1 MTBF menar du.

Jag är inte övertygad om att det är något bra mått i det här fallet. Kolla till exempel på den här: https://www.komplett.se/wd-re-enterprise-4tb/759544

MTBF på 1.2 miljoner timmar, eller drygt 130 år Glad. Att byta inom 130 år är så klart bra, men en lite snävare riktlinje kunde vara på sin plats.

#0 Att försöka lista ut om just du har oturen att just din hårddisk är den som går sönder nu istället för om hundra år är inte alldeles enkelt. Om din (mekaniska) hårddisk börjar göra konstiga ljud är det antagligen bra att byta ut den, eller så klart om den börjat bete sig opålitligt på något sätt. Det finns mjukvara för att försöka upptäcka det senare på olika sätt, och det finns guider om hur man kan ana att hårddiskar är på väg att dör, i stil med den här: http://www.makeuseof.com/tag/5-signs-hard-drive-lifetime/

Men korta svaret är nog att man aldrig kan veta. Spara därför kopior av allt som är viktigt, till exempel i drop-box eller liknande.

[VSK]
10/12/14, 8:14 AM
#3

TS

Du nämner ej om det är en mekanisk hårddisk eller SSD, men S.M.A.R.T "skall" hålla koll på diskens mående till viss del.

Det aktiverar du i BIOS (eller liknande).

HD Tune Pro är ett testprogram som jag tycker är mkt bra att testa diskarnas kondition med.

Ladydragon
10/12/14, 1:07 PM
#4

#3 bara ett litet påpekande du länkar till ett program som kostar pengar….

men det finns oxå en annan version av programmet HD Tune som är gratis Länk

Själv har jag använt HD Tune i flera år och tycker det är ett vettigt program använder det mest för att hålla koll på hårddisk temperaturerna men det går oxå att kolla hur Hårddisken mår och hos mig har det alltid stämt….

[VSK]
10/12/14, 1:13 PM
#5

Står "free trial" och det räcker långt för att titta över diskarna 🙂

Upp till toppen
Annons: