Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 3545 ggr
Fridaaaa
2014-11-06 09:31

Reklam trots adblock

Får upp reklam trots att jag har adblock men är enbart här på iFokus av någon anledning. Har google chrome, varför blir det så?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
VildaVittra
2014-11-06 09:37
#1

Dags att uppdatera?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-11-06 09:41
#2

#1 Uppdatera vad?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-11-06 09:42
#3

Adblock

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taggeman
2014-11-06 09:43
#4

Det har hänt ibland för mig  att man kan börja få reklam efter att man har varit inne på en sida efter en längre tid. Då startar jag om sidan så är det reklamfritt igen.

Men det var ett tag sen det hände nu kan va din webbläsare. Jag använder Firefox.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Fridaaaa
2014-11-06 09:45
#5

#3 Nyligen uppdaterad samt händer som sagt bara på iFokus.

#4 Var så direkt när jag loggade in idag.
Vad menar du med "har varit inne på en sida efter en längre tid"?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-11-06 09:48
#6

#5 Spelar ingen roll, det dyker upp nya "reklamknep" hela tiden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Taggeman
2014-11-06 09:48
#7

#5 När jag har varit inne ex. på iFokus o låtit en sida vara framme en längre stund ca 1/2 timme man går ifrån datorn o tar en kopp kaffe ex. så har jag börjat få reklam efter det.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Fridaaaa
2014-11-06 09:50
#8

#6 Men som jag skrev, nyligen uppdaterad.

#7 Aha, detta hände dock direkt när jag loggade in.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Taggeman
2014-11-06 09:50
#9

Du har väl kollat att adblock är aktiverad? 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Fridaaaa
2014-11-06 09:51
#10

#9 Det är aktiverat. Står i #0 att det är bara på iFokus det kommer upp reklam 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
2014-11-06 09:52
#11

Jag har samma problem att jag ser reklam trots Adblock men på ett annat forum.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Inkanyezi
2014-11-06 09:54
#12

#1  Adblock brukar vara uppdaterad hos användare som inte riktigt fattar hur det funkar med blockeringarna, eftersom den erbjuder det själv som standard. Men för att kunna bli kvitt reklamen helt räcker det inte med att ha Adblock installerad, utan man måste också tala om för programmet vad man inte vill se.

Fridaakesson, för att lägga in objekt du inte vill se i listan över dem som blockeras, högerklickar du på objektet och väljer att blockera. Det finns flera alternativ för blockering, man kan blockera med olika breda masker, eller man kan blockera enbart objektet man lägger muspekaren över.

Vill man ha det enklare, köper man sig ett iFokus som är fritt från reklam: http://www.ifokus.se/about/ad-free

Det kostar 180 kronor om året att ha iFokus utan reklam, men sidan laddar också betydligt fortare och man slipper de störande animeringarna.

Taggeman
2014-11-06 09:56
#13

#10 Man kan ställa in o tillåta att det visas reklam för vissa forum, så det har inte blivit något konstigt med det.

Men då ska inte den röda pluppen lysa rött uppe i hörnan.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Fridaaaa
2014-11-06 09:57
#14

#12 Jag har haft adblock över ett år så är ingen ny användare av adblock 😉 
Och aldrig varit problem på iFokus innan.

Nu är det inte ifokusfritt jag frågar efter. Det kommer det ändå inte kunnas köpas på närmaste ändå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2014-11-06 09:59
#15

#13 Har inte ändrat någonting. Var som vanligt igårkväll när jag stängde ner och så var det såhär när jag startade det idag. Kollat det, står att den inte tillåter från denna sidan. 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2014-11-06 10:02
#16

Upptäckte även nu att när jag klickar på ett uppdaterat inlägg (t.ex denna) när det skrivits där så kommer det upp en ny flik med någon reklam eller något och likadant om jag klickar på "olästa" :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Taggeman
2014-11-06 10:51
#17

#16 Dags att skanna datorn efter pup. sök på den här forumet hur du gör.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Fridaaaa
2014-11-06 10:52
#18

#17 Jag gör CC cleaner med jämna mellanrum, om det är något sånt du menar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Taggeman
2014-11-06 11:07
#19

Ja o  även Adw o Malwaresbytes anti-Malware så kör flera olika program för en del hittar lite annat skit i datan med.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Fridaaaa
2014-11-06 11:08
#20

#19 Är de två gratis?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Taggeman
2014-11-06 11:16
#21

Ja då den här finns  gratis http://www.malwarebytes.org/downloads/

Och Adw är oxå gratis

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Fridaaaa
2014-11-06 11:22
#22

#21 Ok vad bra tack, ska köra igenom det 🙂 Skadar ju inte

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2014-11-06 15:30
#23

#8 Och som jag skrev, så spelar det ingen roll.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-11-06 15:32
#24

#23 Varför skulle inte det spela någon roll? Du sa att jag skulle uppdatera och jag skrev att det nyligen är gjort?

Men hjälpte att köra en runda CC cleaner samt den #21 skrev.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Taggeman
2014-11-06 15:40
#25

Vad bra att det löste sig men kör dom här programmen då o då för dom här pup programmen är svåra att bli av med o om du inte har aktiverat att ditt normala virusprogram ska söka efter sådana tillägg (pup) så aktivera det. 👍

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Fridaaaa
2014-11-06 15:42
#26

#25 Vet inte vart man gör det där. Har avast!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2014-11-06 15:42
#27

#24 Och det visar att reklamen inte hade med iFokus att göra, utan att det var ett program som du hade installerat på din dator som slängde upp reklamen.

Någon gång i din hantering har du alltså installerat programmet som lägger in reklam, och det handlar om vad man brukar kalla osäker surfning, att man lägger in saker på datorn utan att vara medveten om vad det innebär.

Varifrån du har fått det oönskade programmet går knappast att sia om. De brukar vanligen komma med installation av program av olika slag, som skärmsläckare eller föregivet "fritt nedladdade" program. Många sajter som distribuerar program skickar med sånt här utan att varna, medan andra har dialogrutor där man kan kryssa bort det som man inte vill ha. Ibland finns det sådana dialogrutor med själva installationen, medan de också kan saknas helt.

Om man alltså laddar ner exempelvis en skärmsläckare eller ett tillbehör av annat slag, kan man få ett sånd där reklamprogram "på köpet". Det är bara att gratulera till den "fria" programvaran.

Annons:
Fridaaaa
2014-11-06 15:44
#28

#27 Det konstiga är att det bara var på iFokus.
Jag har inte installerat något på flera månader på datorn, bara uppdaterat program som redan finns på datorn men inte installerat något nytt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2014-11-06 15:49
#29

Om du surfar osäkert är det inte ens säkert att du är medveten om att du installerar program.

Du bör ha ett användarkonto utan rättigheter att installera program, inte administratörskontot, när du använder webben, och aldrig använda kontot för administratör annat än när du ska installera program.

Fridaaaa
2014-11-06 15:51
#30

#29 Surfar osäkert? Jag har redan kollat datorn, det är inget nytt installerat. Samt att det är löst nu med sån scaning av båda dem två programmen.

Med konto menar du på datorn då? Jag har enbart ett inlogg på min dator eftersom det är stort sätt bara jag som använder det. Och är drygt att byta användade bara för att installera ett program och sedan byta tillbaka.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Taggeman
2014-11-06 15:54
#31

#26 Du klickar på Avast ikonen så du får upp rutan för Avast.

Klicka sen på förstoringsglaset.

Klicka sen på inställningar där finns rutor att fylla i o kryssa i pup.

En bra skanning i Avast som tar bort mycket som kan va svårt att få bort annars är en uppstartsskanning så kör en sådan med ibland.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Fridaaaa
2014-11-06 15:56
#32

#31 Tack hittade det nu! Kryssade i det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2014-11-06 16:20
#33

#30 Du har just avinstallerat ett program, som du inte visste att du hade eftersom du inte vet när du installerade det. Och ja, jag menar ett användarkonto på din dator.

Så länge du använder kontot för administratör, kan program installera sig utan att du vet om det, men om du använder administratör enbart när du ska installera program, är det mindre risk att du får in någonting oönskat i datorn. 

Du redovisar ganska tydligt varför du använder datorn på ett osäkert sätt: "Och är drygt att byta användade bara för att installera ett program och sedan byta tillbaka."

Om du installerar program så ofta att det kan bli "drygt" att tillfälligt byta användare när ett program ska installeras, så betyder ju det att du ganska ofta stoppar in saker i datorn som du har dålig koll på.

Fridaaaa
2014-11-06 16:44
#34

#33 Jag har inte installerat något som sagt, är något som installerat sig själv i så fall. 
Du har bara massa antagande just nu istället för att ta reda på fakta. För det stämmer inget av det du just skrivit. (ja det är jag 100% säker på eftersom jag vet själv vad jag gjort och inte gjort).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Inkanyezi
2014-11-06 17:18
#35

Inga program installerar sig själva, utan det äralltid användaren som installerar program. Däremot är det fullt möjligt, som vi kan se i den här tråden, att man inte har en aning om vilka program man installerar, när man surfar osäkert.

Fridaaaa
2014-11-06 17:30
#36

#35 Jag har återigen inte installerat något säger jag ju! Jag har enbart surfat runt samt uppdaterat program som redan finns på datorn, inte klickat på någon installeraknapp eller liknande.

inte lönt att fortsätta diskussionen ens eftersom du uppenbarligen inte lyssnar samt att vi har olika åsikter kring det.
Problemet är löst och tråden kan låsas.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2014-11-06 17:41
#37

#36 Jag lyssnar, eller snarare läser vad du skriver, och förstår, men jag tvivlar på att det går åt båda hållen.

Zepp
2014-11-06 20:46
#38

Surfar du som admin så kan vem som helst på hela internet installera vad de vill på din dator.. när de vill och utan att du har en aning om det!

Har du ett adminkonto som du inte surfar på så får du alltid en fråga om du vill instalera och blir då tvungen att ange adminlösen och användare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JonasDuregard
2014-11-14 18:25
#39

#0 Avinstallera din adblock fullständigt och installera det igen. Adblockers har ju ganska många inställningar, inklusive sådana som är specifika för varje sida. Kan ha blivit något fel där.

Om du inte har massa saker som du blockerat manuellt blir du ju inte av med något på att ominstallera adblockern.

Fungerar inte det får du väl blockera reklamen manuellt. Viklken adblocker är det du använder och vilken webläsare?

Zepp
2014-11-14 19:10
#40

#36

Grejen är att du installerat något.. även om du inte är medveten om detta!

Det räcker med att klicka på en länk som det står, klicka här om du gillar detta, så har du i själva verket valt att installera något på din dator!

Ibland räcker det med att besöka vissa sidor, då har du oxå valt att installera det som de trycker på din dator!

Enklast är att alldrig surfa som admin!

Såå.. ta bort det som du valt att installera trots att du inte varit medveten om att du installerat det på din dator!

Ett annat alternativ är att sluta använda Internet, det finns många fula fiskar där ute!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JonasDuregard
2014-11-14 19:42
#41

#40 "Grejen är att du installerat något.. även om du inte är medveten om detta!"

Hur kan du veta det? 

Verkar minst lika sannolikt att det är adblockern som inte gör sitt jobb helt.

"Det räcker med att klicka på en länk som det står, klicka här om du gillar detta, så har du i själva verket valt att installera något på din dator!

Ibland räcker det med att besöka vissa sidor, då har du oxå valt att installera det som de trycker på din dator!"

Om det är så illa för dig borde du uppdatera din webläsare, om inte det löser problemet borde du rapportera det som en bugg till utvecklaren och byta webläsare.

Det du beskriver stämmer inte i moderna webläsare.

Annons:
Zepp
2014-11-14 19:53
#42

Det vet jag så klart inte.. men om skiten kommit in på datorns så lär någon ha installerat något på den.. kanske tomten eller husmusen.. katterna?

Sen så kan det vara som du säger, strul med adblock.. mest troligt/statistiskt sannolikt är att det handlar om PUP.. men jag kan ha fel i detta fallet ioförsej!

Dagens webbläsare är bra mycket bättre, senaste IE är helt klart bäst, helt jävla omöjlig att använda, då det krävs att man ställer in den så man kan använda den så som man tänkt, annars så filtrerar den och stoppar en massa saker hela tiden.

Fulgrejer anonserar inte sina avsikter hur som helst, ofta får man med olika adware om man tar hem olika saker utan att veta vad man gör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2014-11-14 23:16
#43

Jonas det TS har fått in i sin dator är så kallade PUP:s (potentiellt unwanted programs) så det är inga fel på adblock. Och hade du bemödat dig att läsa alla inlägg så hade du sett att TS får upp reklam där det inte ska komma upp nån. Du kan ju backa tillbaka till #16 så ser du själv att det kommer reklam där det inte ska vara.

När det gäller PUP:s så är adblock inte lösningen på problemet utan det är att få bort skiten från datorn. Har man fått in PUP:s så kan man få reklam fast man inte ens har webbläsaren uppe. Och adblock visst det kan dölja själva reklambilden i popupen men det tar inte bort popuprutorna. Så nej adblocker är inte lösning på PUP:s Har man fått in PUP:s så om det vill sig illa så kan man få en obrukbar dator.

.

JonasDuregard
2014-11-14 23:34
#44

#43 "Och hade du bemödat dig att läsa alla inlägg så hade du sett att TS får upp reklam där det inte ska komma upp nån."

Tack, jag missade #16.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: