Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1229 ggr
Leakim72
2014-10-17 20:59

Ubuntu

Hej.

Jag har en gammal laptop som är väldigt seg när jag kör Windows 7. Nu har jag testat ett tag att använda Ubuntu som jag har kört från en USB sticka för att testa om det kan vara något för mig.

Tycker att allt fungerar bra men det är också ganska segt/långsamt. Kan det bero på att jag kör det via USB stickan och att detta löser sig om jag installerar ubuntu på datorn ?

Om jag nu installerar ubuntu på datorn behöver jag göra något innan det? tex avinstallera windows 7 ?

Tacksam för hjälp.

mvh Mikael

Annons:
Inkanyezi
2014-10-17 21:22
#1

Det blir segare när du kör från sticka. Det finns också en hel del andra varianter än Ubuntu att välja på. Om du vill se något som är snabbt, kan du prova någon av Puppy-varianterna. Men det beror ju också lite på vad det är som är trögt med datorn och vilka program man kör. 

Du kan behålla W7 på datorn om hårddisken är tillräckligt stor. Då byter man ut starthanteraren mot den som Linux använder, oftast Grub, och så kan man starta endera Windows eller Linux.

Eller så kan du vid installationen välja att tömma hårddisken helt och hållet och bara ha Linux på den.

Leakim72
2014-10-18 08:30
#2

Tack för svaret. Undrar lite vad puppy är? Har du några tips på vad jag kan söka upp detta och vad de heter? Mvh Mikael

Leakim72
2014-10-18 14:16
#4

tack.

ska titta på detta så fort jag är hemma igen.

Upp till toppen
Annons: