Annons:
Etikettövrigt
Läst 1535 ggr
Odd
12/20/14, 12:39 PM

Bluescreen, Grafikkort problem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft min Asus N55S i 3-4 år nu och den har alltid fungerat väldigt bra, men för ca ett år sedan började den krascha när jag sitter och spelar. Den blir varm och fläkten går upp på högsta effekt sen hänger sig allting och högtalarna börjar tjuta (om det har varit något ljud i dem tidigare, var de tysta börjar det inte tjuta) och jag får upp en bluescreen innan datorn startas om och ger mig en massa meddelanden om att datorn inte stängdes av korrekt.

Jag misstänker att det är någonting fel på ett av grafikkorten, det säger åtminstonde "Fel i grafikmaskinvara" i felrapporterna och jag har testat att söka efter en lösning men den hittar inget. De grafikkort som sitter i är Intel core i7 och Nvidia geforce GT55M (tror jag, det säger klistermärket i alla fall) och kom färdiginstallerade när jag köpte datorn.

Första gången som den kraschade var när jag hade installerat DC Universe Online och satt och spelade, fick då varningar om att ett program hade blivit felinstallerat så jag avinstallerade allting igen och hade inga problem några veckor efter det. Men sen började samma sak hända när jag spelade Skyrim tills det hände så ofta att jag inte kunde spela det alls längre, innan kraschade den kanske varannan dag om jag spelade men sen var det var 5:e minut. 

Nyligen har den börjat göra samma sak när jag spelar Perfect World International, det började med kanske en gång i veckan, sen en gång om dan och efter deras nya patch igår kan jag inte ha spelet igång mer än 5 minuter innan den kraschar igen. Deras nya uppdatering kräver ganska hög prestanda på grafikkortet och det är många saker som händer visuellt helatiden, det är därför jag misstänker att problemet sitter hos grafikkorten, men jag är inte särskilt data-kunnig och kan ha helt fel.

Än så länge händer det här bara när jag spelar spel, och jag spelar kanske 3-6 timmar var 3:e dag, utöver det använder jag den inte särskilt mycket men den har en massa andra småproblem som är ganska frustrerande men ingenting som gör den omöjlig att använda. 

Jag har öppnat datorn och rengjort fläkten, gjort en fabriksåterställning, uppdaterat och ominstallerat grafikkortens drivrutiner, ominstallerat alla spel och försäkrat mig om att alla filer raderats men problemet återstår.

Är det någon som kan ha en tanke kring vad som kan vara fel och vad vore bäst att göra? Skicka in den på lagning eller helt enkelt skaffa en ny? 

Bifogar en bild på bluscreen meddelandet.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[VSK]
12/20/14, 12:47 PM
#1

Leta efter patcher till spelen. Det är en drivrutin som kraschar. Eller prova helt enkelt olika versioner av drivrutinerna.

Taggeman
12/20/14, 2:19 PM
#3

Kan du ställa ner kvalitén på grafiken o se om det blir stabilare då.

Du kan starta aktivitetshanteraren o se hur mycket  processorn/minnet jobbar.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Odd
12/20/14, 4:17 PM
#4

#2 Hur fungerar det där programmet?

#3 Har alltid spelat på lägsta settings, om jag höjer dem laggar det ofta men det blir ingen skillnad med hur ofta den kraschar =/

Ja det är en annan sak som är konstigt, den arbetar inte särskilt mycket oavsett vad jag gör, allting ligger på en normal nivå sen bara kraschar den

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

catcult
12/20/14, 6:24 PM
#5

Min gamla ASUS gjorde sådär och det var grafikkortet som hade pajat helt. Fick lämna in den, vänta ett par veckor och när jag fick tillbaka den hade de bytt både moderkort, graffekort, samtliga fläktar och ja… I princip hela innehållet. Eftersom din garanti gått ut råder jag dig att köpa en ny.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Odd
12/20/14, 7:58 PM
#6

#5 Ja jag är rädd för att min har samma problem =/

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
12/20/14, 7:59 PM
#7

Har iaf säkerhetskopierat alla mina viktiga filer idag, så om den nu lägger av helt ligger allt på en extren hårddisk

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

catcult
12/21/14, 5:01 AM
#8

#7 Så skönt! 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

farvendal
12/25/14, 11:47 PM
#9

Har du kollat om det finns något felmeddelande under "System" i Event Viewer? (Loggboken på svenska)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Odd
12/26/14, 12:54 AM
#10

#9 Ja det finns en hel del och jag har försökt googla på dem och skicka iväg dem i såna där "Lös problem" autohjälp utan något resultat, säger bara att den inte kan hitta någon lösning =/ 

Har kommit fram till att det är något fel på Nvidia grafikkortet dock, men jag vet inte vad.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

deeman
12/26/14, 1:39 PM
#11
  1. Har du de senaste drivrutinerna för grafikkortet?
  2. Har du rätt drivrutiner? 
  3. Har du provat avinstallera drivrutinerna och  tillhörande program helt och hållet med hjälp av t.ex Revo Uninstaller och installerat allt på nytt igen?

Länktips:
http://www.ghacks.net/2012/12/26/make-sure-you-only-install-nvidia-drivers-you-need/

PS! Använd inte BETA drivrutiner och Ladda hem drivrutiner från tillverkaren.

  • Har du en möjlighet, så skriv gärna ut händelsen i loggboken som PDF och skicka och/- eller länka/dela via näthårddisk etc?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Taggeman
12/26/14, 1:50 PM
#12

Kolla om Asus har egna drivrutiner till grafikkortet det kan va något speciellt som behövs för ditt grafikkort som gäller deras datorer.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
12/26/14, 1:56 PM
#13

Nu när du har sparat allt varför inte prova att göra en återställning som den var när du köpte den. Är det så att den fungerar dåligt efter det så har du något hårdvarufel  som att grafikkortet är trasigt.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Odd
12/26/14, 1:59 PM
#14

#11 Jag gjorde en uppdatering senast förra veckan, så jag borde ha de senaste drivrutinerna.  Jag vet inte om det är rätt drivrutiner, laddar ner genom Nvidias konrollpanel när den säger att jag ska uppdatera.

Avinstallera och installera om har jag inte testat än, men med tanke på att jag inte ens kan öppna upp Nvidias kontrollpanel längre låter det som en vettig idé 🤐 Jag har säkert en massa saker installerade som inte behövs, tyvärr så lät jag far sköta alla installationer när jag först fick datorn och han gillar att acceptera alla uppdateringar och installationer och kryssar i allt som säger "Uppdatera automatiskt". Har försökt jaga rätt på alla såna inställningar men det är en hel del 🤦‍♂️

Skulle du kunna förklara lite mer vad du menar med det sista du skrev ang. PDF etc?

Tack så mycket för tipset och länken, ska testa det och se vad som händer!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
12/26/14, 2:01 PM
#15

#13 Jag har gjort en frabriksåterställning två gånger utan någon förbättring, det enda jag inte testat än är att formatera om hela hårdisken och ominstallera windows helt och hållet, tänkte att jag har det som sista alternativ eftersom det innebär att jag förlorar alla program som jag har installerade =/

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

deeman
12/26/14, 2:52 PM
#16

#15
Förresten vi kan förenkla det hela..
I ditt fall förmodar jag att loggen beträffande problemet ligger i "System" under Windowsloggar i loggboken?

  1. Högerklicka på System i vänstra kolumnen och välj  Spara alla händelser som…

  2. Välj CSV eller TEXT vid filformat.

  3. Sätt namn, ex "grafikortBSD_nvkflt_sys" och Spara

  4. Ev.  Öppna filen - spara som PDF om möjligt. 

  5. Lägg upp filen på en näthårddisk (Google drive, Dropbox etc) och dela. 

En fabriksåterställning är alltid sista utvägen. Prova att avinstallera allt fullständigt - använd fria Revo uninstaller för detta ändamål, en exempelguide i Revo uninstaller finns på min blogg.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Odd
12/26/14, 3:59 PM
#17

#16 Jag har varken Google drive eller Dropbox, av vilken anledning ska man lägga upp filen på en näthårddisk?

När jag ska avinstallera drivrutinerna, ska jag avinstallera allting som säger "Nvidia" eller är det någonting jag måste spara för att det inte ska gå ännu mer sönder?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

deeman
12/26/14, 6:40 PM
#18

#17 Loggen kan ju innehålla nyttig information och förslag på  att skicka upp "filen" på en näthårddisk var för att delas med andra som kan ta del av den för en analys, vi här på forumet t.ex - för att kunna hjälpa dig mer, och framför allt få mer detaljer. 

Men det finns ju förstås alternativ som t.ex https://sprend.com/ eller http://www.delafil.se/

  • En avinstallation tar inte sönder någonting. 
  • Avinstallera allt som är relaterat till grafikkortet.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Odd
12/26/14, 8:23 PM
#19

Har avinstallerat Nvidia drivrutinerna och testat att spela med standard drivrutinerna, än så länge har jag inte kraschat och har spelat i ca 1 timme, datorn blir även inte lika varm och fläkten puttrar på som den ska utan att gå upp i högvarv. 

Ska se hur det går i framtiden om jag måste uppdatera eller ominstallera Intel kortet också, men ska behålla det såhär för tillfället.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[VSK]
12/26/14, 10:22 PM
#20

👍

Annons:
deeman
12/27/14, 1:08 AM
#21

👍
Vore intressant att ha fått veta vad som stod i den där händelseloggen, där kan man finna information som man annars inte kan hitta.
I loggen kan man också hitta relativa orsaker utan att behöva gissa sig fram allt för mycket.  Det framgår dock i detta fall en relevans mellan drivrutinen och grafikkortet i sig, men det är inget som egentligen talar om för oss vad som låg bakom kraschen eller varför den skedde.

Det låter lite som om att grafikkortet eller någon annan krets blir överhettad och slår i från sig kontakten med ex:  strömförsörjningen, i dessa fall så sker det ofta en krasch som visar sig i form av en en så kallad blåskärm. Detta kan man påverkar genom att pilla lite på timeout- inställningarna men det är iof ingen lösning på det ev. överhettningsproblemet  sig…. I dessa sammanhang kan det ev. finnas någon indikation där Kernel…  eller händelse.id 40,41 ev. nämns…. osv.

Fint att datorn får pause lite och inte stå och tugga.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: