Annons:
Etikettövrigt
Läst 969 ggr
Cindy-
10/12/14, 8:25 PM

Någon som kan hjälpa...?

Jag har ett problem som jag haft nu i ett par år.

När som helst då jag sitter och jobbar med bilder så försvinner musen. Även ritplattan och tangentbordet så jag kommer ingenstans och är då tvungen att stänga ner datorn brutalt på OFF knappen. Och det är såklart inte bra för datorn.

Jag är ju inte direkt kunnig på sånt här så jag tänkte prova här om det finns någon som kan ha en förklaring eller tanke om vad det kan vara för fel.

Tacksam för svar.

Annons:
[VSK]
10/12/14, 8:51 PM
#1

Verkar som drivrutinerna för USB dummar sig.

Prova installera senaste drivisarna till ditt moderkort.

Inkanyezi
10/12/14, 10:57 PM
#2

Och att musen dör ska inte tvinga dig till brutal avstängning.

Bra operativsystem kan stängas av genom ett lätt tryck på knappen, vilket så klart ställer till vissa problem för program som är öppna, men som flera vanliga problam klarar utan problem - dock inte bildbehandling. Det blir en städad nedstängning av systemet, men inte av programmen som för tillfället är öppna, annat än när systemet frågar om man ska spara sådant som ännu inte är sparat.

Men det finns sätt att navigera i det grafiska systemet med tangenterna, och de bör man utnyttja. Du kan alltså stänga ditt bildbehandlingsprogram städat och spara ditt arbete med tangentbordskommandon, och du kan navigera med tangenterna för att stänga andra progam du har öppna innan du startar om datorn, och på så sätt behöver du inte gå miste om jobb du redan har gjort. 

Sedan finns en workaround till om du har svårt att hitta rätt drivrutiner. Du kan ansluta en standardmus på PS2-porten om din dator har en sådan. Systemet godtar att flera möss är inkopplade, och de verkar oberoende av varandra, men på samma muspekare. Så länge du inte rör musen som sitter på PS2-porten kommer den inte att störa, men när den andra musen, som troligen är kopplad på USB, inte längre fungerar, så kan du fortsätta med den som är kopplad till PS2.

Cindy-
10/13/14, 6:18 AM
#3

Tack för era svar.

#1 Jag ska kolla drivrutinerna.

#2 Problemet är att jag kan inte använda tangenterna. Tangentbordet slutar också att fungera. Samt ritplattan, så även pennan dör. Både tangentbordet och ritplattan lyser dock fortfarande men slutar fungera samtidigt som musen dör.

PS2 port vet jag ingenting om. Det måste jag kolla.

Cindy-
10/13/14, 6:29 AM
#4

Nu har jag kollat drivrutinerna på mus, tangentbord och ritplattan och det visade sig att jag har de senaste drivrutinerna.

[VSK]
10/13/14, 7:50 AM
#5

#4

Jag hade lite bråttom och var lite otydlig… Drivisar för USB finns antagligen i drivrutinspaket för chipset. Alltså för moderkortet, ej själva musen.

Kolla vad du har för moderkort och googla på det. När du ändå håller på så kan du uppdatera grafik och ljud oxå. 

Du kan ju även kolla ditt moderkorts BIOS så det inte finns bugg där, isf så får du flasha om BIOS (om du kan/vågar) men det ser du när du kollar de olika versionerna vad diverse ny version åtgärdar.

Du kan även stänga av så att inte strömsparfunktionerna kan påverka USB, vilket du gör i enhetshanteraren och för respektive hårdvara där.

Vet ej vad för OS du har men gissar på nyare Windows. Där kan du enkelt kolla i systeminformation vilken BIOS du har och vilken version.

Annars kan du köra DXdiag (start/kör/dxdiag)

Ladydragon
10/13/14, 8:25 AM
#6

Nee det är inte bra att brutalt stänga av datorn på det viset så undvik detta 

som övriga skriver det låter som om det är USB relaterat….nästa gång det sker så koppla ur musen från den usb porten den sitter i  och byt till någon annan…förhoppningsvis så har du någon annan ledig och se om det löser problemet 
eventuellt kan det oxå räcka med att bara dra ur sladden till exempel musen och sätta in den igen i USB porten 

är det en stationär dator så kan det oxå hjälpa att koppla in en mus på en PS2 port 

ett annat alternativ kan vara att prova med en USB hubb och ansluta tangentbord mus m.m direkt till hubben för då behöver du bara 1 USB port från datorn och förhoppningsvis så funkar i alla fall en USB port korrekt

Annons:
Inkanyezi
10/13/14, 8:50 AM
#7

Jag läste slarvigt. Alla dina in-enheter slutar alltså fungera, och det tyder ju på att de är kopplade via USB.

Det kan vara någon konflikt mellan de saker som du har kopplade på USB som orsakar det, i kombination med att det är en buggig drivrutin. (Det finns alltid buggar kvar, också i de senaste.) Felet kan också vara hårdvarurelaterat, men det är otroligt svårt att få fram precis vad som orsakar sånt här.

Men som sagt, det kan finnas en chans att enheter kopplade till PS2-porten fungerar om annat knasar.

Det kan också vara så att om det handlar om konflikt mellan olika enheter på USB orsakar frysning, att du kan dra ur och stoppa i igen, och att det fungerar sedan.

Om du skulle ha någonting kopplat till PS2, så får man inte dra ur och stoppa i där medan datorn är igång, men USB är gjort så att man kan plugga i och ur. Det är alltså USB-enheter som du kan plugga ur och sedan plugga i igen.

Och om det handlar om konflikt mellan ritplatta och mus, kan det vara bättre att använda en PS2-mus, som om du har tur inte kommer att bråka med ritplattan (men de verkar på samma pekare).

[VSK]
10/13/14, 10:04 AM
#8

Men konflikt mellan de virtuella USB-portarna låter lite långsökt.

Eller är det en enhet per USB-port som TS använder?

Halvdansken
10/13/14, 2:33 PM
#9

Jag hade också problem med en USB-mus och bytte bara till en annan USBport så fungerade det. Fråga mig inte varför, det funkar nu - fint.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cindy-
10/13/14, 4:15 PM
#10

Tack snälla ni för alla kommentarer. Det uppskattas verkligen. 🙂

Zepp
10/13/14, 4:57 PM
#11

USB har en tendens att krångla.. de är känsliga för späning!

Jag har satt i USB-kort i flera datorer när de ordinarie inte vill spela med längre.

Men först, testa att byta port, sen att byta hub!

Som regel finns det två USB-nav i de flesta datorer, en på framsidan och en på baksidan.

Funkar tex de på baksidan men är lite dumma att komma åt så köp en lös USB-hub och sätt på skrivbordet, det skall då helst vara en med externa strömförsörjning.

http://www.inet.se/kategori/174/usb-firewire

http://www.inet.se/kategori/507/usb-hub?Sort=price-a

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cindy-
10/13/14, 5:54 PM
#12

#11 Tack för tipset! 🙂

Halvdansken
10/13/14, 6:37 PM
#13

Jag skiftade från baksidan till framsidan. Då fungerade det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
pcpro
10/13/14, 7:45 PM
#14

Har du testat allt de föreslår…?
- Olika USB-portar.
- En USBhub (som då ska ha egen separat strömförsörjning).
(Det  kan hända att alla dina USB-prylar drar för mycket ström tillsammans)
Har du testat att prova en eller några i taget ?
- Kollat strömsparfunktionernas inställningar.
- Uppdaterat drivrutinerna för Moderkortet.
- Uppdaterat Bios.

PS2, tvivlar jag på att du har på din , finns oftast inte på nyare datorer.
Men om du har det, så är det två runda anslutningar, oftast en grön och en lila.
De sitter baktill rätt högt upp för det mesta, baktill där alla andra anslutningar sitter.
Kanske har du isåfall nån gammal mus eller tangentbord du kan sätta i dem.
För det är en gammal typ av anslutning.
Du behöver inte sätta i båda heller om du inte vill.
Och i motsats till USB, så måste du starta om datorn för att den ska fatta att du anslutit en PS2-enhet.

Cindy-
10/14/14, 8:12 AM
#15

Tack, jag ska fixa en USB hub och kolla om det funkar bättre.

Vissa saker vet jag inte hur man gör. Tex uppdatering av Moderkort och Bios.

[VSK]
10/14/14, 8:43 AM
#16

#15

Då ska du nog inte ge dig på det om du är osäker.. Inte för att det brukar gå åt pipsvängen så ofta precis, men för säkerhets skull.

Record
10/16/14, 10:38 PM
#17

# Cindy-

Har du mobilen ansluten till USB, är det nog max vad USB-kretsarna tål, en del mobiler tar mer ström av datorn när de laddar än de får lov. Med resultat att övriga USB- anslutna enheter faller ur.

Upp till toppen
Annons: