Annons:
Etikettdatorköp
Läst 2612 ggr
sasha_setter
2014-11-14 23:26

Vilken dator passar?

Hej! Jag funderar på att skaffa en dator som fungerar ordentligt istället för att använda familjens uråldriga, havfungerande dator :P Jag hade tänkt att använda den till att skriva skolarbeten på så använda Word, PowerPoint etc., redigera foton via Photoshop och kanske skaffa Sims till datorn. Kommer förmodligen inte spara särskilt mycket foton på datorn utan har nog dem på ett externt minne. Vilken modell tror ni passar? :) Tack på förhand

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Annons:
Nareg80
2014-11-14 23:43
#1

Mac book air! Den är perfekt!

MagArne
2014-11-14 23:47
#2

Macbook Air eller Macbook pro 13" Retina

Men tänk på att spara dina bilder och arbeten på minst två ställen så du har backup om nu ditt externa minne skulle gå sönder eller försvinna.

kissidor
2014-11-15 07:10
#3

Hehe, jag undrade om jag hade gått fel och hamnat på Mac iFokus eftersom det bara föreslogs macar 😃. Det såklart att en av macbookarna skulle funka, men självklart finns det en uppsjö av windows-datorer med  motsvarande egenskaper också. Så jag tycker nog det är betydligt mer relevant att titta på vilka egenskaper du behöver än att peka ut ett märke alt OS🙂. 

Så för det första, kommer du att springa omkring mycket med den eller kommer du mest att använda den hemma?  Och för det andra, vad har du för budget för köpet?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-11-15 12:18
#4

Jaa.. skaffa en MAC.. eller tre PC för samma kostnad!

Vet inte vad det är med MAC-folk, själva datorn gör sällan mer än vad en PC gör, men det handlar nog mer om social konvesans, dvs det är  en inredningsdetalj för storstadsbor.. vi lantisar kör PC!

Du klarar dig med en PC och gratis officepaket från antingen Open Office eller annat!

http://www.inet.se/kategori/81/notebook-14-16-?Sort=price-a

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MagArne
2014-11-15 13:42
#5

Jämför en 3000kr på från MediaMarkt mot en 10.000kr Macbook Air är ju en seriös jämförelse?

Zepp
2014-11-15 13:48
#6

Ja.. du får vad du betalar för.. förutom när det gäller MAC, då får du ett märke som du kan stoltsera med!

Betala halva priset för en PC och du får en dator som är snabbare än en MAC!

Grejen är väl att MAC lyckats ta mer betalt för sina produkter än andra med samma prestanda?

Såå.. frågan är väl snarare varför man inte väljer att betala hälften av en MAC och få en dubbelt så kraftfull dator?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
MagArne
2014-11-15 13:55
#7

Kraft är inte allt alla gånger.
Vist är Mac svindyrt men är man inte speciellt van datoranvändare tycker jag det är klart bättre att jobba med Mac då den är enklare att hantera än en PC.

Hur lång tid tar det för dig att installera om en PC och få tillbaka alla program, inställningar och data om den skulle bli stulen?

Zepp
2014-11-15 14:16
#8

#7

Jupp.. där kan jag hålla med dig däremot, det handlar dock om huruvida man har råd, hur man kan disponera sina inkomster!

Som du är inne på, tyvär så tar det minst 4 timmar för mig som är rätt hyfsad datoranvändare att ställa in en ny PC så att den duger att använda!

Bara att avinstalera en mass junk och ändra inställningar för bästa funktion tar av för mig av helt outgrundliga skäl avsevärd tid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2014-11-15 14:43
#9

det där är ju en fördom som inte gynnar någon heller, att  man har apple-produkter för att man har råd med det - det är nedvärderande både mot de som använder endast apple-produkter och de som inte gör det. (även om det finns de som det stämmer på 😉.) för min del har pengarna ingenting med mitt val av laptop, telefon eller surfplatta att göra -  jag vill ha touch helt enkelt - med vridbar skärm dessutom - och det finns inte på macbook. jag föredrar android som OS så jag väljer en androidtelefon. men jag har iPads för de är fortfarande de bästa surfplattorna totalt sett (och en androidplatta för när jag blir lite trött på iOS 😃). inget av dessa val har med pengarna att göra.

MEN hursomhelst, så tror jag vi har gått lite väl nära gränsen för total OT i sashas tråd nu, så vi kanske får hejda oss lite. men om du svarar på några frågor som hjälper oss att få bättre koll på dina behov sasha (till att börja med de jag skrev i #3) så ska vi försöka få fram några vettiga förslag inom din budget 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Taggeman
2014-11-15 15:07
#10

Eftersom du är i farten o vill troligen komma igång snabbt o är villig att spara dina arbeten på en sticka/separat hårddisk skulle jag rekommendera en dator med ssid disk i, som är mindre känslig för stötar o omild behandling som en skoldator kan bli utsatt för. En vanlig hårddisk går lättare sönder av omild behandling.

Efter att jag installerade ssid diskar i mina datorer så mer än halverade jag start tiderna på olika program. Så fotoredigering går väldigt snabbt med en sån här disk.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

kissidor
2014-11-15 15:13
#11

ssd-disk är absolut att rekommendera av bägge de orsaker du nämner taggeman, men jag hade tänkt vänta på att sasha talar om vad datorn får kosta innan jag börjar lägga till måste ha-grejer 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[SirKnasen]
2014-11-15 15:21
#12

Nej man får inte en snabbare PC för halva priset kontra en Mac. (Om vi jämför kompakta 13" datorer)

Visst Mac är svindyrt men det är premiummodellerna från PC tillverkarna också.

Asus Zenbook, HP EliteBook, Dell XPS mfl. Vissa är t.om dyrare än MBAir och MBPr13" med sämre prestanda.

Ska man upp i 15" kan lär man kunna hitta en riktigt kompetent maskin för åtminstone nästan halva priset mot en MacBook Pro 15" retina

Taggeman
2014-11-15 15:23
#13

Ja vi får vänta o se vilken budget hon vill ligga på.

Kan nämna att jag hade en 4-5år gammal laptop med en bra i5 processor i, efter en uppgradering  med en ny ssid disk o mer ramminne blev den som ny så att byta ut lite gamla komponenter kan man få en hyfsad dator att bli väldigt bra igen.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
sasha_setter
2014-11-15 20:41
#14

Tack alla för mycket hjälpsamma svar! För att svara på frågorna i #3: om frågan är om jag föredrar laptop eller stationär dator så spelar det ingen roll :) Min budget ligger på drygt 5 000 :) vet inte om det är väldigt lite… Isåfall skulle jag kunna tänka mig att lägga lite mer pengar….

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Zepp
2014-11-15 21:42
#15

Wow.. höginkomstagare, för det priset skulle jag kunna bygga en superdator och ändå tjäna en slant om jag sålde den till dig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sasha_setter
2014-11-15 21:46
#16

#15 Har sparat i ca 7 år, knappt köpt något och sparat pengarna för mitt brutna ben.. ;) Super, då vet jag att jag inte behöver lägga så mycket! :D

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

kissidor
2014-11-16 09:17
#18

haha, nu överdriver zepp lite igen 😃! eller möjligen har han helt enkelt inte tänkt på att du väl behöver en skärm också om du ska ha en stationär, för denna dator ska ju inte ersätta familjedatorn utan vara utöver den?

men jag hade inte ens uppfattat att en stationär gick lika bra, förmodar att jag vilseleddes av allt plötsligt hojtande om macbooks i början av tråden 😉. men som sagt ska du ha en stationär så måste du ju tänka på att pengarna ska räcka till skärmen också - eller får du tag i en skärm på nåt annat sätt? det är viktigt att veta, för en anständig skärm kostar en bra slant också. men visst borde pengarna räcka till en dator för din användning.

bland stationära hittar jag om jag söker under 5500:-, minst 8GB RAM (visst, du kan nog klara dig på 4GB, men jag rekommenderar det inte och lite framtidssäkring vill man väl ha), optisk läsare, lanserad år 2013-2014 och att skärm ingår bara dessa två:  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2785948,2785938 - men de borde funka, även till sims 3 om du inte har alltför många och tunga expansioner. du kan nog iofs få en lite bättre dator om du istället köper skärm och dator var för sig och då köper en så billig skärm som möjligt, men jag vet inte om det är att rekommendera

ska vi titta på laptopar finns det betydligt mer att välja på, då får vi med samma kriterier samt minst 15"-skärm upp hela den här listan:  http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s194334064&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista , och kan kosta på oss att ställa lite fler krav för att sålla. väljer jag tex full HD-upplösning på skärmen så får jag kvar dessa fyra, som på köpet då har från anständiga till riktigt bra processorer:  http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s194334064&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s194334177

av dessa har acern för 4990 har den vassaste processorn men sämsta grafikkortet. näst bäst processor har hp:n för 5490, och den har det bästa grafikkortet.

tar jag bort full HD-kravet på skärmen och istället begär SSD-disk så får jag bara kvar denna:  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2771560

processorn är anständig och grafikkortet duger bra till det mesta och förmodligen även någorlunda till sims 3. ssd-disken gör datorn illersnabb vid uppstart och avstängning, och hjälper även hastigheten vid själva användandet. 128GB är verkligen inte mycket, men du behövde ju inte mycket heller 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

sasha_setter
2014-11-17 20:08
#19

Tack så extremt mycket! :D Väldigt snällt av er att ta er tiden!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Upp till toppen
Annons: