Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1811 ggr
Aldebaran
11/15/14, 7:26 PM

Code Purple

Har en gammal HP pavilion med Windows XP. När jag installerade om datorn med hjälp av två sk. "räddningsDVD:er så fick jag följande meddelande:

"Your system has detected a configuration error.. Unless corrected this error will prevent your PC from operating properly. Turn off your PC by pressing and holding the Power button… ( Code Purple.)"

Någon som vet vad detta innebär å hur man fixar det?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Zepp
11/15/14, 7:55 PM
#1

Det betyder att HP vill att du köper en ny dator.. från dem!

"Code Purple is a problem exclusive to HP's, the easiest solution is to avoid them. However, it's already too late for you as it was for me. Basically it's an attempt to force you to pay them to service or upgrade your PC, or if you didn't learn the first time, buy another. Here is the most concise answer I found, tried to translate into plain english.

***PLAIN ENGLISH QUICK AND EASY FIX FOR ALL SYSTEMS****
***Windows 7 code purple or Windows Vista code purple***

With the code purple error on the screen, press shift+f10 (the shift key and the F10 key (at the top of the keyboard) at the same time) to open a little screen called a command prompt. (So, you get a little black screen with white text that says something about your Windows verison first and a little ways down you'll see "C:\>".   It's all ready for you to start typing.)
Type the following line, just as you see it here…

notepad C:\hp\bin\checkdmi\checkdmi.cmd

so it will look like this

C:\>notepad C:\hp\bin\checkdmi\checkdmi.cmd

Press Enter.

You will see the text for the file listed in a window using a simple text editor.
Go to the beginning of the text. Press enter to make a space. Type this…

goto cleanup

So, whatever comes after, the first line looks like this…

goto cleanup

Save the file and exit notepad and restart your PC. You are good to go."

http://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Operating-Systems-Software-Recovery/Code-Purple-Error-Help/td-p/359373

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aldebaran
11/15/14, 8:38 PM
#2

Ja, jo jag har redan kollat dessa sidor.. Men jag får inte fram någon commando prompt när jag trycker SHIFT F10.. inget händer alls… Men då finns det alltså inget att göra??. Annat än att köpa en ny dator å ingen HP denna gång….

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Zepp
11/15/14, 9:40 PM
#3

Det lär altså vara kopierinskyddet som säger code purple!

Dvs den licensen är endast för den fysiska datorn, andra tillverkar har liknade skydd mot kopiering.

Så om du reparerat din dator skall det vara med originalskivorna allternativt de reparationsdiskar du gjorde direkt när datorn var ny.

Code puple är för att hårdvara/mjukvara inte känner igen varandra, dvs om du försökt kopiera ditt OS till en annan dator, alternativt användt en annan dators reparationsdiskar, alternativt bytt moderkort.. eller liknade.

Du får andra koder på andra märken, bäst är att bygga en egen dator från början.

Numera ligger återställningspartioner doldt på disken hur som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aldebaran
11/15/14, 11:02 PM
#4

Det måste vara något annat i så fall.. För mina reparationsDVD:er är orginal.. Har använt dem säkert 5-6 ggr innan på denna dator…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Zepp
11/16/14, 12:54 AM
#5

Då är det nog dators sätt att säga adjö?

Försök med diskarna en gång till?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
11/16/14, 1:16 AM
#6

Beroende på hur gammal din dator är, kan man tänka sig flera olika lösningar på problemet. Code Purple ska visa att det har blivit något fel med konfigureringen, och det kan innebära att man måste göra ändringar i datorns SETUP, för att det är någonting som inte stämmer där, eller att man behöver uppdatera filen som kontrollerar konfigurationen, om någon hårdvara är utbytt, borttagen eller tillagd.

Det enklaste vara att helt enkelt formatera hårddisken och installera ett nytt system. Om det är en äldre dator, kan det tänkas att det inte lönar sig. Med dagens modernare system är det lämpligt att ha en dator som inte är alltför gammal. Helst åtminstone två kärnor, och gärna sextiofyra bitar. 

När man installerar om med Windows måste man leta rätt på alla drivrutiner man behöver och installera dem för sig.

Om det är exempelvis en P4 skulle jag avråda från att uppgradera den, utan det är bättre att ersätta den med en nyare. Man kan hitta begagnade till vettigt pris, mellan 1000 och 2000 kronor för en dator med hygglig prestanda.

Om den har bättre processor än P4, en dual core eller quad, så kan det vara idé att ge den tillräckligt med minne och installera ett nytt operativsystem. Själv kör jag Linux Mint 17 på min HP Pavilion med AMD Phenom x4 64 med 4 GB minne. Jag köpte datorn för 1600 kronor med Windows 7 64 bitar, som jag har kvar på en partition för att använda i nödfall - som när jag ska flasha kameran. Det går inte att göra från Linux.

Det finns många olika Linux-distributioner, och bland de lättare finns exempelvis Lubuntu, men det kan finnas någon annan som passar bättre på just din dator. De är alla lite olika. Kubuntu är också mindre resurskrävande än exempelvis Ubuntu, som har Gnome skrivbordsmiljö. Kubuntu har KDE.

Det är lätt att prova om datorn går bra att köra med någon av de olika distributionerna, eftersom alla finns att få som Live-DVD, dvs man startar datorn med en DVD och kan prova att allt fungerar innan man bestämmer sig för om man vill installera.

Om du har åtminstone 2 GB minne och en dual core eller bättre, kan det vara idé att prova en linuxdistro på den. 

Om du startar datorn med en Live-DVD, kan du gå in i den där filen som nämndes, C:\hp\bin\checkdmi\checkdmi.cmd och då kan du skriva in den magiska raden först i filen:
goto cleanup

För att kunna ändra på hårddisken måste den monteras i Linux, vilket man gör genom att söka upp den på "Dator". Sedan kan man navigera till /hp/bin/checkdmi/

När man väl är där, öppnar man checkdmi.cmd med textredigerare och lägger till en rad i början där man skriver:
goto cleanup

När du har gjort det och sparat den kan du kanske starta upp ditt gamla Windows XP som vanligt.

Annons:
Aldebaran
11/16/14, 10:56 AM
#7

Har en AMD Athlon *2 64 med 4Gb minne…  Den enda hårvara som är utbytt är grafikkortet men har gjort en formatering innan med hjälp av DVD:erna å det var inga problem.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Inkanyezi
11/16/14, 12:26 PM
#8

Prova då att starta datorn med en Live-DVD, och när systemet är uppe, så monterar du hårddisken och söker upp den där kommandofilen, öppnar den i textredigeraren och skriver en ny första rad enligt instruktionen. Alltså slå enter före första raden, så att du får en tom rad, och så skriver du in: goto cleanup

Spar filen så och försök sedan starta datorn igen.

Om den inte vill komma igång med Windows, men fungerade bra med någon Linux-distro, så är kanske det enklaste att helt enkelt installera Linux och därefter köra med det.

När den är uppe med Live-DVD, kan du göra backupp på de filer du vill  spara från hårddisken. 

Linux Mint Mate fungerar fint på min, medan Cinnamon inte trivs på mitt grafikkort.

Zepp
11/16/14, 1:20 PM
#9

Code puple är altså ett felmedelande som kan komma från kopieringsskyddet, men det betyder vad jag förstår fel som gör att OS inte känner igen hårdvaran!

Det behöver då altså inte vara kopieringsskyddet utan kan vara fel på någon hårdvara oxå!

Sen så, om du användt diskarna ett antal gånger så antar jag att det är av skäl som gör att du verkligen har behövt detta, dvs det är något som krånglar?

När jag har en dator som strular så köper jag som regel en ny rätt direkt, däremot kan jag behålla den gamla för att mickla med, dvs det roar mig att mickla med gamla datorer, lyckas jag lösa problemet så ger jag som regel bort datorn så småningom till något brorsbarn!

När bror ringer och vill ha support på brorsbarnsdatorn som barnet misshandlat så brukar jag säga, släng den du får en nyare av mig!

För då lär datorn/OS redan ha åtskilliga år på nacken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: