Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1545 ggr
_Fisken
10/16/14, 10:14 PM

Datorsupport till släkt/vänner

Jag utöver gratis datorsupport/-hjälp till släkt och vänner. Jag tänker ibland att många av dem skulle må bättre av att använda sig av penna/papper och pappersfoton. De blir stressade av alla dialoger och knappar som far runt och jag tycker i tysthet att datorn är för kompicerad för dem. Sen har jag också svårt att förklara en komplicerad dator för en person som inte vet vad START-knappen är för nåt. En av dem läser inte vad dialogerna säger utan automatiskt kryssar ner texten av rädsla - trots att de borde svara OK alt. Avbryt.

Samtidigt tycker jag att de OS som finns är alldeles för komplicerade för många. Det skulle finnas en slider i OS:et där man ställde in Nybörjare/Medium/avancerat. Pust.

Annons:
Zepp
10/16/14, 10:25 PM
#1

Lägg in Teamwiever på deras dator och kör den på distans när och om något problem uppstår!

Min far kan prata i två timmar utan att kunna förklara vilka problem han har!

De vill ha en beskriving om hur göra som om datorn vore en potatiskalare!

Det är så himla enkelt.. man kikar lite här.. oså kikar man lite där.. får lite tankar och omsätter dessa.. startar om datorn.. för att se om det var lösningen på problemet!

Funkar inte ett antal sådana åtgärder gör man en systemåterställing till ett datum då det fungerade!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
10/16/14, 10:29 PM
#2

#_Fisken

Håller absolut  med dig, papper o penna skulle göra många lyckliga, som klagar på att de inte kan läsa allt på samma gång i sin iPhone, det brukar bli bättre efter första gången de glömt att säkerhetskopiera bland molnen. Min första Mobira köpte ja för trettio år sedan för 26500.-- kr, för att prata i min bil med kontoret.

_Fisken
10/16/14, 10:53 PM
#3

Hi hi. Ja, jag körde precis nu TeamViewer till min dotter i Stockholm. Hon har en HD på 260G och har nu kvar 9.5Meg. Hon undrar varför i helsike datorn går så långsamt!!! Jag skickade en länk till TV Support….Kopplade upp mig och såg att hon har 109Gig filmer!!! Och aldrig dammsugit ur ventilerna på datorn så den är snorhet. Underhåll?  "Vad sade du pappa? Vad hette det?"……
#2. Tänkte föreslå dottern och fixa DVD:er istället för att dumpa ner filmer. Men det ville hon inte alls göra!

Zepp
10/16/14, 11:07 PM
#4

Jag lägger in Ccleaner på alla datorer jag lägger händerna på.. och ibland lägger jag in särskilda mappar som skall rensas som *.*!

Sparar mig en himla massa tid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
10/16/14, 11:10 PM
#5

_Fisken

Dammsugare har förstört många datorer, men stoppa fläkten med en nål eller sticka innan du dammsuger så klarar du det med. Givetvis har du tagit ur batteriet och laddaren innan du börjar.

_Fisken
10/16/14, 11:35 PM
#6

Bra tips!

Annons:
deeman
10/18/14, 12:56 PM
#7

Och framförallt, börja ta betalt…..

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Record
10/19/14, 3:38 PM
#8

#7 deeman

Det är inte fett att sälja datorer i dag mer förtjänst att sälja HDMI-kabel, med silvertape på. På 80 talet kunde man sälja datorer i dussin till studieförbund och skolor. Nu är det "Datorn är livet" 😎

deeman
10/22/14, 1:12 AM
#9

Det är just därför du ska ta betalt för dina tjänster.😃

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Record
10/22/14, 10:16 AM
#10

#9 Deeman

Det har ja gjort i många år, har inte plats för mer pengar. 😃

deeman
10/22/14, 5:07 PM
#11

*Gött*

Då kan du del med dig till oss som inte har lika fulla fickor;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Record
10/23/14, 10:55 AM
#12

#TS

Variationer på startknappen, fanns här, min första dator, manuellt 2 st till vänster i bild.

http://www.gp.se/ekonomi/1.2525744-sex-miljoner-for-fyra-kilobyte

#Deeman

Vad gör ja nu om jag vill sälja den? Och behålla min SAAB D21 i mitt museum. 🤔 ??

Upp till toppen
Annons: