Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1683 ggr
[Emma J]
2014-12-17 20:11

Hela dokumentet återskapas inte

Hjälp!

Så här satt jag och skriver på min roman i Word 2013, lämnar den uppe och den går in i viloläge eller vad det nu heter. När man sedan öppnar datorn brukar ju allt vara som det var när man stängde; men icke! Det är nämligen någon diskgenomsökning eller dylikt som ska göras och när jag lyckats få bort det så startas datorn om precis som när den varit avstängd. Ingen fara där, tänkte jag och går in i Word och återskapar dokumentet ifråga, men 10 sidor är förlorade! Jag har totalpanik, vad göra? Finns det ens något att göra? Jag har jobbat så hårt och det här får bara inte vara sant. Snälla, någon som har någon aning om vad som kan göras?

Annons:
[Emma J]
2014-12-17 20:23
#1

Nä nu blev det ännu mer desperation här! Det visar sig att en 3 sidors uppsats som jag gör i skolan och hade uppe inte heller kan återskapas helt 😭 Snälla hjälp mig!

Inkanyezi
2014-12-17 20:56
#2

Windows annoyances. Jag är ledsen, men så är det. Man får inte välja när Windows ska uppdatera om man inte hänger som en hök över datorn.

Om du inte har någon backup kan det vara kört.

Kaj
2014-12-18 10:55
#3

Du kan ju alltid pröva med att gå in i Word välja Arkiv, Alternativ och sedan Spara.
Där har du de inställningar för var arbetskopior finns. Där kan du pröva att kolla om det finns någon kopia av ditt dokument.

Om du jobbar mot en server (typ sparar dina filer på nätet som Skydrive eller dylikt) kan de även finnas i  Office Upload Center. Pröva och skriv Office Upload i sökfältet och starta Office Upload Center. Gå till höger högst upp och ändra till Alla cachlagrade filer. Om du ser ditt dokument där kan du  klicka på detta vilket då bör vara ett med den senaste ändringarna innan datorn startades om.

OBS! gör alltid spara i dokumentet innan du lämnar datorn. Bara att klicka ctrl+s. Då är man åtminstone säker på att det man har uppe har sparats till disk och inte ligger i en temp-fil

Halvdansken
2014-12-18 13:29
#4

Spara ofta. När jag skriver så sparar jag minst en gång var 5e minut. Ctrl S, hela tiden, det sitter i fingrarna så jag gär det helt automatiskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ladydragon
2014-12-18 15:03
#5

kolla även i inställningarna för Word borde finnas nån inställning för hur ofta dokumentet ska sparas o sätt det lågt typ var 5 minut eller nåt 

men oxå som övriga skriver lär dig även att själv spara dokumentet och gör det ofta….förlita dig inte enbart på att programmet själv ska spara 

#2 det går visst att bestämma över när Windows vill uppdatera sig och om uppdateringarna bara ska hämtas och att man sen själv väljer när man vill uppdatera brukar ligga under kontrollpanelen Windows update
har dock ingen som helst koll på var det kan finnas i Windows 8……

[Emma J]
2014-12-18 15:16
#6

Okej, så enligt mina inställningar ska det sparas för återställning var 10:e minut (har dock ändrat till 1 nu) men det är flera dagars arbete som är förlorat 😡 Och jag har försökt leta på de ställen som #3 föreslagit men hittar ingenting, dessa mappar där det ska sparas är alltså helt tomma.

Annons:
Leon1973
2014-12-19 07:33
#7

Ledsen att du förlorade så mycket arbete på grund av detta, men inget ont som inte har något gott med sig, nu har du förmodligen skapat dig en rutin att spara regelbundet. Jag skulle rekommendera att du använder dropbox eller ett USB minne för att spara extra kopior så att om datorn eller hårddisken går sönder så har du alltid en backup också.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[VSK]
2014-12-19 08:03
#8

Det går ju att ställa in i Word hur ofta en kopia skall sparas av öppet dokument. Har man dessutom Windows 8 så kan man nyttja filhistoriken och spara alla dokument. Även denna kan man ställa in hur ofta den skall spara.

Upp till toppen
Annons: