Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1516 ggr
CarinCarinlou
11/23/14, 9:56 PM

(C:) Hårddisk - Vill byta till större

Hallå där! 

Jag har en ganska ny dator (MSI GE60) med två diskar, en SSD (C:)på 118 gb och en HDD (D:) på en knapp Tb. Jag har windows 8 på SSD, allt annat sparar jag på extern hårddisk - alltså inte HDD:n. Jag använder många av adobes program via Adobe CC - dessa "appar" laddas automatiskt ned på SSD-disken och jag inser att där får de inte plats. 

Jag har först och främst  försökt flytta Adobe-programmen till (D:) men detta har gått helt utan framgång, läste till slut någon rad om att adobe-program bara funkar på (C:) och gav då upp. 

Nu funderar jag istället på hur lätt det är att byta min SSD till större? Hittade en på Netonnet på 256 gb för rimligt pris men jag förstår att det inte är det lättaste då jag inte har någon windows-skiva eller nyckel. Det var helt enkelt förinstallerat då jag köpte datorn. 

Jag har ingen som helst erfarenhet av datorbygge eller renovering, har aldrig vågat öppna en dator men jag skulle med glädje ta emot tips eller lärorika länkar. Givetvis uppskattar jag råd om hur man kan lösa problemet på annat sätt.

Väl mött!

Annons:
[VSK]
11/24/14, 8:24 AM
#1

Här är ett av alla program som finns för att klona en disk till en annan.

Kaj
11/24/14, 9:57 AM
#2

Vet att det där är extra pillrigt när det gäller just SSD diskar. Det är inte bara att klona utan man måste göra lite specialare också för att få dem som SSD bootbar disk.
Det finns flera videos på detta. Titta här och se om någon hjälper dig

Du kan ta ut en Windows skiva från din installation. Du hittar detta under kontrollpanelen - Säkerhetskopiera och återställning.

[VSK]
11/24/14, 11:22 AM
#3

Sen Windows 7, möjligen Vista kanske, så måste man ha en liten systempartition före. Räcker om den är på 400 MB.

CarinCarinlou
11/24/14, 9:54 PM
#4

Tack för hjälpen! Nu har jag lite mer att googla på. ;) Har jag tur kommer jag få hjälp av en tekniker på skolan.

[VSK]
11/24/14, 10:01 PM
#5

👍

Upp till toppen
Annons: