Annons:
Etikettövrigt
Läst 2233 ggr
[Juel70]
12/6/14, 1:49 PM

Musarm

Jag har troligen fått musarm! Har ont från handen ända upp till armbågen.

 Finns det några bra datatillbehör för att minska uppkomsten av musarm?

Annons:
_Fisken
12/6/14, 1:54 PM
#1

Lyfter du på fingrarna i nåt läge? medan du skriver? Jag lyfte på högra handens lång- och ringfinger medan jag skrev på tangentbordet. Det gav en molande värk som du beskriver. Då fick jag akupunktur i armbågen 3 ggr. Sen lade jag en tjock bok under höger handled så handen lixom hängde ner = slapp lyfta på fingrarna.

[Juel70]
12/6/14, 1:59 PM
#2

Tack för tipset, ska prova en bok eller en rullad handduk.  För mig börjar det nog som hos dig; ring och långfinger och så kryper det uppåt, känns som senhinneinflammation på ovansidan av underarmen och  går upp över armbågen.

_Fisken
12/6/14, 2:02 PM
#3

En el-värmefilt runt underarmen medan du glor på TV får bort värken tillfälligt. Det är skönt.  Sjukgymnasten på jobbet fixade en rundstav (diameter ca 3 cm, längd 35 dm typ) med snöre på ca. 1m och en vikt i ändan på snöret. Sen ska man rulla upp upp snöret på rundstaven med händerna.  Det gör att blodgenomströmningen genom musklerna i underarmarna ökar = självläker.

[Juel70]
12/6/14, 2:34 PM
#4

Tack för dom bra tipsen! 🌺

[Jens]
12/6/14, 3:40 PM
#5

Oftast har man musen vid sidan om tangentbordet, prova med att ha den nedanför tangentbordet. Alltså mellan dig och tangentbordet.

Lill-Kisse
12/6/14, 5:34 PM
#6

Det finns lagom mjuka och stoppade handledsstöd att köpa. Lägg ett sådant precis i underkant till tangentbordet och musen.  Det stödet ger precis den avlastning man behöver.

Annons:
Inkanyezi
12/7/14, 1:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Problemet börjar ofta i karpaltunneln, och det påverkas av handställningen. Jag har haft det, men kommit över det vid datorn, men ett tag fick jag tillbaka det när jag cyklade.

När handen hålls med handflatan neråt, alltså platt neråt, så stryper man till karpaltunneln, och nerver och senor tillsammans med blodkärl får mindre plats. Det leder till domningar och stickningar, och i värsta fall till att senskidor inflammeras, kanske genom att det är sämre blodomlopp.

Man får mer öppen karpaltunnel när man håller handen med handkanten, lillfingersidan, neråt och tummen uppåt, och det går att hålla en sådan fattning på musen. Det är lättast om man har en minimus, helst trådlös. Om man använder musen mycket kan det också underlätta att ha den framför tangentbordet, så att man kan stöda underarmen mot kroppen. För den som kan jobba med båda händerna är det bra att växla hand på musen, och tangentbord som är upphöjt i mitten kan vara en hjälp. Jag skriver med händerna snett på tangentbordet, inte så starkt vridna att handflatan pekar rakt neråt.

Problemet med cykeln har jag fixat med "bar-ends", horn som går att stöda emot eller hålla i med en annan fattning.

Handledsstöd är dessvärre till ringa hjälp, men om man vänjer sig vid att hålla handen på musen så att man har handkanten nere mot bordet eller musmattan, alltså hela handkanten och lillfingret, då finns en god chans att slippa musarm.

Musarmen är lite mer komplex än karpaltunnelproblem, den har också att göra med att man använder fel muskler. Man bör ha stöd för underarmarna både när man skriver på tangentbordet och när man använder musen. Om man inte har stöd  används musklerna i axelpartiet och överarmen för precisionsrörelser som de inte är ägnade att utföra. Jag har en tangentbordshylla som är låg, ungefär en decimeter under bordshöjden, precis ovanför mina ben, så att jag kan stöda båda armarna mot kroppen. Det är ungefär åtta år sedan jag sist kände av musarm. 

Förutom akupunktur kan det också behandlas med laser av sjukgymnast, men man måste också hitta en ergonomiskt bättre ställning när man jobbar vid datorn.

Jag provade en tid en slags mus som var som ett handtag som stack rakt upp. Den var i stort sett omöjlig att jobba med för att rita och bildbehandla, så även om den inte gav musarm, så funkade det inte, eftersom det inte gick att göra jobbet.

[Juel70]
12/7/14, 9:15 AM
#8

Tack Inkanyezi!

Kaj
12/8/14, 10:00 AM
#9

Börja göra lite övningar på din arm varje dag. Lyft något med vikt ex. kan du börja med en bok och sedan gå upp till tyngre saker. Det är viktigt att du belastar de muskler som utsätts vid handrörelser för musen. Ex kan du hålla vikten med handflatan nedåt och sakta röra hela handen uppåt och böja armen vid armbågen. Det ger en bra övning för nederdelen av armen. Du kan även göra handledsövningar med vikt för att stärka upp handleden.
Slutligen är det bra att stärka hela armen. Tag en vikt (bok eller annat) stå rakt upp med armarna vid sidan. nu när du har vikten i din hand (händer) lyfter du armarna rakt upp åt sidan (böj inte armen). Detta är relativt jobbigt men stärker axelpartiet jätte mycket.

5 minuter om dagen med dessa övningar stärker dina muskler för just musarm. Och efter ett par veckor brukar smärtan ge med sig.

JonasDuregard
12/8/14, 11:08 AM
#10

Det som jag hört och som verkar fungerat för mig är att ha en ungefärlig 90-graders vinkel vid armbågen. Alltså att justera höjden på stolen (eller bordet) så att din underarm går någorlunda rakt ut (horisontellt) från kroppen till musen och att din överarm vilar längst med sidan på överkroppen.

Upp till toppen
Annons: