Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2486 ggr
Schiizop
12/3/14, 2:07 AM

"fel i grafikmaskinvara" HJÄLP

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

(Förlåt om jag har valt fel ämne för det här inlägget!) 

När jag spelar Assassins creed, The sims 3 och andra lite mer krävande spel så fryser sig skärmen ibland, den kan bli svart eller så blir den grön-randig(andra färger också), det verkar bero på vilken färg jag omger mig med i spelet. Jag kan höra att spelet eller vad som helst är på i bakgrunden men till slut så fryser datorn också efter ca 3 min (är olika hela tiden). Då måste jag starta om datorn om jag inte väntar på att den dör av sig själv. Jag kan spela The sims4 och lol utan problem (hänt någon gång att skärmen har dött men inte lika ofta som med dom andra spelen). Om jag inte spelar så kan skärmen bara stänga av sig och så står det i en liten ruta "power saving mode" sen blir den helt svart men knappen på skärmen lyser fortfarande men det händer inte så ofta. Jag har inte haft det här problemet förut och jag är riktigt frustrerad för jag kan ju inte spela längre!😭 

Jag försökte kolla vad problemet kunde va, gjorde rent datorn, kollade temperaturen när jag spelade osv men inget utav de va problemet, allt såg bra ut. Men sen så sökte jag runt i kontrollpanelen och hittade det som ni kan se på dom två bilderna.  Skulle bli så glad om någon skulle kunna hjälpa mig med det här då jag gett upp helt! Vågar inte lämna in datorn på lagning då jag varit med om att dom tagit alldeles för mycket betalt och faktiskt förstört min gamla dator så att jag skulle kommat tillbaka och fixa den igen.  Och jag är inte så kunnig när det kommer till sånt här så jag vågar inte göra för mycket själv utan bra instruktioner.  

Specs

Processor: Intel i7-3770 Quad 3,4GHZ (3,9GHZ Turbo) 8MB L2
Minne: G-Skill Performance 16384MB DDR3 1866MHZ PC3-15000
Hårddisk: Seagate 2000GB S-ATA 7.200rpm
Grafikkort: ATI HD7970 3GB PCI-E Overclock Version (DVI, HDMI, DisplayPort)
CD/DVD: Samsung DVD±RW Brännare S-ATA
Moderkort: Gigabyte GA-Z77-DS3H, Intel Z77, Crossfire, S-ATA 3.0, USB 3.0, S-1155
Nätdel: Codegen 600-Watt
Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus  1x200mm 1x120mm Fläktar installerade
Ljudkort: 7.1 HD Audio Surround
Nätverkskort: 1000 Mbit Realtek LAN

Annons:
Schiizop
12/3/14, 2:17 AM
#1

Vet inte om de står bland mina specs men jag har 16 gb ram och ändå helt ok saker i datorn så jag ska ju kunna spela spelen. Har ju kunnat göra det förut.

Inkanyezi
12/3/14, 2:31 AM
#2

Eftersom du har valt att göra bildspel kan man inte läsa dina bilder, men en gissning är att det kan handla om överhettning av grafikprocessorn. Får den luft ordentligt?

Schiizop
12/3/14, 2:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Ja den får bra med luft och jag tror inte det är på grund av överhettning då jag kollat upp det och allt ser ok ut. De ligger på runt 60 grader när jag spelar. 

Här är ena bilden igen.

Schiizop
12/3/14, 2:37 AM
#4

förlåt för många bilder… Hoppas ni kan se dom nu

Schiizop
12/3/14, 2:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hittade lite mer information "Filer som bidrar till att beskriva problemet"

[VSK]
12/3/14, 7:32 AM
#6

Testa avinstallera grafikkortet helt, och kör sen med senaste beta. Använd tredjepart för avinstallation.

Kör du med 4K?

Utan att googla på dina felkoder så skulle jag gissa på att det är dina minnen som kraschar. 

Antar du har alla patcher till spelen.

Annons:
Schiizop
12/3/14, 12:48 PM
#7

#6 Yes alla patcher har jag. Ska testa att avinstallera grafikkortet, men jag tror inte det kommer fungera för det va någon som hade testat de men problemet löste sig ändå inte.

Schiizop
12/3/14, 12:54 PM
#8

Hur ska jag installera det igen? Förlåt haha är inte så jätte kunnig när de kommer till det här.

Schiizop
12/3/14, 12:57 PM
#9

Den som lyckas lösa problemet får en summa pengar om den vill det. Måste verkligen få det här fixat. 😢

Btw nu har jag avinstallerat grafikkortet och installerat det igen. Ska se om det fungerar att spela nu.

Schiizop
12/3/14, 2:29 PM
#10

#6 det hjälpte inte. :/

[VSK]
12/3/14, 4:20 PM
#11

#10

Du ska inte erbjuda pengar, utan kan vi hjälpa så gör vi det och det gratis.

Du kan ju i princip ha vilka hårdvarufel som helst som triggas igång av mjukvaran. Enda sättet att felsöka är i princip att byta ut grej för grej, men vem har sånt liggandes.

Börja med att ta ur alla arbetsminnen utom ett. Oftast så brukar det vara platsen närmast CPU som du skall ha minnet i när du kör med en minneskapsel. Börja med det och testa alla minnen på det sättet. 

Berätta sen hur det gick.

Innan du meckar med hårdvaran så är det ju fördel om du har koll på mjukvaran. Tänkte på drivrutiner för diverse chipset mm.

Inkanyezi
12/3/14, 4:32 PM
#12

Minnet kan man prova med memtest, då behöver man inte ta ur några moduler, utan det är bara att köra programmet.

[VSK]
12/3/14, 4:33 PM
#13

Ja det stämmer. Tänkte inte alls på det.

Annons:
Schiizop
12/3/14, 4:43 PM
#14

#13 Jag är tyvärr inte så duktig på den här med att ta ut delar och hålla på att gräva i datorn så det vågar jag inte göra då jag vet att jag kommer göra saken värre. :( 

Skulle det inte kunna va så att det är mitt nätagg som är för dåligt? :s 

#12 ska testa det. :)

[VSK]
12/3/14, 4:45 PM
#15

#14

Om nätagget 'r dåligt så borde det ha kommit i de mera grafiktunga spelen, men visst, jag ahr tänkt på din PSU oxå.

Schiizop
12/3/14, 5:01 PM
#16

#15 Borde jag kanske bara köpa en helt ny dator? Börjar ge upp faktiskt.. Det är på gränsen att jag kastar ut skiten genom fönstret snart haha.😕

Inkanyezi
12/3/14, 5:10 PM
#17

Eller kanske lägga av med det där spelet?

Ladydragon
12/3/14, 6:48 PM
#18

Ett alternativ kan vara att köpa ett nytt grafikkort….och det är inte speciellt svårt att byta ut det själv mitt råd är att du googlar på guider om detta…finns många såna guider på nätet

[VSK]
12/3/14, 7:06 PM
#19

#16

Jag vet ju inte hur din ekonomi ser ut 😃

Nä, jag tycker du skall felsöka ett tag till innan du spenderar en massa pengar för ett spel. Som flera är inne på här så kanske du skall testa att byta ut lite hårdvara. Kanske du har nå kompisar du kan få låna delar av, tex grafikkort som #18 är inne på?

En dator som får mystiska fel vid specifika tillfällen kan vara oerhört svåra att felsöka, så oftast så brukar man faktiskt installera om operativsystem istället. Skulle det trots allt inte fungera, så får man börja felsöka hårdvara. 

Är inte så vanligt med ESD-skador nu för tiden men det exemplet du beskrivit skulle kunna vara ESD. Jag säger inte att det är det, men det skulle kunna vara det.

Taggeman
12/3/14, 9:05 PM
#20

Har du gjort en prestandaklassificering?

Höger klicka på din dator/egenskaper så får du fram den där kan du se vilken din svagaste komponent är om du kör en klassificering.

Du ser även hur mycket ramminnen som ska va installerade.

Din grund dator verkar bra i övrigt så ett nytt grafikkort tror jag kan göra att den blir bättre. Kan ha blivit fel på ditt grafikkort.

Kollar du sen enhetshanteraren så ska det inte finnas något gult utropstecken där.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Upp till toppen
Annons: