Tänkte tipsa om ett riktigt billigt och mycket bra tangentbord med mus som Media Markt säljer. Jag köpte det för några veckor sedan, och har inte helt hunnit vänja mig vid att tangenterna sitter lite mer hoppressat än på mitt tidigare tangentbord. Det är tangenterna för att bläddra och hoppa till slutet eller början som sitter mycket annorlunda och också Delete, Print Screen, Scroll Lock och Pause.
Lite komplicerat blir det för mig när jag behöver någon av de tangenterna, eftersom jag inte ser mitt tangentbord särskilt bra då det ligger i mörker vid min arbetsplats, och det här tangentbordet är svart. Jag tror dock att jag kommer att vänja mig också vid de tangenter som är flyttade jämfört med mitt gamla Fujitsu tangentbord som var kopplat med kabel.
Det här tangentbordet och den medföljande musen använder en minidongel som man stoppar i en USB-port. De använder en enda 1½ V cell, och de går inte att köra med laddbara batterier, men en alkalisk cell ska hålla i omkring ett år.
Den enda egentliga nackdel jag ser med tangentbordet är att det är svart, så att för fingrar som inte själva hittar tangenterna kan det vara besvärligt. Man ser dem inte bra om man inte har mycket ljus på tangentbordet.
Musen har mycket fin upplösning och funkar bra på de flesta underlag. Det finns inga extra knappar på den, utan det är vänster höger och rulle som kan mittklicka.
Priset var 199 kronor, vilket jag ser som överkomligt. De säljer också en mus för 99 kronor av samma märke, Rapoo, och den har samma system, så det är samma sak. Enbart primärcell, och en alkalisk håller mycket länge.