Annons:
Etikettprogramvara
Läst 2132 ggr
_Fisken
2014-11-15 18:39

Botemedel för sega datorer

Har kört Glary Utilities (1-Click Maintenance) och Malwarebytes på barnens datorer. Datorerna var nästintill oanvändbara. Nu är de som nya.  :-)

Annons:
[VSK]
2014-11-15 19:03
#1

👍

deeman
2014-11-16 13:54
#2

#0

👍
Kul att du upptäckt Glary Utilities och Malware Anti-Malware  -  två små fria program som kan göra underverk.
Betalvarianterna av dem är "Outstanding" - tycker mig för närvarande inte se till något annat som är bättre…..

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


_Fisken
2014-11-16 14:41
#3

Ja, jag fick tipset av er i nån tråd. De var bra förslag. En del av er jobbar som "IT-nissar" och de brukar besitta bra kunskaper om slikt.

Blanksteg
2014-11-16 15:06
#4

Jag installerade nyss ned gratisversionen av Malwarebytes, men plötsligt så stod det att min gratisperiod gått ut. :/

Zepp
2014-11-16 15:20
#5

Då har du laddat ner provapåversionen av den betalda!

Och från det ena till det tredje, jag anses vara en ITfreak på jobbet, men det är jag inte, däremot så är jag autodidakt, dvs lärt mig själv!

Hur som helst, micklar en del med våra servrar om så behövs, och så kommer kollegor till mig med sina hemmadatorer som strular, främst så är det deras döttrars!

Döttrar är värst, en massa pink pony och ingen som helst säkerhet/säkerhetstänkande.. sen så verkar de ladda ner så gott som helst vad som helst!

Att deras AV-program gick ut för tre år sedan verkar inte bekomma dem, däremot är det viktigt att ha en häftig skärmsläckare/skrivbordsbild.. som de hämtar från vilken suspekt domän som helst.

Att de inte uppdaterat sitt OS på tre år verkar heller inte vara något problem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Blanksteg
2014-11-16 15:25
#6

Ok, det var då allt en snål prova på-version… :P

Jag klickade på länken där det står Free Version Download, på startsidan.

Annons:
[VSK]
2014-11-16 15:42
#7

Zepp he he he 😃

kissidor
2014-11-16 16:00
#8

känner väl i princip igen problemet🤔, har en elvaåring här hemma. inte rosa ponnyer just, sånt har hon aldrig tålt - men allt som heter nåt med bacon eller katter laddar hon ner till mobilen. har bombat in allt vad AV och antimalware heter med automatiska uppdateringar och genomsökningar i både hennes telefon och hennes laptop, och inga adm-rättigheter förstås. det hjälper helt klart, men man ser ju fram emot att den dan kanske ska komma till slut då lite eget sunt förnuft börjar tillämpas också 🤪

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-11-16 16:07
#9

#6

Sådana är de flesta, dvs man luras ladda ner deras fullversion i 30 dagars provapå!

Jag har inga problem med detta, de skall ju oxå tjäna sitt levebröd, sätta mat på bordet till sin familj!

https://www.malwarebytes.org/downloads/

Avinstalera din version och installera deras Free versionen, såvida du inte har dåligt samvete och vill se till att även de utvecklarnas barn skall ha mat på bordet!

Avinstallera gärna med ett annat Free program, Revo Uninstaler!

http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Se återigen till att du väljer Free, om du inte har dåligt samvete!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2014-11-16 16:18
#10

#8

Pink Pony och My Pony verkar vara mest frekvent mellan 11-13 år, sedan byter de image till sexy girl, ofta 14-16 år!

Inte sexy girl som vi män menar dock, utan som väl är, mer mode/smink/utseende!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2014-11-16 16:35
#11

Tänk på mig som har fyra(4) döttrar…. 

Yngstas Chrome gick knappt att starta pga hijacksprogram. Det tog Glarys Browser fix hand om…..hon plockar hem Minecraft appar som innehåller 4-5 roliga extra grejer som installeras.

BTW, Vet nån hur snap.do tas om hand?

Zepp
2014-11-16 16:54
#12

Snap.do är ett rätt harmlöst tillägg till browsern som styr om dina sökningar till deras server!

Oftast kan sådana harmlösa tillägg vara svårast att bli av med, iomed att AV-program inte bryr sig om dessa.

Det är lite samma som när man väljer ASK.Com eller Google som sökmotor till sitt IE!

Man tar bort det manuellt, lite på samma sätt som när man ändrar inställningar för sin browser.

Harmlöst är det iomed att det inte gör så mycket med din dator, dock vill jag ha full kontroll hur min datortrafik/DNS-sökningar redirigeras!

Kan rekomendera Norton DNS på Router, likaså Google DNS, förvisso lär NSA läsa allt man gör, men det är väl knappast det vi som föräldrar är mest oroliga för när det gäller våra döttrar/söner.. såvida vi själva inte är Islamistiska fundamentalister!

https://dns.norton.com/configureRouter.html

https://dns.norton.com/configurePC.html

Man kan välja olika säkerhetsnivåer/filternivåer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2014-11-16 17:03
#13

MYCKET bra tips!

Annons:
kissidor
2014-11-16 17:41
#14

#11, fyra (4) döttrar 🤦‍♂️! 😃

men du har säkert fostrat dem väl 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2014-11-16 18:29
#15

Jodå. Men ibland får jag mina Fiskar(!) varma. :-)

annia1
2014-11-18 18:13
#16

Malwarebytes free trial är på 14 dar. (finns även andra program som bara har 14 dars testversioner) När testperioden är över så vad jag vet så ska den automatiskt ändras till gratisversionen. Så man behöver inte göra nåt.

.

bamse6311
2014-11-19 05:12
#17

Tur att man är i den fasen av livet att döttrarna blivit vuxna 😂.

Den ena har hunnit bli 32 och de andra två (tvillingar) 36 år gamla.
Yngsta sonen är 25 men använder mest produkter med ett äpple på förutom sin mobil som har den fantastiska HTC loggan 👍

Hur som helst så kan de alla betydligt mer om datorer än undertecknad 🤓

Well, för att inte bli helt OT med tanken på Fiskens inlägg så skall jag ladda ner Glary Utilities och testa den
Har kört Malwarebytes länge och är väldigt nöjde med den.

Bästa hälsningar,
Bertil

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: