Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 1133 ggr
Vibeka
11/10/14, 8:57 PM

Loopande dator!

Hej! Behöver akuta råd till en vän som har sin dator som arbets verktyg. Den står bara och snurrar, hon har försökt med att ta ut batteriet, stoppa i startskiva osv. men inget funkar. Antar att hon åkt på nåt elakt virus/trojan. 

Går det att hjälpa henne med att få igång datorn igen eller måste hon lämna in den?

Tack på förhand! :)

Annons:
Zepp
11/10/14, 9:12 PM
#1

Gör en norsk reset!

Stäng av all ström!

Sen så får hon se om det går att komma in på datorn igen!

En gång så fick jag en drös stora uppdateringar, det tog tid när jag väl startade datorn igen, dels för att det var många, flera var stora och flera misslyckades att installeras!

Så.. då när den väl kom igång igen.. trodde den hade pajat, så gick jag ut och hämtade de som misslyckats och installerade dessa, sen var den som vanligt igen!

Kan mycket väl tänka mig att om man har en ännu tröttare dator än min så kan det ta timmar!

Har den pajat.. typ hårdvarufel så piper den om den är stationär, är det en laptop så brukar den blinka ett ett meddelande via lysdioder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
11/10/14, 9:25 PM
#2

Om den försöker om och om igen, så är det troligen inte något virus, utan det kan vara något som har blivit fel, exempelvis bland startfilerna på hårddisken. Det första man brukar försöka göra är "Starta i felsäkert läge". Det innebär att systemet ska starta utan att ladda in alla program och eventuella proprietära drivrutiner man normalt laddar vid start. Jag vet inte hur man gör det i nyare Windows-system, men förr var det att man tryckte F8 när den skulle börja ladda Windows - och jo, det är efter en "norsk reset" man gör det, alltså att man startar från scratch.

Man stoppar alltså datorn med långt tryck på strömknappen, och så tar man ur batteriet en stund för att den inte ska minnas mer än nödvändigt. Man kan också köra datorns SETUP för att förvissa sig om att startordningen är rätt inställd. Den kommer inte att starta från en systemskiva om den inte har DVD-enheten före hårddisken i listan på enheter att starta ifrån.

Om någon av Windows filer har gått sönder, så att man inte kan starta systemet normalt, brukar man kunna välja "reparation" när man startar från startskivan. Då lagas den felaktiga filen i regel och systemet startar därefter normalt.

Vibeka
11/10/14, 9:58 PM
#3

Tack! Ska vidarebefordra det ni skriver 🙂

Vibeka
11/10/14, 11:04 PM
#4

Tyvärr det funkade inte att göra så 😕 Fler förslag?

Zepp
11/10/14, 11:11 PM
#5

Hur långt kommer hon.. till BIOS eller till något där det står Windows på?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vibeka
11/11/14, 12:42 AM
#6

Får se om hon svarat i morgon Suss gott! 👍

Annons:
[VSK]
11/11/14, 6:31 AM
#7

Vad händer om din vän startar datorn i felsäkert läge (gissar din vän kör med Windows). Startar den om då med?

Om den startar om, be din vän gå in i BIOS (oftast trycker man på delete (DEL) vid uppstart). Startar den om då med?

Be din vän göra en sekventionell start. Tar tid, men då får din vän "svart på vitt" om det beror på mjukvara som försöker ladda men felar.

Exakt vad menas med omstart. krasch, eller just bara omstart?

Liz85
11/12/14, 9:13 PM
#8

Om hon har någon extern hårddisk inkopplad, prova koppla ur den medan datorn startar upp.

Vibeka
11/26/14, 2:02 PM
#9

Det sista jag hörde från henne var att så fort hon startar om datorn så står den bara och snurrar hon kommer inte ens in på skrivbordet.

Tack alla för era råd! 🙂

Upp till toppen
Annons: