Annons:
Etikettinternet
Läst 1246 ggr
gummimamma
12/8/14, 8:30 PM

Vad är felet?

Vad är det för fel på min dator? Eller är det internet Explorer det är fel på? När jag ska logga in på olika sidor med lösenord, funkar det inte. Kommer inte in på en del sidor. På en del sidor kan man inte se bilder (bl a här på i Fokus), en del sidor kommer det fram reklam som täcker för inloggning, mm. Jag kan inte gå in på min hemsida och sätta in nya bilder. Jag har en massa problem med mailen. Bl a en stor del av mailen kommer inte fram! MEN, väljer jag Google Chrome, så fungerar det bättre. Inte perfekt, men bättre. Finns en del problem där med, men de kan kanske bero på ovana att använda sidan. Har jag virus på datorn eller annat skit?

Annons:
Leon1973
12/8/14, 8:40 PM
#1

Ladda ner gratisversionen av MBAM och kör en rensning av din dator

https://www.malwarebytes.org/

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Zepp
12/8/14, 9:38 PM
#2

Ja altså, hade det varit min dator så skulle jag först o främst kolla om jag har något virus, PUP eller adware på datorn!

Men nu är ju du inte jag och eftersom du frågar här så misstänker jag att du inte vet hur man gör.. och det går inte heller att förklara, för man får kolla lite här o där!

Så.. bäst är att använda sig av något program som brukar hitta diverse som inte skall vara på din dator.

Först så skall du skanna din dator med ditt antivirusprogram.

Steg två är att köra malwarebytes som du redan fått förslag på det brukar hitta de där irriterande skittilläggen som inte är egentliga virus, dvs sådant som ditt AV inte reagerar på iomed att du själv valt att instalera dessa, fast du har inte varit medveten om det!

Steg tre kan vara Glary Utillitys, och sen CCleaner, det sistnämnda kan du låta vara instalerat det rensar din dator från tempfiler varje gång du startar dator.

Det är till 99% i tempkatalogerna som som skiten gömmer sig.

http://www.glarysoft.com/glary-utilities/

https://www.piriform.com/ccleaner/download

Sen så.. vi hade en debatt om huruvida de gör någon nytta.. jag tillstår att jag helst vill ha min dator ren/städad, likaväl som jag städar toaletten så man slipper smitta, fasten det nog mest är överkurs!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
12/9/14, 3:44 AM
#3

gummimamma en del av det du beskriver kan vara som de ovan är inne på att du fått in PUP:s så kallade oönskade program. Men en del kan vara annat.

Tex du skriver att du inte ser bilder här på iFokus. Är alla bilder borta eller är det bara några här och där. Är det bara några här och där så ligger det nog på iFokus för det fattas bilder. Tex så är det flera som man inte ser nån Avatar på. Bilder i trådar kan vara borta likaså bilder på artiklar.  Är alla bilder borta så kan det ev vara nån inställning som stänger av bildvisning, kommer inte ihåg om det finns i internet explorer, men det finns i alla fall sån inställning i chrome.

När det gäller mailen. Är det mail som du skickar som inte kommer fram till mottagaren eller är det mail som andra skickat till dig som du inte får. Är det mail som du inte får så kolla skräpkorgen om du har en sån så de inte fastnat där. Och har du program på datorn som du tar hem mailen till eller loggar du in på en webbsida och kollar mailen. Om du tar hem mailen till datorn så borde det finnas en sida på nätet som du kan logga in på och kolla. Vilket som så kanske kontakta den du har din mail hos. Om det är tex g-mail försök kontakta dom och se om dom har nåt problem. 

Sen du skriver att det funkar bättre i chrome så vilken version har du av internet explorer. Är det 8 så ligger nog en del problem där då fler och fler sidor inte längre funkar som dom ska med den versionen.

Men börja med att rensa datorn enligt det som skrivits ovan och se om det gör nån skillnad.

.

gummimamma
12/9/14, 7:16 PM
#4

Precis som ni anat, så är jag helt nollställd när det gäller datorer. Glad att jag kan logga in här på iFokus och några andra sidor😃. Så länge allt fungerar problemfritt är jag glad. Tyvärr har jag inga datakunniga vänner att fråga till råds heller. Men som tur är, så kan jag ju slänga ut en fråga efter hjälp här ute på nätet! Tack för alla svar!!! Ska försöka klura ut hur jag blir av med problemet. Annars får jag lämna till någon datafirma där man kan få hjälp. Synd bara att det ska kosta så mycket…

Zepp
12/9/14, 7:45 PM
#5

Då kan du lika gärna testa att ladda ner Malwarbytes och köra det programet!

För de gör som regel en Factory reset, det kan du oxå göra!

Men har du några filer du vill spara så gör det först för datorn blir såsom den var när du köpte den.

På min HP/Compac så höll man ner F11 i starten så kom man till en meny där man kunde återställa datorn i fabriksskick!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: