Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1981 ggr
Monkey D. Luffy
2014-10-21 01:20

Datorfilter

Jo,alltså, jag har en ganska ny hembyggd speldator. Jag har mycket bra grejor men jag har inga filter! Är det så dåligt som alla säger? Vad spelar det för roll egentligen? Borde jag försöka skaffa det?

Annons:
JonasDuregard
2014-10-21 09:47
#1

Jag antar att du med filter menar något för att hindra att damm sugs in genom datorns fläktar?

Hur användbart det är beror på om du har problem med damm eller inte. Kan tänka mig att det ligger någonstans mellan att öka livslängden på din grafikkortskylare en aning till att inte göra någon skillnad alls, beroende på var du sätter filtren och så vidare.

Det är också tänkbart att ett filter försämrar din kylning, framför allt om du inte rengör filtret. 

Att lägga några pengar på det här är antagligen slöseri. Klipp sönder ett par strumpbyxor och tejpa över metallgallret på datorns utsida möjligen, men kolla att det inte stryper lufttillförseln bara.

Monkey D. Luffy
2014-10-21 15:28
#2

Tack. Har inga stora dammproblem så jag antar att det inte behövs då?

JonasDuregard
2014-10-21 19:42
#3

Vänta ett par veckor och se om det ligger en massa damm i datorn. Det som är lite känsligt är när det letar sig in i till exempel grafikkortskylare.

Jag har aldrig satt några dammfilter på min dator, utöver de grovmaskiga metallnät som sitter i själva chassit. Men vem vet, jag kanske egentligen skulle ha behövt det, det samlas trots allt en del damm med tiden 🙂.

[VSK]
2014-10-22 17:00
#4

En dator är en otroligt effektiv dammsugare 😃

Inkanyezi
2014-10-22 17:50
#5

#4 Kanske inte så effektiv i alla fall. Under mitt datorbord brukar det samlas en hel del damm invid fötterna där man sitter. Datorn som jag nyligen bytte ut efter ungefär sju års trogen tjänst tog jag mig en titt i, och visst fanns det damm där, men inte mycket. Antagligen beror det på att den står på en hylla en liten bit upp från golvet att den inte suger i sig mer än det som cirkulerar i luften, men med strumpfötter under bordet borde det ju bli en del textildamm, och det är nog vad som har kommit in i datorn. Jag kan lova att jag har sugit in mycket mer i dammsugaren än det som hamnade i datorn.

[VSK]
2014-10-22 18:39
#6

#5

Beror ju lite på vad man har för kapacitet på fläktarna i burken oxå. Dammfilter i lådan är inte så effektiva ändå eftersom det alltid kommer in damm på nåt sätt.

Jag har väl totalt sett några hundra CFM totalt sett eller nåt sånt och det blir ju lite. För övrigt så var det med lite ironi jag skrev #4.

Annons:
Inkanyezi
2014-10-22 18:44
#7

Jo, jag förstod ironin. Min nya burk är ganska modern och drar mycket mindre ström, och därför suger den inte in lika mycket luft.

Passiv kylning är självklart bäst om man kan ordna det, så blir datorn tyst också.

[VSK]
2014-10-22 18:53
#8

#7

Ja visst är passiv kylning bäst om möjlighet finns. I min stationära burk är det rökt på två röda med enbart passiv kylning. Bärbara går att köra med passiv kylning om man kör på energiläge och bara max surfar. Faktum är att jag igår testade att surfa med IE11 istället för Chrome i bärbara och batteriernas kapacitet ökade till 28 timmar med IE11 (dubbla batterier).

IE11 har ju fördelen att man kan köra den på energiläge oxå.

Zepp
2014-10-22 21:23
#9

Det är bara för industribruk man har filter, då har man oxå en extra fläkt som trycker in luft genom filtret och skapar ett övertryck i burken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2014-10-22 21:26
#10

Övertryck bör man alltid ha för att minimera risken för varma "luftfickor". Därav kvalitetsfläktar så som Papst mm som klarar av lite mottryck.

Monkey D. Luffy
2014-10-23 00:58
#11

Jag har nog ungefär 8 fläktar och datorn står på golvet men så det räcker om jag dammsuger den ibland?

[VSK]
2014-10-23 05:41
#12

#11

Du ser ju när det blir damm. Dammsugare skall du vara lite försiktig med så att den inte avger statisk elektricitet på datorn. Jag kör med tryckluft i svag dos, och samlar upp det flygande dammet med dammsugare.

Upp till toppen
Annons: