Annons:
Etikettövrigt
Läst 998 ggr
Zakaraa
2014-10-12 18:51

Hemsida på egen server?

En sak jag aldrig fick lära mig när jag läste IT media är hur man gör för att hålla sin hemsida på en egen server.

Vi har en spelserver hemma och far min föreslog att jag skulle ha även min hemsida där men ingen av oss vet hur man går till väga för att göra detta.
Hur bygger jag hemsidan och hur får vi den att fungera på vår server här hemma?
Känns som ett bra alternativ för att slippa en massa utomstående kostnader från hotell osv.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Inkanyezi
2014-10-12 19:11
#1

Hemsidan bygger man på samma sätt oavsett vilken server den ska ligga på. Att ha en egen server hemma betyder att man har i stort sett två vägar att presentera den på nätet. Endera kan man skaffa en egen linje in, eller använda en vanlig ISP och se till att man endera får ha en fast IP eller dynamisk DNS. Utöver dyn.com finns andra möjligheter: http://lifehacker.com/the-best-free-alternatives-to-dyndns-1561556205

En förutsättning för att det ska fungera är att man har en förbindelse som inte kopplas ner när ingen trafik pågår, så det förutsätter att man har en kabelförbindelse som inte växlar IP medan den är öppen eller trådlöst ständigt uppkopplat. De flesta trådlösa fungerar inte, eftersom de kopplar upp bara när det finns trafik ut, och inte har någon IP tilldelad när de är nerkopplade.

JonasDuregard
2014-10-13 09:23
#2

#0 Om du har den som spelserver, betyder det att ni redan har löst DNS frågan, alltså att servern har en användbar internet-adress ni kan nå den på utifrån? Annars hänvisar jag till #1.

Det du sedan behöver är att installera en webserver. Det finns ett antal olika att välja mellan. Jag tror WAMP är ett populärt val för Windows (som jag gissar att en spelserver använder), det är gratis och förutom själva webservern innehåller den en databasserver och PHP (som behövs för de flesta webramverk, typ WordPress).

Upp till toppen
Annons: